Van school veranderen?

Hallo, ik zal me even voorstellen :slightly_smiling_face:

Ik ben Lin, 17 jaar, woon al sinds eind 2013 in Nederland, heb daarvoor voor bijna tien jaar lang in het buitenland gewoond. Zelf ben ik half Nederlands, en hoewel ik waar ik woonde Arabische, Franse en Engelse les kreeg, heb ik mijn Nederlands keurig bijgehouden door o.a. boeken te lezen en Nederlandse tv zenders te kijken.

Ben dus op mijn 15de weer in Nederland komen wonen, en dat was in het begin nogal een gedoe wat betreft school niveaus etc. Aangezien ze in mijn vorige woonplaats niet deden aan niveaus, was het moeilijk aan te duiden wat voor een niveau ik daar deed.
Ik werd doorgestuurd naar een internationale schakelschool, waar ik een toets moest maken. Tot mijn verbazing, kreeg ik alleen maar rekensommen (die je op bepaalde tempo moest maken) en een soort verkorte IQ test erna. Het feit dat we helemaal geen taaltesten etc. kregen (we deden de testen met een ander groepje mensen erbij) had ik wel kunnen verwachten aangezien het een internationale school was en de mensen die daar de toetsen kwamen maken niet goed Nederlands spraken, maar alsnog. Een paar dagen later kreeg ik een mailtje, volgens de test was mijn niveau VMBO basis. Ik was eh, best wel teleurgesteld, en verbaasd, hoewel ik nog niet eens heel goed wist wat het inhield, maar ik wist wel dat het laag was. Uiteindelijk ben ik dus op een VMBO school terechtgekomen (Basis en Kaderschool). De teamleider/directeur maakte al meteen een opmerking van dat hij me intelligent over vond komen, en dat als basis echt te makkelijk voor mij zou zijn, ik altijd nog op kader terecht kon komen. Uiteindelijk ben ik binnen 1 maandje naar de kaderberoepsgerichte leerweg overgeplaats, waar ik erg blij mee was aangezien ik basis gewoon echt ver onder mijn niveau vond.

Thing is, ik vind het nog steeds veel te makkelijk. Zo veel vakken krijg ik niet meer, zoals Frans (mijn lievelingsvak), natuurkunde, scheikunde, geschiedenis, aardrijkskunde etc. die ik hiervoor dus wel kreeg en ik vind dat echt zo’n zonde, ik zit hier echt elke dag mee.

Mijn moeder heeft alles ook al met mijn mentor besproken en die vond dat ik duidelijk mavo/havo niveau aan zou kunnen, en zij heeft mijn moeder ook belooft om me te proberen over te plaatsen naar een andere school, maar na een aantal weken wachten zei ze opeens dat ze het ‘‘nog te vroeg’’ vond. Naja, en nu, 3 maanden later, zit ik er nog. In een klas die ik helemaal niet fijn vind, totaal geen leuke mensen, heel kinderachtig (ze zijn ook 14/15, ik zit in de 3de: heeft ook met het verschil tussen de schoolsystemen te maken) en ja… elke dag heb ik het idee van: ik hoor hier niet. Er zijn wel twee aardige meisjes waar ik mee omga dus zo heel erg is het niet, maar alsnog vind ik heel erg jammer dat ik gewoon onder mijn niveau zit. Ik heb verschillende testen op het internet gemaakt, Nederlandse talentest etc. en daar scoor ik minstens 85% op.

Wat zou ik het best kunnen doen, vinden jullie? Ik wil hierna kraamverpleegster worden, of verloskundige, en dat kan op zich via deze ‘‘weg’’ wel, want mijn mentor heeft gezegd dat ze er zeker van is dat ik hierna meteen naar MBO 4 kan in plaats van 3, aangezien mijn cijfers en leeftijd (ben dan 18). Maar alsnog vind ik het echt zonde, dat ik zoveel vakken moet missen, ik heb geen uitdaging meer, nauwelijks huiswerk en als ik huiswerk heb, dan is het gewoon te makkelijk, als jullie begrijpen wat ik bedoel?

Ik heb een vriendin die ook pas uit Engeland is verhuisd, toelatingstest heeft gemaakt op een school en ze zat gelijk al op havo. Misschien is het anders omdat zij uit Engeland kwam, maar alsnog, wat kan ik daar boos om worden. Gewoon het feit dat het op zo’n makkelijke manier kan en het mij maar niet lukt, en /niet/ omdat mijn niveau te laag is. Dus ik dacht van, zo’n toelatingstest wil ik ook maken, dus heb een aantal scholen opgezocht etc. en ik wil mijn moeder laten bellen. Maar wilde gewoon nog even voor de zekerheid wat advies? Wat kan ik het best zeggen? Of vinden jullie dat ik het best gewoon op deze school kan blijven zitten en denken jullie van, je bent er toch zo weer vanaf?

Sorry voor als er foutjes zijn,
ik hoor heel graag antwoord :slightly_smiling_face:

Lin xx

Ik zou van school veranderen, je klinkt er erg ongelukkig en ook best intelligent haha. Gewoon proberen! Niet geschoten is altijd mis!

En volgens mij heeft je mentor echt geen gelijk met dat jij niveau 4 meteen kan doen…

Als je naar een hoger niveau kunt op een andere school zou ik dat zeker doen. Laat je vooral niet uit het veld slaan!

Bedankt voor de reacties :slightly_smiling_face: Denken jullie dat het nog lukt voor dit jaar? En zo niet, volgend jaar? Naja moet zelf maar m’n moeder ff laten bellen, ben best wel zenuwachtig en benieuwd naar hun antwoord haha

Denk dat het dit jaar niet zomaar meer gaat maar wie weet kan het wel gewoon, geen idee.

Aangezien het al maart is, weet ik niet of je nu nog kan wisselen, maar ik zou wel echt actie ondernemen. Het is duidelijk te merken dat jij meer aan kan en het is zonde als je er niets mee doet!

Kun je niet vragen of je de test nogmaals mag maken?

@ MORIARTY Dankjewel voor je reactie :slightly_smiling_face: Ja ik ga inderdaad actie ondernemen, soms denk ik zo van ach ja het is nog maar voor anderhalf jaartje maar aan de andere kant denk ik ook van, ik ga er later echt spijt van krijgen als ik niks doe want een havo diploma wil ik echt graag. Morgen of maandag gaat mijn moeder hiermee verder aan de slag en ik zal het laten weten als er nieuws is :slightly_smiling_face:

Je doet nu kader klas 3 dus? Je zou nu niet meer naar theoretisch kunnen gaan, omdat wij (ik zit in klas 4T haha) werken met een PTA. Als jij nu naar 3T zou gaan heb je onwijs veel toetsen gemist die je moet doen (anders mag je geen examen doen). Je zou volgend jaar wel van 3K naar 3T kunnen gaan, maar dan ben je al 18! Misschien kan je na kader naar de vavo gaan? (volwassen havo bijv.) Als jij er van overtuigd bent dat je havo wel aankan is dat misschien een idee? Dan kan je daarna door naar het HBO. Je kan overigens vanuit theoretisch MBO (4) Verpleegkundige doen, vanuit deze opleiding kan je ook door naar andere dingen, of het HBO.

Hmm om hierna naar de vavo te gaan zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten, heb er best wel veel slechte verhalen over gehoord…
En ja wat jij zegt, dat ik anders de derde jaar over zou moeten doen dacht ik idd ook al :frowning_face: Dan zit er niks anders op denk ik, dan op deze school te blijven zitten.

Misschien zou je volgende keer wat enters kunnen gebruiken deze lap tekst leest zo lastig :stuck_out_tongue: Maar wat ik mij afvroeg, waarom heeft jouw moeder (samen met jou) er gewoon niet meer werk van gemaakt om ervoor te zorgen dat je op het juiste niveau terecht komt? :slightly_smiling_face: En anders zou ik proberen om na vmbo misschien door te stromen naar de vavo.

@ Shoegazer Ja inderdaad zeg dat zie ik nu ook pas haha, heb het even aangepast :slightly_smiling_face:

Ja nou ja heel veel heeft mijn moeder eigenlijk niet kunnen doen, ze heeft allereerst contact opgenomen met mijn decaan en ook voorgesteld om mij uit te besteden aan de vavo maar hij vond dat we alles eerst met mijn mentor moesten bespreken. Duurde een tijdje voordat ze eindelijk mijn moeder terug belde, toen werd er een afspraak gemaakt en in totaal heeft dat misschien iets van een maand geduurd.
Zij heeft toen dus gezegd dat ze begreep dat ik een hoger niveau aan kan etc. maar dat ze eerst alles nog met de rest van mijn leraren moest bespreken… Ik had zoiets van, nou heel erg letten die leraren niet op mij om zoiets te kunnen bepalen (de cijfers weten ze natuurlijk wel maar), ze geven ons werk en that’s it. Maar goed, toen heeft ze mijn moeder na 2 weken ongeveer weer opgebeld en zei ze dat het niet zou lukken, dat het nog te ‘‘vroeg’’ was en zulk soort dingen. Nou eigenlijk was het toen niet te vroeg maar juist te laat lol…

Maar even over de vavo… heeft iemand daar misschien ervaringen mee?
En vinden jullie niet dat ik het best hierna gewoon naar het mbo ga? (na deze school dus)

Ik denk dat je inderdaad (misschien nadat je klaar bent met vmbo) op de vavo havo kan doen! Ik zit zelf ook op de vavo en bij mij zit er ook een meisje in de klas die pas net in Nederland woont en eerst haar vmbo diploma heeft gehaald.
Ik zou zeggen probeer er wat informatie over te krijgen bij een vavo bij jou in de buurt. Het is wel best zwaar, aangezien je dan havo 4 + 5 in 1 jaar doet maar ik vind het goed te doen.

@ Louboutin Ik denk dat ik dat wel ga proberen dan :slightly_smiling_face: Heel erg bedankt voor je reactie