Van studie wisselen

Hoi,

ik zit er al een tijdje over te denken om van studie te wisselen. Alleen ik wist de hele tijd niet welke studie en vandaag kwam ik opeens op het idee om iets met vormgeving te gaan doen. Dat lijkt me namelijk erg leuk. Nu vraag ik me alleen af hoe dit allemaal moet. Ik ga nu namelijk naar het 2e jaar op HBO, alleen ik weet dus echt niet wanneer ik dan moet wisselen als ik dit echt wil. In de vakantie kan dat zeker niet?
En hoe zit het dan allemaal met die studiefinanciering en OV? Ik had namelijk een keer gelezen dat je bij uitstel van je studie je OV kwijt zou raken, klopt dit? En gaat de studiefinanciering ook gewoon door?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Als je dit schooljaar (2011-2012) van studie wilt wisselen, moet je gauw via studielink.nl inschrijven voor andere studie !! Deadline is volgens mij eind augustus. Je blijf je studie gwn behouden en OV.

Als je volgend jaarschool (2012-2013) pas van studie wilt veranderen, kan je het nu ook al wijzigen (wel juiste datum neerzetten 01-09-2013)

Dubbel

Bij sommige opleidingen kun je voor februari nog instromen, of je moet een mail sturen en kijken of je nog voor september kan beginnen.

Hoe oud ben je nu? Op het MBO krijg je pas stufi en OV vanaf je 18e. In principe heb je al een jaar van je stufi verspilt. Kan je bij vormgeving niet in het tweede jaar instromen? (Aangezien je HBO hebt gedaan. Was dit op hetzelfde gebied?)

Woow, ik stel veel vragen :’)

Ik ben 19. Ik denk niet dat ik het tweede jaar in kan stromen, ik heb nu namelijk één jaar communicatie gedaan, dat is toch weer wat anders.

Bedankt voor de reacties. Fijn dat ik mijn OV en stufi iig gewoon hou.

mmhh sommige instituten bieden een 3 jarige opleiding aan (voor VWO en oudere studenten) dan krijg je 1e en 2e jaar in 1 schooljaar zegmaar :wink: Als je gemotiveerd bent, zou je dat ook kunnen doen (je moet wel je P hebben gehaald).

mmhh sommige instituten bieden een 3 jarige opleiding aan (voor VWO en oudere studenten) dan krijg je 1e en 2e jaar in 1 schooljaar zegmaar :wink: Als je gemotiveerd bent, zou je dat ook kunnen doen (je moet wel je P hebben gehaald).

Ik had mijn P nog niet gehaald helaas.
Maar ik wil dan naar de Design Academy in Eindhoven, alleen moet ik dan zo’n toelatingstest doen? Volgens mij moet je dan ook dingen laten zien enzo, maar dat heb ik eigenlijk niet.

^De Design Academy selecteert behoorlijk streng…

Ik weet niet waar je woont en hoe ver je wilt reizen maarehh ik weet dat in Rotterdam je best veel opleidingen hebt die te maken hebben met vormgeving :slightly_smiling_face: (multimedia design, grafische vormgeving, Media & design etc.)

je stufi gaat gewoon door ja alleen je hebt maar recht op 4 jaar. Jij hebt daar nu 1 van gebruikt en dan heb je maar 3 jaar over. Als je dus in je 4 jaar komt van die studie moet je dat allemaal zelf dokken.