Vast contract: Salaris

Hallo meiden,

Ik heb een vast contract aangeboden gekregen. Natuurlijk ben ik hier blij om, maar het aangeboden salaris valt me tegen. Ik werk hier nu (bijna) 2,5 jaar, sinds het behalen van mijn HBO diploma. Mijn salaris is tot nog toe twee keer gestegen, bij de verlenging van het tijdelijke contract. Beide keren kwam er 100 euro (bruto) bovenop.

Met de overgang naar een vast contract had ik gehoopt op een grotere stijging… helaas! Mijn baas blijft de trend volgen en biedt mij ook dit keer 100 euro (bruto) extra aan. Dus. Ik heb op het internet gezocht naar het salaris wat mij schikt, op basis van: Opleiding, functie en werkervaring. Op basis hiervan kan ik concluderen dat ik te weinig betaald krijg.

Ook heb ik een (mannelijke) collega gevraagd naar zijn salaris, ter vergelijking. Hij is 29 jaar en dus ouder dan ik. Dit mag er echter niet toe doen (volgens de wet). Het is de werkervaring die er toe doet. Hij heeft minder / evenveel relevante werkervaring. Daarnaast zijn onze opleiding en functie vergelijkbaar. Op basis hiervan zou je kunnen concluderen: Mijn salaris is hoger of gelijk aan zijn salaris. Niet dus! Hij verdient nu al 300 euro (bruto) meer dan ik.

Nu lijkt mijn baas me wel het type dat ook denkt aan de werknemer, en dus bijv. de vaste lasten. Mijn collega huurt een woning, en woont hier in zijn eentje. Ik woon echter nog thuis, maar (wat mijn baas nog niet weet) ik ben inmiddels al serieus op zoek naar een koopwoning.

Nu weet ik dat de meesten van jullie wat jonger zijn, maar toch. Lijken dit jullie voldoende argumenten om een serieuze kans te maken op wat extra salarisverhoging? Samenvatting van argumenten:

• Mijn salaris blijkt te laag, kijkend naar mijn opleiding, ervaring en functie
  • Overgang van tijdelijk naar vast
  • Lager salaris dan een collega, met vergelijkbare opleiding, ervaring en functie
  • Koopwoning

Ik heb ook niet veel ervaring met contracten etc. maar ik denk wel dat je daarmee in ieder geval kunt aankaarten dat je niet tevreden bent met het salaris. En dat je graag onderbouwing van het aangeboden salaris wilt en overleggen over een ander salaris.

Je kunt er altijd over praten!

Als je naar je cao kijkt dan kun je kijken wat je met jouw ervaring moet verdienen en hiermee naar je baas toe stappen. Lijkt me dat hij er niet onderuit komt dan.
Wat bij mij wel meespeelde was het feit dat mijn stages gedurende mijn opleiding niet meetelde bij de werkervaring. Dus jij zou nu 2 treden hoger moeten verdienen als toen je begon.

Ik zou het zeker proberen, niet geschoten is altijd mis! Doe het wel op een beleefde en professionele manier, dan heeft hij respect voor je en wil hij waarschijnlijk rustig luisteren naar jouw verhaal. Ik hoop dat het lukt! Je argumenten vind ik best sterk voor een salaris verhoging (:

Edit: ik las in het WTF topic dat je een hartig woordje met hem zou gaan spreken, maar ik zou het echt kalm en rustig aanpakken! Houd in je achterhoofd dat hij de baas is en niet jij, hij kan er ook voor kiezen om je dan gewoon te laten gaan in het ergste geval.

Of je een woning huurt of thuis woont mag niet meespelen met de hoogte van je salaris. Dus als je collega evenveel werkervaring heeft (controleer dat wel even goed… anders krijg je scheve gezichten), zou jij evenveel moeten verdienen als je collega.

Ik vind dat je prima in een persoonlijk gesprek met je baas kunt vragen hoe je salarishoogte is vastgesteld. Dan vraag je het niet aanvallend (ik wil meer salaris!!) maar kun je het er toch over hebben en met tegenargumenten komen.

Hoelang werkt jouw collega er al dan? Want als hij er langer werkt dan is het logisch dat hij meer verdient. Verder kun je dit prima aankaarten bij je baas. Niet geschoten is altijd mis. Maar zorg wel dat je jezelf niet teveel gaat vergelijken met anderen want het gaat om jou, niet om je collega’s.

^ Mijn collega werkt hier net 8 maanden…

Ja, haha. Ik dacht ‘Laat ik het er daar eerst even uit gooien, zodat ik wat kalmeer’. Ik zal het professioneel aanpakken. Ik zal inderdaad eerst vragen naar de bepaling van mijn salaris, en vervolgens vragen naar een verklaring m.b.t. het verschil tussen mijn salaris en dat van mijn collega. Daarop volg ik met mijn argumenten, waarom ik graag een hoger salaris zou verdienen.

werkervaring uit voorgaande banen kunnen ook meetellen…

En toch kan het nog altijd voorkomen dat iemand meer verdiend dan jou… Alleen mag dat niet afhankelijk zijn van de voorkeuren van je baas maar wel als je dat aangegeven hebt tijdens arbeidsvoorwaardengesprek. Als het dus zo is dat iemand meer verdiend dan jou kun je wel om loonsverhoging vragen tijdens een functioneringsgesprek.

Ik zie een aantal belangrijke punten:

• Jij bent van school afgegaan en daar beginnen werken. Hij heeft voordien al gewerkt (hoewel dit werk volgens jou niet relevant is) en had dus al een bepaald salaris. Hij is dus in jouw bedrijf op een veel hoger niveau binnen gekomen. Jij had waarschijnlijk niet veel mogelijkheden je loon bij het begin te onderhandelen, terwijl je werkgever wel rekening moest houden met het loon dat je collega verdiende bij zijn vorige baan. Dit verschil kan je jarenlang met je meedragen. Daarom wordt ook vaak gezegd dat je de grootste sprongen maakt als je verandert van werk.

• Je collega is een man, statistisch gezien verdienen mannen meer dan vrouwen. Voor een deel kan dit verklaard worden, voor een ander deel is dit discriminatie. Als jullie echt gelijkwaardig werk doen, dan mag hij niet meer betaald worden. Maar dat is echt een moeilijke situatie, je baas kan als hij wil altijd wel argumenten vinden om aan te tonen dat je collega hogerwaardig werk doet (bijvoorbeeld, door zijn vorige werkervaring die jij niet relevant vindt).

Om op je argumenten te antwoorden:

• Mijn salaris blijkt te laag, kijkend naar mijn opleiding, ervaring en functie → zeker een goed argument!

• Overgang van tijdelijk naar vast → meestal wordt je met een vast contract meer betaald maar het is niet echt een argument, hij heeft je overigens wel een loonsverhoging gegeven bij je overgang

• Lager salaris dan een collega, met vergelijkbare opleiding, ervaring en functie → goed argument, waarbij je natuurlijk moet opletten dat je collega niet in de problemen komt, vaak mag je niet over je loon praten met je collega’s (misschien is het beter om het algemeen te stellen “het loon van mijn collega’s is hoger”)

• Koopwoning → nee, dat is jouw persoonlijke situatie.

Ik zou zeker het gesprek zoeken met je baas, en hoewel een koopwoning geen argument mag zijn, als je denkt dat hij er wel rekening mee houdt, kan je dit als aanleiding nemen voor het gesprek, bijvoorbeeld beginnen met “Ik wil graag een huis kopen en heb daarom eens naar mijn loon gekeken, en ik heb vastgesteld dat ik te weinig verdien voor mijn ervaring en niveau, en dat ook collega’s meer verdienen” of zo…

Misschien levert het niet meteen iets op maar weet je baas bij je volgende verhoging wel dat je het in de gaten houdt, en is er dan misschien iets meer in voor je.

Het is wel normaal dat iemand die er al langer werkt, meer verdient. Maar voor de rest vind ik het een beetje bizar. Ik zou zeker het probleem eens aankaarten bij je baas.

Als je in de detailhandel werkt mag dit gewoon trouwens, daar mag je vrij onderhandelen over je salaris tijdens je sollicitatiegesprek. Dus als je collega dat heeft gedaan, is dat zijn goed recht. Maar dat betekent dus ook dat jij dat ook mag doen :slightly_smiling_face:

Dit is mijn collega zijn 3e baan. Hij had heeft een jaar lang gewerkt bij een gemeente een heeft daar relevante werkervaring opgedaan. Hij werd hier niet voor betaald. Daarna heeft hij een half jaar (parttime) gewerkt bij een elektronica winkel. Dit heeft niets met ons vak te maken en het is in die zin geen relevante werkervaring. Hij kan geen andere baan vinden.

Ik herhaal nogmaals. Ik werk hier nu 2,5 jaar. Hij werkt hier nu zo’n 8 maanden. Alles bij elkaar heb ik dus de meeste (relevant of niet) werkervaring.

Het gesprek is inmiddels achter de rug. Hij gaf al direct aan dat er ruimte is voor onderhandeling. Hij zei echter wel: ‘Ik kan je geen hoger salaris bieden dan iemand die ouder is’… waarop ik zei: ‘Het is toch de werkervaring die ertoe doet? Toch niet de leeftijd?’. Hij was het hier niet per se mee eens.

Toen ik aangaf dat ik eigenlijk té weinig verdien, kijkend naar de cijfers op het internet, zei hij: ‘Voor kleine bedrijven ligt het salaris vaak wat lager. Een slecht jaar kan mij veel verlies opleveren, en dat was zo’n drie jaar geleden ook het geval. Ik moet je ook dan nog kunnen betalen’. Dit snap ik!

Vervolgens gaf ik aan dat mijn vriend en ik op zoek zijn naar een woning, en dat mijn vriend (nog) niet erg veel verdiend. Hij studeert namelijk nog. Dus de kosten zijn voor mijn rekening. En toevallig loopt er nu een procedure voor nieuwbouw, en die woningen gaan per 1 oktober in de verkoop. Deze woningen hebben onze interesse. Gezien de verwachtte prijzen kan zo’n 100 of 200 euro meer het verschil maken m.b.t. de maximaal mogelijke hypotheek.

Conclusie: Hij zou erover nadenken.