Vandaag ogen laseren

Ik wil het ook over een paar jaartjes, heb ongeveer -7

Heel veel succes. Het lijkt me echt eng, maar het komt vast allemaal goed. Vertel je ons dan hoe het ging?

Hier ben ik weer! Ik kan het licht van de laptop weer verdragen.

Oke. Allereerst even antwoord op de vraag hoeveel dit me kost: 2600 euro.
50 euro voor de quickscan, 50/100 euro voor het vooronderzoek (50 in geval je de quickscan uit laat voeren, anders kom je uit op 100 euro, dus die quickscan is in principe gratis als je het vooronderzoek ook uit laat voeren).
Verder komt daar natuurlijk de prijs bij voor het laseren (voor 1 of beide ogen). En natuurlijk staat er een prijs voor de controles die daarop volgens. 1e controle direct de volgende ochtend na het laseren, 2e controle een week later, 3e controle een maand later, etc.

Ik heb het laten doen door de oogarts van het ziekenhuis (gevestigd in mijn woonplaats). Het ziekenhuis laat mensen echter voor het laseren zelf naar Antwerpen komen (ongeveer 40 minuten rijden van hieruit). Doordat de middelen voor het laseren vrij prijzig zijn, “huurt” het ziekenhuis een andere locatie met de benodigde middelen, om de prijs voor de patiënt vrij laag te houden.

Het laseren van de ogen wordt gedaan tot ongeveer een sterkte van -7. Als je er net onder zit, ben je een twijfelgeval.

Je kan je ogen maar laten laseren tot -7, en ik heb -7,5 en-9

Nu mijn ervaring. Allereerst, ik zie op dit moment niet scherp. Dit moet je de eerste paar dagen zeker niet verwachten, in geval van een PRK behandeling (de pijnlijke soort). Je hebt ook nog een andere behandeling (Lasek) maar daar ga ik verder even niet op in.

Mijn vader en ik kwamen aan bij een oogzorg centrum in Antwerpen en we waren aan de vroege kant, dus daar zaten we… 45 minuten te vroeg.
Nou, op een gegeven moment werd ik verder geroepen en kreeg ik verdovende druppels, even wachten, en vervolgens nog meer verdovende druppels. Toen keek de oogarts nog even kort naar mijn ogen, om te zien of alles nog goed was. En toen: Huppakee naar de “slachtbank”.
Nee hoor, zo erg was het nu ook weer niet. Mijn gezicht werd afgeplakt, behalve 1 oog (hetzelfde later voor het andere oog). Ik kreeg voor een derde keer verdovende druppels, plus jodium (ja… jodium dus) in mijn oog wat geen lekker gevoel gaf. En toen zette de oogarts zo’n klep op mijn oog (wat ik het vervelendste vond van alles), om het oog open te houden. En toen mocht ik naar een rood knipperende lampje blijven kijken… en ik heb eigenlijk geen flauw idee wat de oogarts toen allemaal precies gedaan heeft, want ik dacht alleen maar ‘Naar dat lampje blijven kijken. Ik MOET blijven kijken!’. Ik wist echter wel wanneer hij de zogenaamde bandage op mijn ogen deed (een zachte lens die de pijn zou moeten onderdrukken).

Mijn rechter oog (die als tweede gedaan werd), vond ik vervelender. De oogarts vroeg na het laseren of ik van het ene oog maar last had dan van het andere, en dat klopte. (ik weet niet precies waarom hij het vroeg).

Direct na het laseren mocht ik weer voor de oh zo bekende microscoop zitten, zodat de oogarts kon bekijken hoe het eruit zag en het zag er goed uit. Hij gaf me een korte uitleg over de twee soorten oogdruppels die ik had gekregen en de pijnstillers.
1e soort oogdruppels: 5x per dag (ong. om de 3uur) druppelen. Deze soort gaat infecties tegen.
2e soort oogdruppels: De rest van de dag (na het laseren) om de 30 minuten druppelen, de dag erna om het uur en vervolgens druppelen wanneer gewenst. Deze oogdruppels zijn voor droog aanvoelende ogen.
Pijnstillers: 3x per dag, 30 minuten voor een maaltijd, innemen. Tot 4 of 5 dagen na het laseren.

Nou… ik was klaar en ik dacht ‘Goh! Dit valt reuze mee.’, ik voelde namelijk geen pijn. Misschien een beetje een irritatie aan de ogen, maar dat was het dan ook wel. Maar toen… nog geen uur nadag ik thuis was begon de hel. Ik kon mijn ogen met geen mogelijkheid meer open houden, zelfs niet in het donker. Mijn ogen deden super veel pijn. Mijn moeder moest mijn ogen druppelen, want ik had al teveel moeite om mijn ogen open te houden met mijn vingers.
Ik heb vanaf 4 uur (toen het begon) tot 10 uur 's avonds op bed gelegen. Toen zwakte de pijn gelukkig alweer af. Ik heb mijn eten van die avond niet eens op mijn bord zien liggen :pensive:.

Nou, tot gisteren had ik een heel irritant gevoel in mijn ogen. Dit werd veroorzaakt door de zachte lenzen in mijn ogen. Deze lenzen mocht ik er in principe vandaag pas uit halen, maar mijn oogarts zei dat het soms voor kon komen dat mensen niet echt last hebben van hun ogen zelf, maar juist van die lenzen. Dus, om deze reden mocht ik ze er al eerder uit halen. Wat een opluchting! Het irritante gevoel was meteen weg en ik kon mijn ogen eindelijk weer normaal open houden.

Morgen, met pasen, gaat mijn hele familie samen boerengolfen. Je kunt je voorstellen dat zo’n wei met koeien nu niet bepaald dé ultieme omgeving voor mijn ogen is, dus helaas kan ik niet mee doen. Gelukkig kan ik na afloop wel lekker eten =P Eten dat ik wél kan zien!

fijn dat het zo goed gegaan is. weet iemand toevallig of cylinderafwijkingen ook te laseren zijn? ik wil het over een paar jaar eigenlijk echt heel graag, want ik baal er zooo van dat ik geen lenzen kan. het vooruitzicht mijn hele leven een bril te moeten dragen trekt me gewoon echt niet.

Ik was 17 toen ik ze liet laseren, ik ben nu 19. Ik had zelf -4,75 beide ogen.
Heb eerst een quikscan laten doen en toen het bleek dat ze in orde waren heb ik gelijk een afspraak gemaakt. Het was wel zo dat ik op vakantie in turkije was en dit dus totaal niet gepland was. Mijn vader zei, we kunnen het net zo goed nu doen als het toch al in orde is. Dus ik moest gelijk de komende weken met een bril rondlopen. Dat moest blijkbaar zowiezo voór de operatie. Dag van de operatie kreeg ik een ziekenhuisjasje, schoentjes en muts voor de hygiene.
Er komt een ijzeren rond ding op je oog, je voelt het je oog aanraken!
Het was zooo een nare ervaring, ik moest vooral kalm blijven van de arts.
Ik kan het niet beschrijven hoe ik me voelde -.- maargoed, nadat de ogen gedaan werden me ogen super zwaar. Ik kon ze niet meer openen. Mocht ook niet in de zon kijken. Dus heel veel geslapen en gerust. Mn ogen waren bont en blauw en ook nog eens opgezwollen. Verschikkelijk zag ik eruit.
Maar na een week. Krijg je een moment dat je wakker word & niet gelijk naar je bril krijpt. Je rent niet gelijk naar de badkamer om je gezicht te wassen en je lenzen in te doen. Nee, dan zie je alles helder en het voelt heerlijk (:
Ik moest alleen de komende maanden erna speciale vloeistof druppelen 2,3 x per dag. Super blij ermee.

Ah jammer voor je! :frowning_face:

Oh, leuk om te lezen dat andere dit ook hebben laten doen. Ik heb het 3 jaar geleden laten doen, toen ik 20 was. Ik had een sterkte van -7,50 en -8,00 en dat ging ook gewoon… Bij de kliniek waar ik het heb laten doen gingen ze tot -10,00
Genezing ging bij mij goed… al heb ik één oog opnieuw moeten laten behandelen. Ik heb heel erg lang last gehad van droge ogen en na 3 kwart jaar waren de kringen rondom licht weg(de halo’s).

Ff een tip voor meiden die willen laseren maar vanalles horen waardoor het niet kan; gewoon naar een lezing/voorlichting gaat. Vaak kunnen ze jouw soort ogen gewoon laseren, terwijl andere zeggen van niet. Als je een cilinder hebt dan kunnen ze tegenwoordig ook laseren.
Ik ging namelijk ook naar zo’n lezing en mensen zeiden dat ze mij nog niet konden laseren omdat dat pas vanaf een bepaalde leeftijd is. No way dus.

wow, best heftige ervaringen dus over het algemeen… Ga er nog maar eens goed over nadenken! (en sparen, haha!)

Rond de 595 eur per oog, volgens mij. Zelf ga ik wss dit jaar naar Turkije, omdat het inclusief hotel is, haha.

Ja, dat kan. Ik en mijn vriend hebben allebei toevallig cylindeogen, en hij is eraan geopereerd.

Je lasert de laatste twee dagen. :stuck_out_tongue:

@Pickpocket wat is je sterkte als ik vragen mag?

Oh bedankt om dat te delen! Ik wil het ook laten doen. Ik heb een -5 aan beide kanten en ik zie werkelijk geen steek zonder bril/lenzen.

Oh btw, het is aangeraden om na de operatie gewoon een slaappilletje te nemen en in bed te gaan liggen (:

Hoe is het gegaan ?
Lijkt me echt heel erg eng zou het zelf ook wel willen maar ben gewoon veel te bang ervoor.
Wordt dat trouwens vergoed?

Ik hoorde dat ze met een naald je oog ingaan met het laseren? :open_mouth: Is dat echt zo? Ik wil het zo graag want het bespaart echt superveel geld op langere termijn maar ik durf niet… Hoeveel pijn doet het en hoe oud moet je zijn? Ik ben nu 15 bijna 16. Zit dit trouwens niet bij je verzekering ofzoiets in?

Wat zijn ongeveer de gemiddelde kosten voor 2 ogen? Op de ene site zie ik 800 euro per oog en op een andere is het 2700 voor 2 ogen. Volgens mijn moeder zou die 800 euro niet betrouwbaar zijn, maar als zoiets niet betrouwbaar is waarom bestaat het dan nog? Het lijkt me dat dit soort dingen wel goed gecontroleerd en alles worden.