Van vmbo-T naar Havo? (wiskunde)

Hoi,

Ik weet dat hier al best veel topics over zijn, maar die zijn niet echt actief meer en ik heb een specifieke vraag dus ik denk ik maar een nieuwe. :3

Ik zit nu in 4TL en ik sta gemiddeld op mijn examenvakken nu een 7,4. Dat is natuurlijk best goed, want met een 7 mag je naar havo. Alleen ik ben niet echt goed in wiskunde. Als ik het eenmaal snap is het geen probleem meer, maar het gaat bij mij nogal langzaam voordat ik het snap, en echt inzicht heb ik ook niet. Ik sta nu dus een 6,5 erop.

Nu vroeg ik me af, vooral aan de mensen die van vmbo-t naar havo zijn gegaan: Is Havo wiskunde véel moeilijker? Of valt het nog mee?

Ik wil graag wiskunde A kiezen volgend jaar, als ik naar havo ga. Maar dat wiskunde is eigenlijk het enige wat me een beetje tegenhoud aangezien ik bang ben dat ik er niks van ga maken, ik zie nu al bij bijles. :l De andere vakken gaan wel probleemloos. Ik wil alleen de ene dag naar het MBO, en de andere dag weer naar Havo. Ik ben alleen bang dat havo heeel zwaar word.

Bij ons krijg je een soort overgangs-boekje, zodat je leert hoe 't allemaal in elkaar steekt. Zelf ben ik van VWO naar Havo gegaan, dus ik heb zelf geen moeite met 't niveau (ben ineens goed in wiskunde geworden, haha) maar een aantal klasgenoten zijn wel van TL naar Havo gegaan en die hebben er op zich niet veel problemen mee.

ik heb het andersom gedaan, van 3 havo, naar 4t gegaan. maar de wiskunde A is niet veel moeilijker. het word alleen iets uitgebreider en je gaat wat sneller door de stof heen, het zijn nogsteeds verhaaltjessommen etc.
En ik neem aan dat er wel vakhulp wordt gegeven op jouw school, dus als je het niet meer snapt kan je daar altijd nog heen gaan, of naar 1 van je klasgenootjes ofzo. Maar je hoeft je niet druk te maken, het valt best mee! :]

Oke bedankt. :] Ja er word als het goed is wel weer bijles gegeven. Die statistiek hoofdstukken hebben we nu ook wel, dat gaat me nog wel goed af, had ik een 7,5 voor laatst. Maar met dat sinus en cosinus snap ik echt geen hol van en ik heb ook totaal geen ruimtelijk inzicht. Maar dat krijg je als het goed is ook niet bij Wiskunde A… toch?

FlAWED @ Ohja hahah dan hoort het wel makkelijker te zijn ja. xD Nouja mooi toch? :] Bij ons hebben ze geen boekje maar wij krijgen gewone voorlichting ofzo haha.

[b]ik doe ook vmbo-t maar ik weet nu al dat ik de havo niet aankan maar mijn bff doet 3havo en haar wiskunde boek is niet veel moeilijker dan de mijne want ik snap het nogXD ja wiskunde is dan een van mn beste vakken maar vakken zoals engels&nask ben ik om de een of andere reden heel slecht in:O

maar een vraagje mijn buurmeisje doet vmbo-k en zij wil graag naar de havo kan dat? ik dacht van niet maar ik weet het niet zeker dus bij deze:P[/b]

^

Haha ohja engels en nask vind ik juist wel makkelijk. XD Maarja je kunt hierna naar het mbo als je wilt, is ook niets mis mee toch?

Even om over de vraag van je buurmeisje terug te komen, dat kan niet nee. Dan zou ze eerst naar TL en dan naar havo moeten. Maar dat opzich is al een grote stap. Ze moet wel realistisch blijven denk ik, als je van K naar TL overstapt mag je al trots op jezelf wezen, dat is al een stap opzich. :slightly_smiling_face:

Wiskunde a is heel veel kansberekening en heel veel mensen van de havo vonden dat heel lastig. Verder een deel statestiek en formules.
Wij hadden voor 2 jaar 3 wiskundeboeken.

Vooral kansberekening was heel lastig met verschillende manieren om iets uit te rekenen. Bekijk eens de havo wiskunde A examens op internet dan kan je zien wat je kan verwachten. Ik vond het wel veel moeilijker dan op het vmbo maar je hebt wel een coole rekenmachine van 100 euro waar je heel veel mee kan :stuck_out_tongue:

Ik ben van vmbo tl naar de havo gegaan. De wiskunde vragen zijn niet veel moeilijker dan die op de vmbo… De lessen verschillen niet zo heel erg van het vmbo. Het enige verschil is dat er meer moet worden gedaan per les. Zo denk ik erover, maar een deel van de vmbo-ers heeft wel moeite.

^

Oke bedankt ik heb wel wat aan jullie antwoorden. :grinning:

Ik hoor inderdaad verschillende meningen, de ene vind het niet zoveel verschil en de andere vond het weer een heel groot verschil. Naja ik moet het maar gewoon proberen denk ik, niet geschoten is altijd mis. Meer dan mijn best kan ik ook niet doen. :stuck_out_tongue:

oke, even off topic, kun je ook als je op vwo zit, in een bepaalde klas alleen wiskunde op Havo niveau doen?
en OT; ik denk niet dat het moeilijker is qua sommen, maar de stof word sneller behandeld

Nou de onderwerpen kansberekening heb ik nooit of heel weinig gehad op het vmbo eindexamen.

@ topic starter: vraag of je een wiskunde boek van de havo mag lenen van je leraar om het in te kijken. Op internet kan je antwoordenboeken vinden dus dan kan je kijken of je het een beetje snapt.
En kijk ook eens op getal en ruimte (zoeken via google eerste link) en dan havo a
De basis is wel heel simpel dus je moet zorgen dat je die goed snapt want per hoofdstuk gaan ze er dieper op in. Want als je de eerste aanklikt das heel makkelijk nog. Maar zoals hoofdstuk 11 vond ik altijd wel lastig.

^

Ja bedankt voor de tip. :slightly_smiling_face: Heb even op die site van Getal en ruimte gekeken, het eerste hoofdstuk snapte ik wel haha. :stuck_out_tongue: Maar dat met die grafieken is moeilijk zeg. o: Ik moet eerst vmbo maar eens halen. :3

Ik vind wiskunde niet heel veel moeilijker vergeleken bij 4tl (zit nu in 4havo ^^) alleen ik vind dat gekloot met die rekenmachine zo erg :stuck_out_tongue:

Haha omg ja dan heb je natuurlijk zo’n grafisch rekenmachine-ding. Die lijkt me echt ingewikkeld haha als ik hoor hoe duur dat ding is. O.o

Ik ben ook overgestapt van 4tl naar 4havo. Heb wiskunde a maar ik vind het wel moeilijker, op tl haalde ik meestal wel 6en maar nu haal ik 4en…

Maak je maar geen zorgen over de grafische rekenmachine! De leraar zal je uitleggen welke instellingen je moet gebruiken voor een bepaalde som, je hoeft het alleen te onthouden haha. Ik zal je wat leuks vertellen over dit rekenmachinetje… je kan er teksten in opslaan. Handig voor toetsen? Ja zeker!!

Ik heb morgen een proefwerk wiskunde, en dat gaat helemaal over die rekenmachine. Ik juich al bijna als ik 1+1 kan uitrekenen op dat ding :grinning_face_with_smiling_eyes: en ja… hij is rond de 100/110 euro…

Ik denkk dat havo wiskunde best wel veel moeilijker is, ik zat in 2 vwo en toen had ik PRECIES dezelfde soort opgaven als mn nicht en zij deed toen 4tl
nu zit ik in 5 havo , maar vorig jaar vond ik het best moeilijk en in 2vwo vond ik t makkelijk dusja x]

Ik zou geen vakken kiezen die je nu al moeilijk vindt, om je een helehooop stress te besparen.