Van mbo naar havo

[b][size=14pt]Hallo allemaal, ik ben afgelopen schooljaar geslaagd voor mijn mavo diploma. Mijn docenten zeiden dat ik beter mbo kon gaan doen zodat ik meer werkervaring had. Als ik achteraf terug denk wilde ik liever naar de havo (dit kon ook met mijn cijfers).

Heeel dom dat ik niet naar mezelf heb geluisterd want ik vind het mbo vreselijk en ik weet nog helemaal niet wat ik wil worden later. Dit is denk ik heel normaal want ik ben 16 (in april 17).

Ik heb van meer mensen gehoort dat als je nog leerplichtig bent dat je soieso nog bij de havo moet worden aangenomen. Is dat ook waar eigenlijk? En zijn er meer mensen die van mbo naar havo zijn gegaan? En zouden jullie mij dat aanraden om die overstap te maken?

Ik weet ook dat er zoiets is als vavo, maar ik denk dat ik het liefst eigenlijk weer terug ga naar een middelbare school ookal zit ik dan met wat jongeren mensen, dat maakt me echt vrij weinig uit. Ik weet dat er verder meer mensen zijn die 19 zijn als ze klaar zijn met de havo, dus dat vind ik ook niet zo erg. (en dat weet ik misschien beter wat ik in de toekomst wil.)

Alvast bedankt voor jullie adviesen, ik hoop dat jullie mij goed opweg kunnen helpen ! :flushed:[/b][/size]

Ik ben van mbo naar havo gegaan aangezien ik mbo te makkelijk vond, de opleiding saai en niet naar wens was en de school ging verhuizen naar een andere locatie. Ik ben voor mavo cum laude geslaagd (net niet summa cum laude) maar omdat ik van profiel ben veranderd (van economie naar natuur en techniek) moest ik voorafgaand aan 5 havo eerst 4 havo doen. Je hebt kans dat je met je behaalde cijfers gelijk naar de vijfde mag, maar dat hangt af van de vavo zelf en eventuele verandering in je profiel.
Van die leerplichtigheid heb ik geen last gehad omdat ik zelf de leerplichtambtenaar heb gebeld en mijn situatie heb uitgelegd.
Ik kan je de overstap zeker aanraden en het is de beste keuze die ik heb gemaakt nadat ik van de middelbare school ben afgegaan. Mocht je meer willen weten dan kun je het vragen!

Ik ben van MBO naar de VAVO gegaan en dat was goed te doen! Ik heb daar Havo gedaan. Als je nog zo jong bent zou ik ook gewoon weer naar een middelbare school gaan niet teveel op je leeftijd letten want ik ben 21 en zit nu in mijn 1e jaar van het HBO en ik ben een van de jongste van mijn klas.

Je moet even kijken wat de toelatingseisen zijn van de middelbare school waar je graag heen wilt. Ik doe zelf ook mbo, ben over 2 weken klaar en ik moet zeggen dat het erg zwaar was. Niet qua lesstof, maar gewoon omdat deze opleiding totaal niet bij me past. Ik wil niet lullig zijn maar het overgrote deel van mijn opleiding is niet echt gemotiveerd, ze doen niet veel voor school en zien school meer als een last dan als een voorbereiding op later.

Ik denk dat het daarom beter is om terug te gaan naar de havo, alleen moet je wel beseffen dat dit een niveau hoger is en de manier van leren anders is. (Veel stof in een kortere tijd)

Succes! X

Zelf ben ik ook ook van het mbo naar het de havo gegaan, het is de beste beslissing die ik ook gemaakt heb! Ik vond mbo verschrikkelijk, alleen heb ik wel mijn opleiding afgemaakt. Maar ik wilde toch nog graag een havo diploma, ik doe nu zelf de vavo (havo voor volwassenen, zitten ook 16 jarige tussen) en het bevalt me heel erg goed!

Ik moet dan EM kiezen , dat wil ik gelukkig ook, maar kan ik dan gelijk naar 5 havo ? Ik had ook een keer iets gezien voor 4 en 5 havo in 1 jaar , havo sprint heet dat. Dat lijkt mij alleen wel erg zwaar… En echt heel erg bedankt voor je reactie ! :wink:

Jaa inderdaad ik ben nog jong dus beter middelbareschool, en dat hoef ik dan ook niet zelf te betalen dus dat vind ik dat wel beter, heel erg bedankt !

Je kunt ook kijken naar de optie van het mbo-hbo. Er zijn veel mensen die van het mbo naar het hbo gaan, maar ik weet niet hoeveel jaar mbo je daarvoor moet hebben gedaan.

En ik zou je de havo sprint afraden; volgens mij is het heel erg zwaar (en ik vond havo 4 al zwaar), en de overstap van mavo-havo is groot. Ik heb gehoord (van een meisje dat het mbo doet, en nu naar het hbo wilt) dat je dan moet denken aan twee punten van je cijfers af.

Ik zit overigens op havo (ben vast niet de enige hier, maar ok lol) dus als je vragen hebt over hoe ik het vierde jaar vond, en nu de vijfde, mag je het altijd vragen :slightly_smiling_face: Als je tenminste op zoek bent naar ervaringen.

Het verschilt heel erg per havo. De een heeft strengere toelatingseisen dan de ander. Waarschijnlijk zul je nog wel iets van een capaciteitentest moeten maken, dat moet vaak als je van mbo naar het vavo wil. Maar denk dat ook dit per vavo verschilt.
Zelf vind ik havo niet echt moeilijk, had het wel in 1 jaar kunnen redden. Maargoed ik wil hierna dan ook naar het vwo (in 1 jaar) dus doe ook gewoon echt goed me best haha.

Ja ik wilde ook eerst mbo doen en dan hbo, maar ik weet helemaal niet wat ik wil doen later dusja … en al mijn vriendinnen die wel havo zijn gaan doen vragen ook aan mij of ik het zeker weet enzo, maar het is ook de enige oplossing voor mij. En waarom maakte het voor jouw dan zo een grote overstap?

wow ja, maar hoe ben je dan ooit op de mavo gekomen als je zo goed kan leren? Voor mij word het wel een beetje trekken maarja, en zit je op de vavo niet met allemaal ouderen enzo, hoe ziet een vavo er eigenlijk uit ?

Ik had nogal wat privéproblemen en werd enorm gepest op havo/vwo omdat ik zo goed kon leren (ik was de nerd van de klas zegmaar). Ook ben ik heel lang socially awkward geweest wat waarschijnlijk heeft te maken met het feit dat ik hoogbegaafd ben (laatst achtergekomen door verschillende tests bij instanties). Om er toch een soort van bij te horen haalde ik lage cijfers, ik dacht namelijk dat ik hierdoor wel geaccepteerd zou worden in de groep. Dit was niet het geval en school stuurde me toen naar de mavo… Ik mocht havo/vwo 2 niet overdoen, al had ik dit wel graag gewild.

De leeftijden op de vavo zijn heel divers. Ik zit in de dagklassen bij mensen van 16/17 tot 23/24 en in de avonden ook zo’n beetje (er zijn dan enkele personen van 50/60, maar dat vind ik juist heel gezellig!)

ja klopt heel erg, ik ben ook net begonnen aan mbo dusja. Maar het is zeker een niveau hoger, dus ik zal er wel wat aan moeten doen. Maar ik zie school nu ook wel een beetje als een last omdat ik het niet leuk vind haha. En volgens mij stoppen heel veel mensen na het eerste jaar met een opleiding, ik weet niet of dit bij jouw ook het geval is?

ahw … maar jij komt er ook wel gelukkig ! Ik zat er eerst heel erg mee dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt , gelukkig maakt iedereen fouten en hoorde ik meer mensen die 19 zijn als ze klaar zijn met de havo, dus ik heb daar nu wel vrede mee. En ik hoor ook niet echt slechte verhalen van mensen als ik het vraag, dus misschien is het wel een idee om er naar te kijken

Ik heb een vriendin die na 1hv en 2x 2hv door ging op vmbo-t en daar geslaagd was. (Na 5 jaar middelbare school dus)
Vmbo was eigenlijk te makkelijk voor haar dus ze was met hoge cijfers toegelaten tot de havo van haar eigen school.
Dit wilde ze zelf ze wilde echt niet naar vavo en was door dat zittenblijven al 17.
Ze kwam in 4havo en was al voor kerst gestopt met school. (Toen was ze 18 en kon het) Naar eigen zeggen omdat ze gewoon al te lang op die school zat en omdat er allemaal 15-jarigen in de klas zaten. Dit viel toch wel tegen en ze moest ook naar een psycholoog daardoor maar omdat het bij de ggz niet opschoot en ermee gestopt is zit ze nu thuis met een uitkering en pas als ze 21 is (volgend schooljaar) gaat ze wrs weer naar school,
Heel veel scholen hadden ook ooit op de schoolsite staan dat als je met een vmbo diploma wil instromen in 4havo je maximaal 16 mag zijn.

Ik raad je dus aan om vooral niet terug te gaan naar de middelbare school want je kan serieuze psychische klachten krijgen van met jongere mensen in de klas zitten.

Vavo zou je wel aan moeten nemen als je vmbo-t met gemak hebt gehaald. Voordeel is dat de meeste mensen 18 zijn en gewoon wegblijven van de les en dus niet zoals op de middelbare school overlast veroorzaken in de les.

VAVO is ook gratis hoor!! Zelfs voor mij, ik krijg al mijn school kosten vergoed terwijl ik 20 ben. VAVO valt ook wel mee hoe zwaar het is… had het erger verwacht :wink:

Maar hoe dan ook, havo is leuk, op de middelbare en op de vavo!!

Succes!!

oh serieus … wat erg voor je vriendin ook. Ik ben nu ook aan mensen gaan vragen die vavo doen hoe het in elkaar zit en eigenlijk lijkt mij het niet eens zo een slecht idee. En ik had al een keer vavo gebelt en van die meneer mocht ik 4 havo sws doen.
In elk geval bedankt voor je reactie! En ik hoop dat het snel beter gaat met je vriendin :kissing_heart:

echt? Ik ga het vavo binnen kort nog wel bellen dan, lijkt me ergens wel slimmer al ga ik naar de vavo, gelukkig komt het ook goed met mij haha :kissing_heart::kissing_heart:

Als je 18 bent krijg je een tegemoetkoming scholieren en als je staat ingeschreven op de vavo zelfs meer.
Doe je voltijd dan is dat iets van 20 euro per maand extra.
Er is iets met dat je voor een jaar 1100 euro aan duo moet betalen maar bij heel veel mensen wordt het kwijtgescholden door het inkomen vd ouders. Wordt het niet kwijtgescholden dan krijg je om het te betalen ook elke maand geld van duo weer extra etc.

Als je op de middelbare school staat ingeschreven kan je gratis naar de vavo maar heel veel scholen werken daar steeds vaker niet aan mee (uitbesteden)
Zonde want dan zijn je boeken gratis

Al moet ik zeggen dat mijn boeken in mijn examenvwo in veel gevallen nutteloos waren, met biologie ging ik op een gegeven moment alleen dingen van internet gebruiken en ik had 2 vd 3 keer het hoogste SE cijfer behaald…

Ze moeten je wel uitbesteden toch? Tenminste toen ik die meneer van vavo belde zei die dat ze mij of aan moesten nemen of moesten uitbesteden