van universiteit naar mbo/cursus

Hi,

Ik ben nu al voor de tweede keer een nieuwe studie begonnen op de universiteit. Een keer bedrijfskunde en nu studeer ik europese taal. Eigenlijk ben ik op de universiteit beland, omdat ik heel erg gepusht wordt om daar heen te gaan door mijn ouders en andere familieleden.
Echter wist ik al vanaf begin af aan, dat het hem toch niet ging worden. Ik hou totaal niet van leren, ik heb er gewoon geen discipline voor. Daarnaast vindt ik de opleiding ook totaal niet boeiend en interessert het mij dus eigenlijk helemaal niks.
Ik weet eigenlijk wel wat ik wil worden, dat kan eigenlijk gewoon met een korte mbo opleiding of een cursus. Maar mijn vraag is wat vinden jullie van mijn plan? Gewoon stoppen?? Het punt is dat ik eigenlijk niet durf vanwege mijn ouders, die worden woest. Zou ik het dan gewoon geheim houden voor hun?? Wat vinden jullie??

Wat wil je worden dan? Is HBO geen optie?

Waarom wil je meteen van de universiteit naar het MBO gaan? Het HBO is ook erg praktisch ingesteld. Het hangt ervan af wat je doet, maar ik zou eerder voor een HBO studie gaan want dan heb je alsnog een bachelor op zak.

stewardess. Nee ik kan het gewoon echt niet volhouden om te gaan studeren. Ben er echt klaar mee

ik zou het heel erg zonde vinden…
Ik zou eerst kijken naar een HBO-opleiding, want universiteit ligt je blijkbaar niet zo.

Weet je wat het is, ik word gewoon ongelukkig van heel het studeren. Toen ik vwo deed, en moest leren was ik ook gewoon verdrietig omdat dit niet is wat ik wil. Ik vind het jammer dat het allemaal maar van je verwacht wordt om te gaan studeren. Ik kan het gewoon niet, mijn motivatie is echt 0,0

Ja maar op het HBO moet je ook leren en veel groepsopdrachten doen (wat mij helemaal niet ligt). Ik zie het echt niet zitten om 4 jaar weer dood ongelukkig te worden, omdat ik het echt haat om te studeren. Ik vind het echt verschrikkelijk

^ ja op MBO moet je zo veel meer naar school en dan daarna een baan die je waarschijnlijk heel snel saai gaat vinden …
Maar het is uiteindelijk jouw toekomst en jij moet doen wat jij wil.

Je moet zelf weten, maar weet je zeker dat je straks geen spijt krijg (van had ik nou maar doorgezet)

Om het punt dat als je binnen 10 jaar geen diploma haalt, je de gemaakte kosten van stufi en OV moet gaan terugbetalen, zou ik het niet doen. Weet niet of een cursus oid geldt namelijk.
Maar als je er echt ongelukkig van wordt, is het ook niet goed en dan zijn vier jaren erg lang…

Ja daar zit ik ook mee, dat ik wel alles moet terugbetalen. daar komt bij dat een cursus al weer gauw 3000 euro kost. Weet iemand eigenlijk waar je je studieschuld kan bekijken?

Het klinkt alsof je al hebt besloten, waarom dit topic haha

In principe ben ik van mening dat het niveau van de opleiding er niet toe doet, zolang je maar uiteindelijk doet wat je wilt. In jouw geval ben ik daar echter niet zo zeker over, dit klinkt namelijk allemaal wat ondoordacht. Je hebt gelijk het hele hogere onderwijs afgeschreven, maar heb je je er wel goed in verdiept? Misschien is er toch een opleiding die je heel leuk lijkt en dan is het het echt wel waard om ervoor te studeren. Bovendien kan je ook met een hbo-opleiding stewardess worden en doordat je dan toch een hoger (en volgens mij ook breder) diploma hebt, heb je een veel grotere baankans, wat nou niet bepaald overbodige luxe is in deze tijd. Waarom doe je dat niet? En heb je je überhaupt goed verdiept in de hele selectieprocedure? Stewardess worden is volgens mij nog lang niet zo vanzelfsprekend.

Op duo met digid inloggen

Ja misschien heb ik al wel een beetje besloten inderdaad, alleen ik heb nog mijn twijfels. Ik heb inderdaad al het hele hogere onderwijs afgeschreven, omdat ik niet volgend jaar weer in het eerste jaar wil zitten, met allerlei jongere mensen. En wellicht dat ik er dan weer geen zin in heb, ik ken mezelf. En ja ik weet dat stewardess worden ook niet zo heel makkelijk is. Dus ja , misschien is hbo dan wel weer een optie wat je zegt, maar ben zo bang dat ik het weer niet ga volhouden.

^Je realiseert je dat wanneer je nu MBO gaat doen dat je dan ook tussen mensen komt te zitten die jonger zijn dan jezelf? Bovendien vind ik dat een beetje een raar argument… ik ben zelf ook gemiddeld 2 jaar ouder dan de rest van mijn klas.

Je zegt dat je WO/HBO niet kan volhouden of er geen zin in hebt, maar probeer je ook om jezelf te motiveren en om door te zetten? Nu is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker in het geval dat de opleiding echt niet bevalt of aansluit bij wat je wil. Maar ik vind niet dat iemand meteen moet opgeven als het even niet meezit, want je zal altijd dingen tegenkomen die niet zo leuk zijn of waar je geen zin in hebt. Juist dan is het belangrijk dat je jezelf kan motiveren om door te kunnen gaan.

Ik zou gewoon nog even goed nadenken over wat je precies wil en op welk niveau. Als je dan echt zeker bent dat je stewardess wil worden, zou ik daar ook voor gaan. Maar ik zou het wel gewoon aan je ouders vertellen, want ze komen er toch wel achter. Ik kan begrijpen dat ze het in eerste instantie echt niet leuk zullen vinden (zouden mijn ouders ook echt vreselijk vinden denk ik), maar ze zullen het vast belangrijker vinden dat je iets leert waar je echt plezier in hebt, dan iets dat op hoger niveau is maar waar je eigenlijk geen interesse in hebt. En waar je dan wellicht ook nooit wat mee wil gaan doen.

Oke, dit is wat ik denk: als je nu op de universiteit zit, is het MBO veel te laag voor jou. Dit betekend dat je je gaat vervelen en je motivatie om een diploma te halen verdwijnt. Naast dat ik op het MBO veel meer naar school moest dan nu op het HBO.
Ik begrijp je punt hoor, ik vind studeren ook verschrikkelijk, maar dit zou ik wel een domme keuze vinden.

ik weet niet hoe oud je nu bent, maar ik zit nu in het eerste jaar van m’n studie aan de universiteit en heb een jaar verloren, en ben veel jonger dan de gemiddelde student in mijn werkgroep, dus denk niet dat je het daar van af moet laten hangen. Als je MBO gaat doen is de gemiddelde student 16 misschien 17.
Als je denkt dat al dat leren niets voor jou is dan kan je toch ook een iets praktischere opleiding doen?

Ja natuurlijk is het zonde, van Uni naar mbo, maar ik denk dat je moet doen wat jou op (langere termijn) gelukkig gaat maken. Als je hart ligt bij het beroep van stewardess dan denk ik dat je daarvoor moet gaan. Je kan eventueel later nog altijd deeltijd een hbo of WO studie gaan doen, mocht je spijt krijgen.
Universiteit is al niet eenvoudig en als je dan ook nog eens iets aan het doen bent wat je echt niet gelukkig maakt, dan wordt het bijna onmogelijk om op te brengen.

Misschien is een AD (associate degree) HBO opleiding wat voor jou? Het duurt maar 2 jaar.

Ik vind dit echt een hele goeie tip. Je kan ze ook halen met een richting in de toerisme (op NHTV Breda onder andere). En als het na een jaar niet leuk is, hoef je alsnog maar een jaar en dan ben je klaar (en word je studieschuld naar 0 gezet). Een kennis van mij heeft lerarenopleiding Frans gestudeerd, en werkt nu bij KLM/Air France. Ze vertelde dat de concurrentie moordend is voor een baan als stewardess, maar dat ze een streepje voor had omdat ze een HBO opleiding gedaan had. Het is overigens wel belangrijk dat je goed bent in talen, naast Nederlands en Engels kan het handig zijn om ook je Frans en Duits te verbeteren. Een opleiding voor stewardess is echt weggegooid geld, aangezien je alles wat je nodig hebt al leert in een soort stoomcursus van een paar maanden, als je eenmaal aangenomen bent.

En als laatste: als jij/je ouders genoeg geld hebben kan je misschien ook even bij TIO kijken.