Van school wisselen? Van provincie wisselen?

[b]Hallo lieve lezers.

Normaal zet ik nooit wat op een forum maar ik ben nu toch wel heel erg aan het twijfelen. Vandaar dat ik jullie hulp inschakel.

Ik ben een meisje en woon al mijn hele leven in Limburg (20).
Ik heb hier mijn vriendengroep opgebouwd, mijn mbo opleiding gehaald, ga zo maar door.

Vorig jaar in mijn laatste jaar van het MBO was het zoeken naar een eventuele vervolg opleiding.
Deze heb ik gevonden. Ik was alleen aan het twijfelen of het de school in Limburg werd of de school in Brabant.

Het werd uiteindelijk de school in Limburg. Dit mede doordat ik thuis kon blijven wonen. Mijn moeder had namelijk geen geld om mij op kamers te laten gaan door het overlijden van mijn vader.

Nu ben ik bijna 2 maanden bezig. De opleiding bevalt me goed. Maar ik voel me er niet thuis. De klas is hier niet de oorzaak van. Het is namelijk een top klas. Dit geld trouwens niet alleen voor de opleiding maar ook dingen daar buiten.

Maar als ik dan in Brabant ben voel ik me helemaal thuis.
Ik heb het hier met mijn moeder overgehad. Zei gaf aan als ik er echt naar toe wil ik dan moet gaan. En ze zal me overal proberen te steunen.

Maar nu is mijn vraag. Moet ik dit wel doen? Hoe ga ik dit dan oplossen? Kan ik zomaar overstappen van de ene naar de andere school? Of kun je dat beter doen als je je propedeuse hebt gehaald?

Ik heb er op mijn school nog met niemand over gehad. Volgende week wil ik wel een gesprek aan gaan met mijn mentor om te vragen wat zij hier nou van vind en of ze me misschien kan helpen.

Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt :couplekiss_man_woman:

[/b]

Misschien eens een meeloop dag op de school in Brabant, om te kijken of je het er echt wel tof vindt? Als het exact dezelfde opleiding is, zou je dat redelijk probleemloos moeten kunnen doen (maar zou sowieso eerst je P halen, dan zit je safe en hoef je bij eventuele dingen die je alsnog in moet halen niet te stressen). Als het niet exact dezelfde opleiding is kan het lastig worden. Een vriendin van mij stapte van een school over naar een andere met bijna dezelfde opleiding, maar hiervoor heeft ze vrijwel alles opnieuw moeten doen zeg maar. Ze kon veel dingen niet meenemen naar de andere school.

Maar wat voelt niet goed dan? De omgeving? Aangezien je zegt dat je een top klas hebt. Je weet niet of je dat in Brabant krijt he, zo’n leuk klas.

Maar wat is er dan niet leuk? Je opleiding is leuk, je klas is leuk, dan maakt het toch niet uit of het in limburg of brabant is?

Hoe weet je dat als je in Brabant bent dat je je helemaal thuis voelt, als je je hele leven al in Limburg hebt gewoond?

Ja dat vind ik ook een beetje gek. Dat jij je wel thuis voelt in Brabo.

Maar is dit je 1e jaar? Van de 4? Ik zou met je mentor praten, maar wie weet voel je je maar voor even kut… bedenk je dat wanneer je uit huis gaat er veel extra kosten en verantwoordelijkheden komen, je moet natuurlijk eten koken, de was doen, schoonmaken etc. dat neemt ook veel tijd in beslag.