Van Nederland naar België

Hallo :wink:,
Wij gaan (ik weet niet precies wanneer) naar België verhuizen (Antwerpen). Ik vraag me af in welke klas ik dan kom te zitten. Ik zit nu in 4HAVO, maar we gaan waarschijnlijk als ik in 5HAVO zit. Ik heb me een beetje verdiept in het schoolsysteem daar en ik zou graag dan naar het ASO willen gaan. Dat is sowieso wel een niveau hoger dan HAVO, maar dat kan ik, gezien mijn cijfers, wel aan. Heeft iemand misschien enig idee hoe dat zit? Moet ik dan (terwijl ik in NL in de vijfde zat) daar naar de vierde?
Ik hoop dat iemand me kan helpen :flushed:

Ik denk dat je terug naar het 5e kan. Maar Aso is opgedeeld in verschillende richtingen: bv. economie, moderne talen, … dus daar je zal je je eens over moeten informeren en of je Aso mag doen of beter tso doet

Dankjewel! En is het zo dat als ik per se Aso wil doen, dat het dan wel mogelijk is (ook als zij het beter zouden vinden als ik Tso zou doen)?

Ik heb in België op school gezeten en ben vervolgens naar Nederland verhuist. Ik ben toen van ASO modern naar VWO gegaan omdat ze dat het beste vonden aansluiten. Voor mij klopte dit precies, ik heb de overstap nooit als heel groot ervaren. (Behalve dat men in België toch een heel pak strenger is en de manier waarop een school in elkaar steekt omtrent omgang met leraren etc heel erg verschilt met Nederland)

Ik denk persoonlijk niet dat het ASO een verstandige keuze is voor jou. Ik heb natuurlijk geen idee hoe het precies zit, maar over het algemeen is het Belgische onderwijs iets zwaarder. De voorsprong die men daar heeft met bv. Frans is zeer groot.
In België is het ook niet mogelijk om van TSO naar ASO over te stappen als je geen diploma hebt, misschien laat het scholensysteem het überhaupt niet toe dat je ASO gaat doen.

Ik heb hier wel een heel verhaal, maar ik weet niets over jou en je toekomstige school. Het belangrijkste is dat je goede begeleiding vindt bij je overstap.

Heel veel succes!

Waarom wil je geen tso richting doen als ik vragen mag? :grinning:

Over de overstap zelf weet ik niks aangezien ik nooit een overstap heb moeten maken, dus voor dat, up!

Als ze je aanraden om Tso te doen, zou ik die raad op te volgen maar volgens mij is het wel mogelijk om gewoon naar Aso te gaan.
Je kan het natuurlijk wel proberen en als je merkt dat het te zwaar is, in januari afzakken naar Tso.

Ik wil graag economie studeren (ik heb dat profiel ook op dit moment) en techniek spreekt me totaal niet aan. :wink:

Dankjewel! Ik hoop in ieder geval wel dat ze me daar dan toelaten :flushed:

Ja, ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is :grinning: !

Techniek heeft niets te maken met tso? :grinning:

Ik denk dat je je niet juist geïnformeerd hebt en dat lijkt me noodzakelijk, eerlijk gezegd.

Het is toch technisch secundair onderwijs? Ik doe het niet, maar hoezo is dat geen techniek? Ja oké, je hebt ook ‘mode’ enzo maar toch?
Ik zit in belgië op school

bv. STW (volgens mij schrijf je het voluit zo: sociale technische wetenschappen) is erg algemeen en totaal niet ‘techniek’ je krijgt er net fysica en chemie …

Heb je misschien al een idee wat je wil worden?

Ik studeerde marketing & management tijdens mijn middelbaar, ik heb nooit een zaagmachine, hamer of schroef vast gehad :grinning: om het erg zwart-wit te zien

Ik heb Stw gevolgd en in het 5e en 6e jeugd-en gehandicaptenzorg.

Misschien TSO Handel? Of Secretariaat-Talen? Of Boekhouden-Informatica?
Die hebben volgens mij wel deels te maken met economie, en STW is inderdaad ook breed (gaat niet echt over techniek, beetje verraderlijke naam dus)

Ik weet het nog niet precies, maar ik denk al na over marketing manager… Sowieso wil ik graag bedrijfseconomie studeren hierna.

Oh…
Binnen het tso kunnen deze studierichtingen opgesplitst worden in drie types:
eerder theoretische opleidingen, die bedoeld zijn voor verdere studie in het hoger onderwijs, meestal aan een hogeschool, bijvoorbeeld Industriële Wetenschappen, Techniek-wetenschappen en Handel
meer praktijkgerichte opleidingen die voorbereiden voor onmiddellijke tewerkstelling, bijvoorbeeld Houttechnieken en Hotel
opleidingen die zowel verder studeren als onmiddellijke tewerkstelling mogelijk maken, bijvoorbeeld Elektromechanica
(wikipedia)

Maar ach, ik kan het ook verkeerd hebben :wink:

Oh, echt waar? cool! Mag je daarna gewoon naar de universiteit??

Ja, inderdaad… dat dacht ik eerst dus ook. :stuck_out_tongue: