Vannacht: de meteorenregen 'Perseïden'

Hee meiden!
Ik had er nog niet eerder van gehoord, terwijl het toch elke zomer voorkomt: de meteorenregen die ‘Perseïden’ wordt genoemd. Vannacht, tussen 23u en 05u kunnen er bij een heldere lucht wel 30 ‘vallende sterren’ te zien zijn.

“Vallende sterren (meteoren) worden veroorzaakt door het stofspoor dat kometen in hun baan rond de zon achterlaten. Als de aarde door zo’n stofspoor trekt en de omstandigheden goed zijn, kan een imposante lichtshow ontstaan. Elk jaar in augustus kruist de aarde het spoor van de komeet Swift-Tuttle. Kleine stofdeeltjes, meestal niet veel groter dan een zandkorrel, schieten met hoge snelheid de dampkring in en laten daarbij een spoor van licht achter. De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen, vandaar de naam: Perseïden.”

Bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/de-perseiden-komen

http://www.kennislink.nl/system/files/000/022/091/medium/723px-IMG_8505n3.JPG?1250060136

Jammer genoeg wordt het een beetje bewolkt vannacht, en doordat de maan hoog staat is een deel van de meteorenregen niet goed te zien…
Maar wie gaat er kijken?

(Je moet naar het noord-oosten kijken om de Perseïden te zien)

Lijkt me wel een keer leuk om te zien, maar ik vergeet het denk ik toch :confused:

Ik wil niet al te dom klinken, maar ik weet niet eens waar bij mij het noord-oosten is =’).

Het lijkt me wel leuk om te zien, dus ik ga denk ik wel kijken vanavond! xD

Ah leuk we mogen 30 wensen doen xD

Ik vroeg net aan m’n moeder: ‘mam, waar ligt het noord-oosten?’
zegt ze: ‘nou dat weet je toch wel rianne, tussen het noorden en het oosten!’
oeeeeeeeh daar heb ik echt veel aan. :’)
maaaarehm, zodra ik het heb uitgevonden, ga ik misschien -als ik het niet vergeet- wel kijken.

Nog nooit gezien, dus ik ga vanavond maar is kijken :]

Hier in het centrum van amsterdam zie je niet eens normale sterren door dat licht, maarja ik ga wel (denk ik) proberen om ze te zien.

als je nou kijkt waar de zon staat/naartoe gaat dan kan je t zien :stuck_out_tongue:
Moet er natuurlijk wel zon zijn haha

haha ja hier is het dus enorm bewolkt

"doordat de maan hoog staat " ??
Huh, hier staat hij vet laag…xD
Hij is niet eens te zien als je niet boven de bomen uit kan kijken…xD
Mjah, als ik het niet vergeet , en als ik kan uitvogelen waar het noord-oosten is, dan ga ik denk ik wel ff kijken :grinning:

xx

Haha, dan moet je even bedenken waar de zon altijd opkomt, en waar hij ondergaat. Hij komt op in het oosten en gaat onder in het westen, dus dan weet je waar het zuiden is.
En dus ook waar het noorden en het noord-oosten is :wink:

ik zal eens kijken =D

Ik weet ook niet, misschien staat hij hoog in vergelijking met vorige jaren dat die meteorenregen was? Het stond op internet =P

Noord oosten … pff , ik kijk wel gewoon in de lucht …

ik zou het eigenlijk ook echt neit weten =o

Leuk, ga wel kijken, hoop dat er niet te veel wolken zijn! Onze tuin ligt op het oosten dus dat komt wel mooi uit. (:

Jammer dat het zo bewolkt is.