Van vwo 4 naar havo 4?

Hallo allemaal

Ik zit nogal met een probleem. Ik zit momenteel in vwo 4 en ik sta er niet super voor. Als ik het laatste rapport nog even knal kan ik net over naar vwo 5 maar de vraag is of ik dit wel wil. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee die weet of vwo 5 nog moeilijker is? Of zal ik nu naar havo 4 gaan want als vwo 5 niet lukt betekent dat dat ik dat jaar erna pas naar havo 4 ga en dan ga ik dus 2 jaar terug :bored: . Dus heeft iemand hier ervaring mee die mij advies kan geven?
Xx

Ik kan me herinneren dat er werd gezegd dat de 4e altijd het moeilijkst is. Maar het niveau verschilt niet zo erg, het wordt alleen steeds meer.

Ik heb deze overstap zelf ook gemaakt en ben heel erg blij dat ik dat heb gedaan! Vwo 5 wordt vaak nog moeilijker ervaren dan 4.
Een paar vriendinnen hebben in vwo 5 de overstap gemaakt naar havo 5 maar je kunt beter in de vierde al overstappen ivm SE cijfers enzo en het is sowieso fijner omdat je je klasgenoten dan al een jaartje kent :wink:

Ligt er echt aan wat je na school wilt gaan doen. Wil je sowieso naar de universiteit en zijn er geen hbo-opleidingen die je leuk lijken, probeer dan vwo te halen. En anders moet je het jezelf gewoon zo makkelijk mogelijk maken, en dus voor havo gaan.

Ik vind de 5e juist veel makkelijker dan de 4e. Je hebt minder vakken, je bent alweer gewend aan de bovenbouw en (bij ons) krijg je meer persoonlijke uitleg omdat je clusters kleiner worden (mensen laten vakken vallen en voorbereiding eindexamen). Kijk vooral naar je SE cijfers, de rest doet er eigenlijk niet echt toe. Je gaat er wel last van krijgen als je voor je SE cijfers een onvoldoende staat. Moet je echt heel hard werken ervoor? Vind je het het waard om nog even heel hard te werken (als je eenmaal in de bovenbouw zit gaat het echt heel snel!)?
En ga daarbij inderdaad ook nadenken over wat je wil doen na je middelbare school. Ik heb nu veel meer motivatie omdat ik (ongeveer weet) welke studie ik wil gaan doen en haal daardoor ook weer hogere cijfers.
Als je uiteindelijk bedenkt om toch naar havo te gaan, doe dat dan inderdaad zo snel mogelijk, zodat je makkelijker mee gaat met SE cijfers etc.
Veel succes!

Ik vond de 5e niet echt moeilijker dan de 4e. Ik zou op vwo blijven. Waarom naar beneden zakken als je vwo wel aankan? Ook al is het maar net. Je kunt altijd bijles nemen volgend jaar, nieuw jaar en nieuwe kansen, toch?

Ik zou op vwo blijven. In principe zou je vwo aan moeten kunnen, je doet het al vier jaar. Misschien ging het dit jaar gewoon niet zo lekker. Probeer uit te vinden voor jezelf wat er mis gaat?
Leer je niet op de goede manier?
begin je te laat/uitstelgedrag?
Let je niet op in de les?
Vind je bepaalde onderwerpen moeilijk? (-> bijles!)

Ik zou niet gaan verlagen naar havo niveau, dat is jammer want als je even doorbijt en ervoor gaat, dan heb je een vwo diploma zodat je naar de universiteit kunt en dus hoger opgeleid bent.

Super bedankt voor de adviezen allemaal!

Mijn zus had dat vorig jaar ook. Ze heeft doorgezet en 5 Vwo gehaald. Nu is het wel zwaar maar gaat het beter. Ik heb nu ongeveer hetzelfde probleem. Ik zit in 3 Vwo en zou in principe gewoon naar 4 vwo gaan. Ik zou dat ook het liefst gaan doen, omdat ik advocaat wil worden. Alleen ik ben dit jaar best wel veel ziek en ben er dan een paar weken uit ( vermoeidheid , voorhoofdsholteontsteking) en ben bang dat het op een gegeven moment te zwaar word en ik niet meer kan en dus er langer uit ben. Ik zit dus te twijfelen of ik niet gewoon naar 4 havo moet gaan. Aangezien ik best wel veel aan school doe en het net haal. Kan iemand mij misschien advies geven?

^ bedankt! Ik heb helaas niet zoveel aan mijn mentor. Ik ga morgen met mijn decaan praten. Hopelijk kan die mij wel helpen. X

Ik zat in hetzelfde schuitje en heb doorgezet, uiteindelijk vwo 5 overgedaan en toen wel mn vwo-diploma gehaald. Als je een hbo-opleiding wil gaan doen, zou ik nu de overstap maken naar havo. Het jaar voor je examenjaar is over het algemeen het lastigst (3 vmbo, 4 havo, 5 vwo), dus het ligt er echt aan wat je erna wil doen. Ik wilde graag naar de universiteit en ik wist ook dat ik het kon, als ik maar wat meer had gewerkt. Daarom heb ik uiteindelijk besloten om door te zetten en dan maar te blijven zitten.

Van vwo 4 was ik naar havo 4 gegaan. In havo 4 ging het heel veel beter. Alles ging makkelijk, ik kreeg hoge cijfers en zo.

Ik ben zelf halverwege vwo 4 naar havo 4 gegaan en vond het persoonlijk een van de beste beslissingen die ik gemaakt heb. Maar je moet wel kijken naar wat je later wilt doen. Ik had het geluk dat ik een hbo opleiding wil doen, maar als je naar de universiteit wilt kun je misschien beter op vwo blijven.

Het fijne van havo is dat je wel veel meer tijd voor jezelf hebt en dat het veel rustiger is (: