van school wisselen!

hay,

ik ga wisselen van school, omdat ik op het moment overal onvoldoende voor sta (op zegmaar 3 vakken na. ik kan het echt niet meer). Maar nu is het probleem dat ik dus van gymnasium naar vwo ga, en ik op die nieuwe school echt niemand ken. Ik ben 16 en ik ben echt bang dat ik geen vrienden maak eigenlijk.
Hebben jullie tips, op de simpele be-yourself tips na?

Hartstikke bedankt!
Edit: alles is ook al geregeld voor het overstappen, dus ik moet na de kerstvakantie al beginnen daar :/. op mijn huidige school zegt iedereen gewoon dat het wel goed komt maar ik ben echt bang rooooflol

Ik kwam in de 3e op een nieuwe school. Het is lastig ja, maar als je jezelf bent komt het vast goed!

trouwens, wees niet bang om dingen te vragen over de school of mensen in je nieuwe klas. Jij moet degene zijn die iemand aanspreekt, want zij hebben hun clubje al. Dus als jij degene bent die contact maakt, kom je er makkelijker tussen denk ik.

Je maakt écht wel nieuwe vrienden hoor. Gewoon spontaan met iedereen praten en jezelf natuurlijk netjes voorstellen. Lachen veeel lachen. En laten zien dat je open staat voor een leuk gesprekje.

Maak een goede eerste indruk en ga gewoon op mensen af die een beetje zoals jij zijn. Dus stel je bent heel creatief, spontaan etc dan kun je dat soort mensen opzoeken, en gewoon een praatje maken of vragen of je naast diegene mag gaan zitten. Ik weet niet of je bij sommige vakken een vaste zitplaats hebt, maar zowel probeer dan iets over je buurman/vrouw te weten te komen. Klets gewoon met iedereen een beetje, dan merk je vanzelf dat mensen ook op jou afkomen! :slightly_smiling_face:

Het is natuurlijk eng en helaas kunnen we het niet veel makkelijker voor je maken. Wees gewoon jezelf en durf met mensen te praten!

Eens met Puck!
Bovendien vinden veel mensen een ‘nieuwe leerling’ de eerste paar dagen ook interessant, dus er zullen vast mensen zijn die naar jou toe komen. Probeer de eerste dagen gelijk open te zijn naar anderen toe, want de eerste indruk is wel belangrijk in dit geval. Als jij een spontane/vrolijke/enthousiaste/interessante indruk achterlaat na de eerste dagen, zijn er vast mensen die de tweede week ook met je om willen gaan. Stel vragen aan anderen, al is het maar ‘heb jij ook dit vak?’/‘kun je me de weg wijzen naar …?’.
Succes! Het komt vast wel goed :slightly_smiling_face: