Van mavo naar havo ,andere vakken ?

hoooi,
ik ben rosa ik ben 15 en zit op het 4e van mavo (examenjaar )
ik wil het jaar hierna overstappen naar 4havo .Als examenvakken heb ik wiskunde economie,natuur en scheikunde 1 en duits en vroeg me af of je dat daar nog kon veranderen ?

alfast bedankt !! :slightly_smiling_face:

ik denk van wel, want in 3havo kiezen die kinderen ook een profiel.

Ja je moet idd gewoon vakken kiezen dus je kan je examenvakken wel veranderen denk ik…

Bij ons kon dat niet, heb zelf ook die stap gemaakt. We konden geen vakken herkiezen. wel konden we voor vakken kiezen op havo die op de Mavo helemaal niet gegeven worden (bijv. M&O). Maar vakken als Frans, Duits, economie etc. konden we niet herkiezen. Dit omdat je na 3 Havo verder bent met vakken dan wanneer je deze voor het laatst in 3 Mavo hebt gehad. Maar misschien is dat wel anders op jou school.

Pff, ik zit ook in 4MAVO en ik heb 6 vakken! Ik haat mijn school soms zo erg.
Oke, dit is best offtopic

je hebt geen geschiedenis zie ik, dit is wel verplicht in bijna alle profiele geloof ik. Net als wiskunde.
Je moet eerst eens kijken welke profielen er zijn en welke vakken daarvoor verplicht zijn.
Je kan geen economie en maatschappij doen zonder economie, en geen cultuur en maatschappij zonder een 2e vreemde taal.
Maar je kan wel wat wisselen maar niet veel.
m&o (soort economie) geven ze dus dat zou je kunnen nemen, net als bsm(extra gym) en in 3 havo krijgen ze geen bio, en verder is er maatschappijwetenschappen wat je zou kunnen nemen (extra maatschappijleer)
Hoewel ze over aardrijkskunde ook niet zo moeilijk zullen doen.

Maar de rest van de vakken kan je niet makkelijk wisselen hoor ik had geen eco maar het enige profiel was voor mijn e&m moest ik het hele boek van 3 havo zelfstandig uitwerken omdat ik er anders niets van zou snappen.

je mag gewoon zelf je vakken bepalen hoor, je hoeft niet persé wiskunde te hebben als je in cultuur en maatschappij zit. je mag bijv. ook gewoon geschiedenis kiezen ook al heb je dat in theoretisch 4 niet, tenminste bij mij op school wel :slightly_smiling_face: heb t ook gedaan, ik vind geschiedenis echter wel heel moeilijk, de vraagstellingen enzo, misschien komt dat omdat ik dat in 4 theoretisch niet heb gehad ofzo…

Geschiedenis is sowieso verplicht bij cultuur en maastschappij, in de andere profielen niet geloof ik. En als je geen wiskunde wilt kun je alleen maar naar cultuur en maatschappij, dat is het enige profiel waar wiskunde niet verplicht is. Dat is bij ons op school tenminste wel zo! Ik heb ook geen wiskunde, natuurkunde,scheikunde. :stuck_out_tongue:

C&M en E&M zijn de profielen waarbij geschiedenis verplicht is. Bij E&M is wiskunde ook verplicht, en bij C&M niet. Als ik het zo hoor, zou jij misschien wel N&G kunnen doen. Je hebt dan vakken als wiskunde, scheikunde, biologie. Als keuzevak heb je natuurkunde of aardrijkskunde, en in je vrije deel kan je bijv. Duits, Frans of economie kiezen. Maar vergis je niet in de leerstof… Vooral biologie, scheikunde en wiskunde ( en ik denk ook natuurkunde, maar dat heb ik zelf niet meer ) zullen erg zwaar worden… Biologie is veel stamp- en leerwerk, je er wordt van je verwacht in 4havo dat je zelfstandig bent… Maar in ieder geval succes als je het doet!