Vanaf 1 januari: OV chipkaart

Wat is jullie mening hierover?

Ik vind het kut, want ik snap er niks van. En ik vond het goed gaan zoals het was.

Ik denkd at het uiteindelijk wel beter is, maar op het begin het heel veel gedoe gaat zijn.
Ik vind het nu ook wel prima gaan, meot ik zeggen (hoewel ik het wel heel gemeen vind dat je met weekendov best veel nadelen hebt tov weekov. Zo krijg je voor 9 uur geen korting en mag je op maandagochtend tot 4 uur gratis, come on, doe dat ff tot 12 uur?! )

Trouwens, voor nu snap ik ook ngo niet zoveel van die kaart. Wanneer je nou precies moet in en uit checken enzo…, blabla :stuck_out_tongue:

Ik snap niet hoe ik het moet activeren ofzo…

OP de site staat dat ik mijn ov chipkaart pas vanaf 13 januari kan ophalen, maar moet ik dan tot 13 januari gewoon betalen om te reizen? Want mijn andere ov is maar geldig tot december2009 :S?

En ik krijg steeds brieven dat ik hem nog niet heb aangevraagd, terwijl ik dat wel heb. Super raar, ik snap er niks van.

Ik zie het al voor me, heb je haast maar mis je de trein omdat er nog 100mensen voor die in/uit checkpaaltjes staan. (Er staan er maar 2 op een perron WTF!? en op sommige staan ze nog niet eens… )

Ik haat het nu al zoooo erg

Het zal even wennen zijn maar ik denk dat het uiteindelijk wel handig is.

Precies. Maar…anders zou ik naar het postkantoor (of waar je 'm hebt aangevraagd) gaan met zo’n brief?

Bij ons, althans richting Amsterdam, is de ov allang van start gegaan. In de trams kan je álleen met de ov en de bus ov/strippenkaart. Ik ben nu dus aan de strippenkaart.
Ik heb er ook 1 en die moet ik activeren, nouja eerst moet er wel geld opstaan (rekening). Maar verdwijnt de buskaart helemaal?..

Volgensmij wel.
Maar hoe gaat dat activeren in z’n werk?
En moet er ook geld op staan als je er doordeweeks mee reist? (week-ov)

Ik denk het wel… staat het niet op de site? :slightly_smiling_face:

Je moet minimaal 20(!!!) euro erop hebben… Ook al zo belachelijk, dat kan ik beter ergens anders voor gebruiken. En als je vergeet uit te loggen ben je het kwijt.

Die overheid doetook alles om op een kansloze en zielige manier aan geld te komen :rage:

Huh? mnml 20? Waar heb jij het over ?!
Er moet gewoon mnml ¤0,00 op staan toch :S
En de OV is gewoon echt heel duur.
Ik ga met de metro heen 1,35 en terug ook 1,35
per dag 2,70
5 dagen per week: 5×2,70 =13,50
IK BETAAL GEWOON FUCKING ¤13,50 PER WEEK!
Godverdomme, ik moet 'm ook elke week opladen, en wat nou als hij oppeens leeg is? Je hebt geen geld bij je? hoe moet je dan naar binnen?

Oh, weten jullie trouwens wat er gebeurt als je vergeet uit te checken?

[u]Wat wordt er bedoeld met het instaptarief?
Antwoord
Als u met een saldo reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief van uw OV-chipkaart geboekt. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort, op de reiskosten na. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.

Een rekenvoorbeeld:
Er staat een saldo van 15 euro op uw OV-chipkaart. Als u incheckt, wordt tijdelijk een instaptarief van 4 euro van uw saldo afgeboekt. Uw reiskosten bedragen 2,70 euro. Bij het uitchecken wordt het resterende instaptarief teruggeboekt op uw OV-chipkaart: in dit geval 4 - 2,70 = 1,30 euro. Het eindsaldo van uw OV-chipkaart is dan 12,30 euro.
Dit gebeurt overigens allemaal in een fractie van een seconde. (De getallen in dit rekenvoorbeeld zijn slechts bedoeld ter illustratie).Wat wordt er bedoeld met het instaptarief?
Antwoord
Als u met een saldo reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief van uw OV-chipkaart geboekt. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort, op de reiskosten na. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.

Een rekenvoorbeeld:
Er staat een saldo van 15 euro op uw OV-chipkaart. Als u incheckt, wordt tijdelijk een instaptarief van 4 euro van uw saldo afgeboekt. Uw reiskosten bedragen 2,70 euro. Bij het uitchecken wordt het resterende instaptarief teruggeboekt op uw OV-chipkaart: in dit geval 4 - 2,70 = 1,30 euro. Het eindsaldo van uw OV-chipkaart is dan 12,30 euro.
Dit gebeurt overigens allemaal in een fractie van een seconde. (De getallen in dit rekenvoorbeeld zijn slechts bedoeld ter illustratie).[/u]

ER WORDT DUS 4 EURO VAN JE SALDO AF GEHAALD!!!

Ik woon in Rotterdam en hier wordt de OV-chipkaart al een aantal jaar gebruikt. Ik vind het zelf wel een prettig systeem. Je kunt met een tegoed met 0,00 euro nog reizen en er gaat standaard 4 euro vanaf als je vergeet uit te checken. Ik vind het wel lekker dat het een stuk sneller gaat (bijv. in de bus) dan een strippenkaart, en bij de metro scheelt het volgens mij wel een stuk met zwartrijders. Ik vind er niks mis mee.

Ja, als je niet uitcheckt dus wel.

Ik betaal trouwens ongeveer 4,50 per dag. Echt ziekelijk duur.

Waardeloos ding. :hammer:

Ik heb zo’n folder thuis, en daar staat in dat als je met de trein reist je minimaal 20 euro erop moet hebben… Als je incheckt wordt dat van je pas afgehaald, en als je uitcheckt dan wordt het er weer opgestort - de kosten van je reis.

Dus als je van A naar B gaat gaat er 20 euro van je tegoed af. Dan ben je bij B en check je uit. De reis was bijvoorbeeld 5 euro. Dan wordt er weer 15 euro teruggestort. Maar vergeet jij uit te checken, dan ben je je 20 euro kwijt.

Ja, dat dacht ik dus ook… Echt kut.,

Wat raar… Misschien is dat alleen met de NS dan ofzo? Want hier in regio Rotterdam is het gewoon 4 euro en dat is nog wel te doen… Maar 20 is gewoon belachelijk!

Bij ons [ vlak bij rotterdam ] kan je alleen nog maar met de OV chipkaart. ik vind het wel fijn. het is ook goedkoper dan de strippenkaart. Want normaal betaal ik om van mijn school naar huis te komen ¤2,50 voor 3 strippen. En met de OV chipkaart ¤1,20.

ik snap er niks van… gaat de ov-chipkaart overal in? en dan voorlopig alleen voor de bus of ook voor de trein? geen idee wat ik me er van voor moet stellen, krijg ook steeds andere informatie te horen…