Van vmbo-t naar havo

Ik heb dit jaar mijn vmbo-t diploma gehaald en wil nu dus mijn havo diploma halen.
Nu heb ik me dus ingeschreven maar nu hoor ik van verschillende mensen dat havo veel moeilijker is dan vmbo-t en nu begin ik dus behoorlijk zenuwachtig te worden.

Wat is je vraag? Met welke cijfers heb je je laatste schooljaar afgesloten?

Daar is het wel een niveau hoger voor :stuck_out_tongue:

Maar wat is precies je vraag?

Nou mijn vraag is of het echt zo moeilijk is als ze zeggen.
Ik had 2x8 gehaald voor bio en wiskunde en voor de andere vakken een 7.

Met zo’n cijferlijst gaat het je echt wel lukken hoor! Ik ben zelf doorgestroomd van vmbo-t naar havo, verschil is inderdaad groot maar zolang je hard werkt (huiswerk maakt en leert) heb je niks om je zorgen over te maken!

Oke nu ben ik wel gerustgesteld zeker omdat jij weet hoe die overstap is. :slightly_smiling_face:)

Natuurlijk is havo moeilijker, het is niet voor niks een hoger niveau.

Bij havo ligt het tempo hoger, en natuurlijk is het ook moeilijker. Opletten en aantekeningen maken tijdens de les is van belang op de havo, hou vooral alles geordend (dus geen aantekeningen van Engels in je Nederlands schrift).
Maak je huiswerk en leer op tijd en stel niks uit.

En maak je niet al te zenuwachtig, want ze hadden je nooit toegelaten als ze dachten dat je havo niet aankan :slightly_smiling_face:

Het komt allemaal goed, dus doe je best en ga ervoor!!!

Veel plezier in 4 havo!!!

Ik moet er wel bij zeggen dat ik begin havo 4 wel veel moeite had hoor, had ook de neiging te stoppen. Maar ik ben doorgegaan en hebben havo uiteindelijk afgesloten met hogere cijfers dan op de mavo. Dus, het is normaal dat je eerst denkt van: wtf gebeurt hier? maar niet opgeven! Je kan dit echt wel met zulke cijfers. Je mag me ook altijd noten als je vragen hebt.

Dat is echt heel fijn dankje. :slightly_smiling_face:

Ik ben ook van mavo naar havo gegaan, bij sommige vakken vond ik dat er wel veel verschil was maar bij andere dan weer niet.

[size=1em]Doordat ik die twee jaar erg mijn best heb gedaan, heb ik dit jaar mijn havo diploma gehaald. Ik weet zeker dat jij het ook gaat halen, als je maar bereid bent om je best ervoor te doen! En je hoeft helemaal niet zenuwachtig te zijn hoor, komt wel goed. Veel succes!

Ik had juist geen moeite in het begin van havo 4 ;p Wel moest ik wennen aan de cijfers die ik terug kreeg haha. Op mavo had ik namelijk betere cijfers, toen ik mn eerste zesje terug kreeg op havo was ik ook wel teleurgesteld in mezelf. Later zag ik natuurlijk wel in dat een zes ook gewoon goed is en zeker op havo!

Ik vond de aansluiting niet echt geweldig maar als je gewoon je best doet moet het wel lukken.

Ik heb die overstap ook gemaakt. Op mavo haalde ik zevens. Op havo zesjes, en voor de vakken die ik op mavo ook al lastig vond, 5,6.
Dus het is zeker te doen, alleen je moet goed alles bijhouden. Huiswerk gewoon maken, op tijd beginnen met leren etc.
Nu heb ik heel veel huiswerk niet gemaakt, en zelden op tijd begonnen… :cold_sweat:

Maar goed, ik ben ruimschoots over naar havo 5!

Bij mij op school heeft ongeveer 75% van alle overstappers het niet gehaald, maar als je het echt wilt en gemotiveerd bent denk ik wel dat het moet lukken!

Ik had ook ongeveer dezelfde cijfers als wat je zei op vmbo-t.
Ik ben nu net klaar met havo 4 en ga nu makkelijk over naar havo 5.
Ik sta twee achten , twee zessen en voor de rest alles een 7.
Als je gewoon goed je best doet gaat het vast wel lukken , maak je vooral niet teveel zorgen.
Succes! (: