Vanaf welke leeftijd alcohol kopen?

Hoi,

Ik heb vanavond een meidenavondje en ik wou graag alcohol in huis halen omdat we daarna nog uitgaan en het bij het uitgaan zo duur is!
Nou vroeg ik me af vanaf welke leeftijd je alcohol mag gaan kopen in de supermarkt. Ik ben zelf al 18, moet ik dan mijn paspoort mee ofzo? Ik heb namelijk geen ID-kaart, wel een scooter-rijbewijs, is dat ook geldig? :stuck_out_tongue:

Haha sorry ik ben een beetje dom (A)

als je onder de 20 of 21 bent moet je aan kunnen tonen dat je boven de 16 bent bij licht alcoholische dranken en boven de 18 bij sterk alcoholische dranken.
Dus wel iets meenemen waar je leeftijd op staat en wat aantoont dat jij dat ook echt bent.

ja je scooterrijbewijs kan ook ja.

ID, paspoort, rijbewijs… maakt niks uit, zolang je foto er maar opstaat met je naam en je geboortedatum. Alleen een studenten OV kan dan weer niet…

Thanks! :slightly_smiling_face:

Jawel hoor, een ovkaart kan ook… Er staat toch je naam, foto & je geboortedatum op. Oke het is geen officieel persoonsbewijs ofzomaargoed… Als bij mij iemand aan de kassa komt met een ov en diegene staat ook op de foto ga ik niet moeilijk doen hoor…

Voor alle alcohol die je in de supermarkt kan kopen moet je minimaal 16 zijn. Een supermarkt verkoopt namelijk geen alcohol met een alcoholpercentage van meer dan 14,9%. En ja je moet je bij de supermarkt kunnen identificeren als je jonger dan 21 bent.

je moet je kunnen identificeren.
Maar heb je dan nooit een identificatiebewijs bij je? Want je bent verplicht om er gewoon altijd 1 bij je te hebben.