Van Mavo naar Havo

Hey meiden,

Ik zit nu op mavo 4 en wil graag doorstromen naar havo 4. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of heeft gehad? Zo ja, zou je dan een paar vragen willen beantwoorden?

Was de overstap groot?
Behaalde je je mavo diploma met 2 vingers in je neus of deed je nog wel je best?
Heb je nog tips voor de Havo?

Bedankt voor het lezen,

-A

Ik heb geen ervaring, maar ik ben van 3 havo naar 4 vmbo gegaan en ik vond dat zo makkelijk, ik haalde mijn examens met 2 vingers in de neus. Ik vind dat er best wel wat verschil tussen zit, maar als je er gemiddeld goed voor staat, zou je het wel aankunnen hoor

ik vind het echt knap dat je dit wilt gaan doen. Ik zit zelf ook in me laatste jaar van TL en ik zou er echt niet aan moeten denken om hierna nog verder te gaan met havo aangezien het best moeilijk blijkt te zijn.

maar mijn vraag is dan ook waarom wil je eigenlijk havo gaan doen?

Dankje! Er zitten meer mogelijkheden op het hbo dan op het mbo en er is niet echt een opleiding op het mbo dat mij interesseert. Ik weet dat je ook via mbo naar hbo kan maar lijkt mij handiger om eerst havo te doen en daarna hbo :slightly_smiling_face:

Waarom ben je van havo 3 naar vmbo 4 gegaan als ik vragen mag?

Ik ben van 4 VMBO T+ (soortgelijke) naar Havo 4 gegaan.
Ik kon er in principe goed mee overweg. Er zit wel een duidelijk verschil in de werk manier. De stof is meer en uitgebreider dus als je op vmbo één dag van te voren begon, zou ik je dat bij havo zeker niet aanraden. Je moet wel goed kunnen plannen.
Als je discipline hebt en je wil het graag zou het in principe moeten lukken. Nu ligt het er natuurlijk wel aan wat voor cijfers en houding je had op vmbo. Als jij het minimale doet en steeds 6e haalt, dan ga je het op Havo zeker niet redden

Je kan ook van mbo naar hbo?

Dan doe je er 2 jaar langer over

Hee,

Ik heb de overstap van mavo naar havo ook gemaakt. Het was in het begin even wennen, alles ging in eens veel sneller. Maar daarna ging het eigenlijk heel goed. Ik had van veel mensen gehoord dat de overstap echt groot was maar zelf vind ik dit nog wel meevallen. Mavo ging mij goed af en ik wist nog niet precies welke opleiding ik wilde gaan doen dus ging ik naar havo. Daar ben ik nu heel blij om ik voel mij heel erg thuis op de havo en het niveau kan ik makkelijk aan. Als je het wil moet je het gewoon doen want het is heel goed te doen.

Voor mij was mavo echt tijd verspilling en ik haalde het examen inderdaad gemakkelijk. Het enige verschil tussen havo en mavo is echt dat je veel meer moet doet, veel toetsen (tegelijk), stress en minder vrije tijd. Mij werd ook telkens vertelt dat het heel lastig ging zijn etc. maar dat vind ik dus wel meevallen.