Van vmbo naar havo naar vwo. Ervaringen/tips?

Hallo allemaal,

Ik ga na de vakantie met het vwo beginnen. 4/5/6 in 1 jaar. Hiervoor heb ik vmbo en havo gedaan. Ik ga het vwo doen, omdat ik nog helemaal niet weet wat ik wil gaan doen en een jaar werken zie ik ook niet zitten. Ik heb het profiel NG.

Zijn er mensen die met deze overstap(pen) ervaring hebben? En hoe is het jullie afgegaan?

Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen!

Liefs,
Xx

Wow, is dat niet onmogelijk zwaar, 4,5,6 in 1 jaar?

Heb ik gedaan! In de eerste klas vmbo-t had ik het heel makkelijk en wilde ik eigenlijk wel wat meer, maar de leraren hadden er weinig vertrouwen in. Halverwege de tweede klas heb ik toch mijn zin gekregen en ben naar een Havo-kansklas gegaan. Het jaar erop kwam ik in havo/vwo 3 terecht en wilde vwo gaan doen. Ik zit nu in 5 vwo. Voor de tweede keer, want ik heb het afgelopen jaar nogal in de knoop gezeten met mijn gezondheid.

Ik heb weinig verschil gemerkt. Je hebt het profiel N&G, dus totaal ander dan ik. Bij het vak wiskunde heb ik het wel heel moeilijk omdat ik veel gemist heb. Op vmbo stond ik er een negen voor, nu een vier. Ik kan je dus weinig advies geven op het gebied van leerstof. Verder komen kan nooit kwaad, dus ik vind het goed dat je dit gaat doen! Een vriendin van me heeft het ook gedaan, maar dan eerst vmbo helemaal, toen in 4 havo begonnen, daarna in 5 vwo en nu gaat ze naar zes vwo.

Ik weet niet hoe het zit op vmbo en havo, maar het profiel NG op vwo is heel pittig, (scheikunde)

ucces iig :slightly_smiling_face:

Ik denk dat de overstap van vmbo naar havo naar vwo niet onmogelijk is, maar het doen van jaar 4, 5 en 6 in 1 jaar lijkt me wel vrij onmogelijk, ook voor een ‘echte’ vwo-er. Ik snap niet hoe je dat wil doen, in klas 4 leer je de basis van alles wat je in jaar 5 en 6 gaat doen, en in klas 5 word je voorbereid op de examens en in jaar 6 ben je alleen nog maar bezig met je examens, maar hoe je dat dan allemaal in 1 jaar wil gaan doen is mij een raadsel :’)

ik ben net klaar met het vwo, ook op het vwo begonnen. maar hoe zie je het voor je om 4,5,6 in 1 jaar te doen! :expressionless: Lijkt me onmogelijk

Ik snap sowieso niet dat een school dat zo maar aanbied…

Dit, precies dit.

Haha ja t wordt ook zeker megalastig, daar ben ik wel van overtuigd. Maar die school biedt alleen dat traject aan voor het vwo. Het kan namelijk niet in twee jaar of drie jaar.

Ik heb trouwens eerst vmbo afgemaakt, toen havo 4/5 in 1 jaar. Dat vond ik trouwens goed te doen. Als ik dit niet in 1 keer haal, doe ik de vakken die ik niet gehaald heb, het jaar erna over. Het lijkt mij ook echt heel zwaar, maar ik wil het wel graag proberen.

Bedankt voor jullie reacties!

Nog iemand anders die ervaring heeft? Of met advies oid?

lijkt me heel erg zwaar.
ik ga van 5 havo naar 5 vwo en dat schijnt al pittig te zijn.
een vriendin van me heeft eerst mavo gedaan(gewoon vier jaar), met twee vingers in de neus, nooit veel uit hoeven voeren en toch een negen gemiddeld. toen ging ze naar havo, waar ze in het begin even moest wennen en ook best veel deed, maar dat werd minder en ze slaagde met gemiddeld een acht en nu gaat ze samen met mij naar vwo.
maar in één jaar, pfoe, niks voor mij, maar heel veel succes ermee.

als jij 4/5/6 in 1 jaar kunt dan moet je wel mega slim zijn, maar succes!

wow dat is wel erg veel. zoizo werd de overstap havo → vwo wel als zwaar beschouwd op onze school.
Ik had 1 meisje in de klas die was van vmbo naar havo gegaan en na de havo ging zij nog vwo doen. Maar dit alles in het normale traject van havo 2 jaar en vwo 2 jaar.
een andere jongen die heel slim was op havo heeft ook vwo gedaan en maar net gered terwijl hij op havo altijd goed was. Zoizo moesten alle leerlingen die het vwo traject gingen doen keihard leren in de zomervakantie want leerlingen van 4 vwo hebben dan al pta toetsen en die moesten ze gewoon ‘‘inhalen’’ zegmaar. Dus veel zelfstudie.

Maar misschien krijg jij dan gewoon heeeel veel pta toetsen in dat ene jaar en werk je meteen naar de examens toe? Dan zal het werktempo wel een stuk hoger zijn maar als je genoeg motivatie hebt is het misschien wel te doen? Hangt er ook vanaf hoe snel je de stof oppakt en veel zal wel bekend zijn van de havo lijkt me. Tenminste met havo biologie hoefde ik niet zoveel te doen omdat we het meeste al hadden gehad op het vmbo.

Ik wens je iig veel succes!

Vaag dat je school alleen dit aanbiedt. Er zat bij mij in jaar 5 en 6 ook een jongen die eerst vmbo en havo had gedaan, maar die mocht er dus gewoon twee jaar over doen. Ik dacht dat dit ook het normale traject was. Jaar 4 en 5 waren voor mij hele zware jaren en als je je dan ook nog eens moet voorbereiden op je examens (en ik neem aan ook nog een nieuw pws moet maken) ga je het denk ik wel heel zwaar krijgen. Ik zou het zelf niet aankunnen denk ik. Maar ik ben wel benieuwd of het jou wel zal lukken!

Nou kijk, ik ben van vmbo naar havo gegaan en heb de havo op het Vavo gevolgd. Ik kan nu niet meer terug naar een reguliere school, dus ik moet het wel op de Vavo doen. De meeste Vavoscholen bieden het vwo vaak alleen aan als 1-jarige opleiding, maar meestal is dat dan alleen jaar 5 en 6. Bij deze school is het dus ook met jaar 4, maar goed. Desnoods doe ik het in twee jaar.