Hallo meiden,
Ik heb een vast contract aangeboden gekregen. Natuurlijk ben ik hier blij om, maar het aangeboden salaris valt me tegen. Ik werk hier nu (bijna) 2,5 jaar, sinds het behalen van mijn HBO diploma. Mijn salaris is tot nog toe twee keer gestegen, bij de verlenging van het tijdelijke contract. Beide keren kwam er 100 euro (bruto) bovenop.
Met de overgang naar een vast contract had ik gehoopt op een grotere stijging… helaas! Mijn baas blijft de trend volgen en biedt mij ook dit keer 100 euro (bruto) extra aan. Dus. Ik heb op het internet gezocht naar het salaris wat mij schikt, op basis van: Opleiding, functie en werkervaring. Op basis hiervan kan ik concluderen dat ik te weinig betaald krijg.
Ook heb ik een (mannelijke) collega gevraagd naar zijn salaris, ter vergelijking. Hij is 29 jaar en dus ouder dan ik. Dit mag er echter niet toe doen (volgens de wet). Het is de werkervaring die er toe doet. Hij heeft minder / evenveel relevante werkervaring. Daarnaast zijn onze opleiding en functie vergelijkbaar. Op basis hiervan zou je kunnen concluderen: Mijn salaris is hoger of gelijk aan zijn salaris. Niet dus! Hij verdient nu al 300 euro (bruto) meer dan ik.
Nu lijkt mijn baas me wel het type dat ook denkt aan de werknemer, en dus bijv. de vaste lasten. Mijn collega huurt een woning, en woont hier in zijn eentje. Ik woon echter nog thuis, maar (wat mijn baas nog niet weet) ik ben inmiddels al serieus op zoek naar een koopwoning.
Nu weet ik dat de meesten van jullie wat jonger zijn, maar toch. Lijken dit jullie voldoende argumenten om een serieuze kans te maken op wat extra salarisverhoging? Samenvatting van argumenten:
- Mijn salaris blijkt te laag, kijkend naar mijn opleiding, ervaring en functie
- Overgang van tijdelijk naar vast
- Lager salaris dan een collega, met vergelijkbare opleiding, ervaring en functie
- Koopwoning