van vinden jullie mooi qua fotografie?

Je weet dit vast ook wel maar sowieso de regel van 3 toepassen kan van een heel saai onderwerp al iets heel moois maken.

ja, klopt.
vast niet iedereen weet wat het is,
wacht zal even kijken of ik het kan vinden (:

regel-van-drieënBlader eens door de reclamefoto’s in een tijdschrift of door een fotoboek en let op de plaatsing van het onderwerp. Het zal je opvallen dat het onderwerp zich zelden in het midden van het beeld bevindt. Zodra je de eenvoudige, zogenaamde regel-van-drieën op je foto’s toepast, zal je merken dat je foto’s direct sterk verbeteren. Hoe werkt de regel-van-drieën? Deel het beeld in de zoeker van de camera denkbeeldig zowel horizontaal als verticaal in drieen. Je krijgt nu vier snijpunten. Plaats het onderwerp op een van de snijpunten voor een sterke compositie. Bij landschapfoto’s plaats je volgens de regel-van-drieën de horizon niet in het midden van de foto maar op de onderste of de bovenste lijn. Bij een mooie lucht, plaats je de horizon op de onderste denkbeeldige lijn. Bij een saaie, kleurloze lucht, plaats je de horizon op de bovenste lijn. Figuur 4.1 geeft een voorbeeld van de regel-van-drieën. Het onderwerp, de vuurtoren in een verder kale zandvlakte, bevindt zich op een van de weergegeven snijpunten. Als de vuurtoren in het midden van de foto was geplaatst, zou een heel stijf beeld zijn ontstaan. Probeer tijdens het fotograferen verschillende foto’s te maken waarbij je het onderwerp iedere keer op een ander snijpunt plaatst of waarbij je de horizon verplaatst. We zijn gewend van links naar rechts te kijken en hetzelfde geldt ook als we een foto bekijken. Het onderwerp komt daarom het meest tot zijn recht als het aan de linkerkant van het beeld wordt geplaatst.

http://www.fotografietips.nl/images/4_1.jpg

deze bedoelde je vast? ^^

Ja. :3 Oh het is drieën. n__n’

^^

ik hou van die foto’s die echt zo’n verhaal hebben en waar heel veel contrast in zit (nou bedoel ik niet contrast in de kleuren, maar bijv. een soort paris hilton in een vervallen gebouw of een zeemeermin in de woestijn… dat soort dingen)

ik vind schaduw en lichtgebruik in fotos heel mooi, en die oud uitziende foto’s zijn ook heel vet, en het is inderdaad mooi als je niet meteen weet wat de bedoeling is van de foto, en ja wat er storend is: afgekapte lichaamsdelen of foto’s zonder betekenis

Foto’s met een verhaal en ik hou niet echt van die standaard foto’s van bloemetjes en insectjes alhoewel het soms heel mooi kan zijn.

afgekapte lichaamsdelen kunnen het soms juist mooier of interessant maken.
en het kan vragen opwekken, waardoor de foto ook weer interessant word.

Ik vind veel verschillende foto’s mooi, niet echt 1 bepaalde stijl ofzo =]
Maar zelf vind ik afgekapte lichaamsdelen ook storend. Niet als er een half lichaam af is en het de compositie interresant maakt, maar als er net een hand/topje van het hoofd af is wel.

up

Ik zag ergens hier op het forum een foto die naar mijn mening net niet goed was afgekapt.
Maar ik weet dus niet meer precies waar ik die gezien heb.

hopelijk niet in mijn topic :'D

up.