Van VWO naar Havo

Mijn broertje zit nu in VWO 3. Aan het begin van het jaar deed hij totaal niet zijn best waardoor hij 8 onvoldoendes stond.
Zijn leraren denken dat hij misschien beter naar Havo kan, terwijl hij nu met minimaal huiswerk maken nog maar 2 onvoldoendes staat.

Of hij overgaat hangt nu af van deze proefwerkweek. Mijn vraag is: Mocht hij toch net blijven zitten, dus met 2 onvoldoendes, kunnen ze hem dan verplicht naar Havo sturen of is daar een minimaal aantal onvoldoendes voor nodig?

Alvast bedankt!

Daar zijn denk ik gewoon normen voor? Bij ons op school heb je zo’n tabel daarvoor, met compensatiepunten tegenover aantal tekorten (en welk soort tekorten).

Maar het lijkt me toch dat jouw broertje gewoon over kan? Tenminste, ik weet nog wel dat ik aan het begin van de 3e 7 onvoldoendes stond en aan het eind nog maar één. En hier op school zijn ze op zich best streng.

Hij staat een 4 voor Duits die hij niet op kan halen, en dat ‘telt’ als 2 onvoldoendes. Ook staat hij nu net een 5 voor Wiskunde, deze kan hij nog ophalen, maar als hem dit niet lukt staat hij dus drie ‘getelde onvoldoendes’ en blijft hij zitten. Ik vroeg me alleen af of wanneer je echt net blijft zitten (dus met minimaal aantal onvoldoendes) ze je zomaar naar Havo kunnen sturen of dat dat pas kan wanneer je, zeg, 6 getelde onvoldoendes staat.

Hier kunnen mijn ouders niks over vinden op de schoolsite.

Als je blijft zitten doe je toch gewoon het jaar over? Dus nog een keer vwo 3. Lijkt me eigenlijk niet dat ze hem kunnen verplichten naar havo te gaan, zo erg staat hij er toch niet meer voor?

Die 4 voor duits dient hij op te halen met 2 compensatiepunten (ergens 2 zevens gemiddeld of 1 acht gemiddeld).
Die 5 voor wiskunde is opzich ook nog geen probleem.
Je mag gewoon over met een 4 en een 5, mits je 3 compensatiepunten hebt (dus 2 zevens en een 8, 2 achten en een 7, 3 zevens).
Misschien dat je ouders met zijn mentor/decaan/teammanager kunnen praten?
Want je kan niet zomaar mensen naar de havo sturen, je kan altijd kiezen tussen blijven zitten en afstromen.
Bij voorbeelden als… hij staat een 3 voor latijn/grieks o.i.d., dan raden ze je misschien af om gymnasium te doen, maar ze mogen je niet zomaar naar een niveau lager sturen.

Maar hij heeft als het goed is toch ook een profiel gekozen, dus misschien dat hij Duits laat vallen en dat Duits dan als het ware minder zwaar weegt?
En verder moet hij dus proberen om wiskunde nog naar een voldoende te krijgen. Weet je ook hoeveel compensatiepunten hij heeft?
Met één 4 voor een vak dat hij niet gekozen heeft gaat hij sowieso wel over.

Ik denk dat hij het talent wel heeft. Maar hij moet even een schop onder zijn kont krijgen. Hij moet nu echt even zijn best doen en niet het minimale. Want ik denk dat ze niet alleen naar de punten gaan kijken, maar ook naar hoe gemotiveerd je bent. En als je goed gemotiveerd bent om iets te doen, dan loont dat meestal (cijfers worden hoger etc.).
Bij mij geeft het trouwens een kick als ik het hoogste van de klas haal en dat motiveert mij ook om volgende keer weer het hoogste te halen. Hahaha dat ik dit zeg… maar het is waar. Iig geef hem een schop onder zijn kont, en zorg dat hij wat gemotiveerder is. Ook al moet het met omkoping.