Van mijn ouders mag ik niet met mijn vriend zijn

Hallo meiden,

Ik heb jullie hulp nodig ik ga nu al 7 maanden met een jongen en die jongen heeft een andere afkomst. Ik wist dat mijn ouders het hier niet mee eens zouden zijn dus heb het laatst pas verteld. Mijn ouders waren gelijk heel boos vanwege de andere afkomst, en ik mag dan niks meer, vergooi mijn toekomst, ik vergal mijn ouders hun leven door met hem te gaan en anders mag ik mijn spullen pakken en bij hem gaan wonen.
Ik ben 21 en woon nog thuis en hij woont ook nog thuis.
Ik snap gewoon niet hoe mijn ouders zo reageren want hij heeft zoveel respect voor mij, is er altijd voor mij, wil mij met alles helpen en hij helpt me juist met mijn toekomst. Van mijn ouders mag ik hem niet meer zien en anders kan ik weggaan maar ik wil hem niet opgeven want ik hou echt van hem en hij maakt me echt gelukkig.
Ik heb jullie mening en hulp nodig.

Waarom vinden je ouders het zo’n probleem?
Wat is de positie van vrouwen in de cultuur van jouw vriend?

Vriendin van mij heeft hetzelfde meegemaakt. Ouders draaiden niet meer bij. Ik vind het een lastige. Als er echt een cultuurverschil is kan dat zeker tot problemen leiden. Hoe dan ook, ik zou je aanraden eerst op jezelf te gaan wonen. Een studentenkamer of appartement, ook al is dat misschien lastig te vinden. Dan kan je leren zelfstandig te worden in plaats van ‘afhankelijk’ van je vriend. En proberen in gesprek te blijven met je ouders.

Foute reactie van je ouders, mijn ouders deden dat een hele lange tijd geleden ook bij een soortgelijke situatie.

Maar goed, probeer te kijken of je hem mag voorstellen aan je ouders. Misschien verdwijnen dan de meeste zorgen van je ouders na het ontmoeten van die jongen?

Maar uiteindelijk, als alles echt niet lukt en je een keuze móet maken, dan zou ik voor je ouders kiezen. Familie is het belangrijkste naar mijn mening.

Je ouders reageren inderdaad niet normaal. Waarschijnlijk hebben ze hem niet eens ontmoet heb ik het vermoeden. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Ze kunnen hem ook proberen te leren kennen en vragen over zijn cultuur en wat dat inhoudt voor jou. Probeer je te bedenken dat het uit goede bedoeling is en dat ze je willen beschermen, maar deze reactie komt waarschijnlijk door een vertekend beeld en vooroordelen over de cultuur van je vriend.

Misschien kun je duidelijk maken hoeveel je van hem houdt en vragen of ze hem een keer willen ontmoeten en ook uitleggen dat het oneerlijk is dat ze al een oordeel vellen voordat ze hem hebben gezien. Ze zullen toch ook graag willen dat je gelukkig bent en als jij dat bent met deze jongen is dat ook belangrijk toch?