Van N&G naar C&M

Hoihoi,

Ik ben dit jaar gezakt voor het vwo. Ik had N&G en ben gezakt op al mijn profielvakken, heb er sowieso nooit iets van gebakken, maar goed. Ik was zo eigenwijs om dat profiel te nemen en te houden.

Nu ga ik dus vavo doen en wil ik switchen van profiel. Ik wil criminologie of rechten gaan doen en daar word je ook toegelaten met C&M. Ik wil dus aankomend jaar C&M gaan doen. Het wordt vast hard werken, want ik heb al jaren geen geschiedenis meer gehad, maar eigenlijk is dat mijn enige nieuwe vak. Op wiskunde C na. Ik heb altijd wiskunde A gedaan dus op zich moet dat wel goed te doen zijn toch?

Heeft iemand ervaringen met deze profielswitch. Ik ben wel benieuwd hoe jullie het vonden. Was het een stuk ‘‘makkelijker’’ in de zin van je hoeft veel minder te snappen om op een toets een voldoende te halen? Of viel het tegen?

Ik ben heel benieuwd. Hoor graag jullie ervaringen!

Liefs, xx

Ik ben ook geswitcht, maar al in t begin van de vijfde. Sowieso had ik al geschiedenis, dus dat maakte voor mij niet uit. Ik was vooral heel blij dat ik geen scheikunde meer had (:

Volgens mij is C prima te doen als je A gedaan heb.

Misschien is het ondertussen veranderd, maar toen ik examen deed was Wiskunde C gewoon de uitgeklede variant van Wiskunde A. Dus ze kregen bij Wiskunde C dezelfde stof uit hetzelfde boek, maar ze deden minder dan bij Wiskunde A. Als dat nu nog zo is, hoef je je daar in ieder geval geen zorgen over te maken :stuck_out_tongue:

En Geschiedenis moet ook te doen zijn als je je best wil doen om het te leren, lijkt mij dan. Als die profielvakken van N&G niet te doen waren voor jou lucht dit vast op!

Niet persoonlijk bedoeld, maar ik erger me toch altijd zo aan deze instelling: cm is het makkelijkst.
Het vergt gewoon een hele andere denkwijze dan bij NG of NT, ik denk dat jij deze denkwijze waarschijnlijk ook wel hebt omdat je niks van NG bakt dus dat moet goed komen voor je gelukkig. Maar ik vind het wel jammer dat veel mensen het zo zien dat CM heel makkelijk is want het is gewoon op een andere manier moeilijk.

Dat merk ik bij mij ook inderdaad! Denk alleen niet dat ze het zo bedoeld, maar snap jouw opmerking wel ja!

Er is een apart topic over deze stelling, daar kun je je ei in kwijt.

Voor TS, sorry ik heb geen idee hoe het is. Ik denk dat als je aanpoot voor geschiedenis het wel te doen moet zijn. En of het makkelijker is… tja, dat hangt er echt van af welke vakken jou het best liggen. Zeker voor geschiedenis moet je de stof wel snappen, met alleen leren kom je er niet.

Is afhankelijk van wat je beter ligt.

Ik heb even gekeken naar de studies rechten en criminologie en misschien dat de vakken maatschappijwetenschappen en economie handig kunnen zijn. Of je er echt iets aan hebt weet ik niet, maar dat zou je aan anderen kunnen vragen die deze studies doen.

Ik zou oppassen. Het is makkelijk om C&M te onderschatten, maar ook C&M heeft zijn vakken die niet voor iedereen weggelegd zijn. Ik wens je succes met geschiedenis dan, want dat is nog één van de zware vakken met de meeste stof. Het is écht niet zo dat C&M makkelijker is dan een bètaprofiel, het ligt eraan waar je talenten liggen.

En heel stiekem nog iets dat ik vind: veel mensen die niet echt weten wat ze willen gaan een bètaprofiel doen, omdat ze denken dat het nuttiger is, de ambitieuze, talentvolle en creatieve mensen kom je meestal tegen bij C&M en N&T. :wink:

Wat mijn lerares wiskunde altijd zei: wiskunde c is wiskunde a maar dan zonder de afgeleide. Verder zit er geen verschil tussen.

Nou Wiskunde C heeft geen hoofdstuk met sinussen en cosinussen etc. Ook niet met de afgeleide enzo inderdaad, maar heeft sowieso ook weer een nieuw hoofdstuk, grafen en matrices. Dat heb je niet op A.

Volgens mij verschilt dat dan weer want ik had GEEN sinussen en cosinussen maar WEL matricen en grafen. Ook wel afgeleide en ik had Wiskunde A.

De wiskunde C/mensen hebben OOK de afgeleide moeten doen maar stopten na de basis, wij gingen nog ietsje dieper erop in… Optimaliseren enzoiets.

^ Graf(?)en en matrices is toch geen examenstof? Is gewoon een keuzehoofdstuk toch? En verder, geschiedenis zijn gewoon twee onderwerpen waar je alle ins en outs van moet kennen voor het examen. Hard leren en goed bijhouden en dan lukt het wel.

Sja, we hebben het niet op CE gehad inderdaad maar volgens mij was het (bij ons dan) een deel van het schoolexamen, een soort project ofzo. Maarjaa is ook alweer een jaartje geleden haha:p

Ik vond geschiedenis echt heel moeilijk. Leerde me altijd suf en haalde met moeite een 5. Je moet wel een beetje feeling hebben ervoor. Leren alleen is niet altijd genoeg, want sommige vragen vergen ook inzicht. Vond ik dan.

Trouwens @TS: Ik denk dat als je N&G erg moeilijk vond en het niet je ding was dat je dan een goeie kans maakt bij C&M. Wel niét onderschatten :wink:

Ik heb wiskunde C en we gebruiken hetzelfde boek als wiskunde A, alleen van ons wordt minder verdieping gevraagd en meer praktijkrekenen.

De ambitieuze, talentvolle en creatieve mensen kiezen CM of NT? Wat een onzin zeg, de meeste mensen kiezen een profiel wat hen ligt of een profiel waarmee ze denken veel te kunnen doen. Als je goed bent in scheikunde en dat is je talent, ga je toch geen CM kiezen omdat talentvolle mensen daar voor kiezen?

Ik denk dat als je gewoon je best doet dat het je wel moet lukken. Wiskunde C zou ik me sowieso geen zorgen over maken als je wiskunde A hebt gedaan. Het is een makkelijkere variant, dus dat zou prima moeten lukken. (Ik heb overigens met geen van beide ervaring, maar ik heb wel vrienden die of A of C doen). Geschiedenis, tsja, dat is een vak dat je moet liggen. Ik kan me wel voorstellen dat het in het laatste jaar wel lastig is om het bij te werken. Het is namelijk ontzettend veel wat je bij dat vak moet weten. Ik denk dat je het met keihard werken wel zou moeten kunnen halen, maar ik zou het niet onderschatten.

Uit jouw bericht kan ik in principe wel opmaken dat je het echt wil. Bovendien heb je al jaren een profiel gedaan dat je niet ligt, dus doorzettingsvermogen zul je ook wel hebben. Als je het wil, moet je het gewoon doen. Dan lukt het je wel.

Waar heb je leren argumenteren?

C&M wordt idd altijd erg onderschat. Ik had ook altijd het idee dat mensen (en dan vooral sommige docenten) me als dom zagen. Bij Nederlands bijvoorbeeld, dan kreeg iedereen bij mondeling poëzie een ander gedicht en ik dus een belachelijk makkelijke. Of bij een literaire beschouwing schrijven. Sommige klasgenoten snapte niet eens wat nou hun opdracht was, terwijl die van mij echt te makkelijk was. Voor mij niet erg natuurlijk, maar het is niet echt leuk als mensen denken dat je toch niks kan omdat je maar C&M doet.

Maar even ontopic, wiskunde A en C is bijna geheel hetzelfde. Bij mij op school zat iedereen met A en C ook gewoon in dezelfde klas. Het enige verschil was dat mensen met wiskunde C af en toe een onderwerp over mochten slaan. Wiskunde C is dus eigenlijk de ‘makkelijke’ variant van wiskunde A.

^ In zekere zin toch zeker wel hoor.

Haha ik vind het grappig als mensen zeggen C&M is zo makkelijk, nou in mijn geval niet want ik heb C&M met Natuurkunde, Wiskunde B en Economie hahaha :flushed: