Van HBO naar WO

Hi,

Zijn er hier meiden die van het HBO overgestapt zijn naar WO? Wat studeerde je op het HBO en wat ben je op de universiteit gaan studeren? Heb je alleen je HBO propedeuse gehaald of heb je de hele studie afgerond? Hoe heb je de overgang ervaren?

Ik heb gehoord dat 85% van alle HBO’ers die dat proberen falen. Dat zijn heel veel studenten dus!

Let me know.

PS. Als dit onderwerp al bestaat, laat het me weten. Dat laat ik het verwijderen.

Ik doe nu HBO (eerstejaars) en wil volgend jaar ook naar de uni gaan.
Maar kan je nu helaas nog niet helpen…

Wat ik heb gehoord is dat het HBO meer praktijk gericht is, en het WO meer theorie gericht… Dus het werkt heel anders met opdrachten en essays enzo…
Ik ben zelf op WO begonnen, dus kan het verschil niet echt uit eigen ervaring vertellen, maar wel dat de meeste mensen die van HBO kwamen bij ons ook weer zijn gestopt, al kan dat ook aan de studie zelf liggen (talenstudie, als dat je niet ligt ben je sowieso weg, of je nou slim bent of niet).

Op het WO krijg je minder praktijklessen, ja. En minder projecten.

Ik weet wel dat de overstap heel zwaar is, omdat het niveau tussen HBO en WO enorm verschilt. Maar goed, hier heb je niet zo veel aan :’)

ik wil miss ook wo gaan doen, doe nu mn eerste jaar hbo. mij lijkt het ook best moeilijk hoor! dus ik weet het nog niet. maar kan je bij elke hbo opleiding naar het wo als je je propedeuse haalt?

Nee, soms zijn er aanvullende eisen bij de universitaire studie. Vaak moet de HBO opleiding onder ‘De Wet Op Het Hoger Onderwijs En Wetenschappelijk Onderzoek’ (WHW) vallen. Wat die wet inhoudt, ik heb geen idee. Ik probeerde er informatie over te zoeken maar dat lukte niet echt.

Mijn decaan zei dat je altijd naar de universiteit kan bellen om te vragen of het kan.

Ik heb het andersom gedaan… van WO naar HBO haha
Dit kwam omdat ik na mijn VWO gewoon een studie heb gekozen die ze op de Uni aanboden en niet echt na mijn gevoel en intresses geluisterd!

Na een jaar Uni kwam ik erachter dat de opleiding zelf niets voor mij was (ik deed economie en bedrijfseconomie) en dat was gewoon erg moeilijk en sloot niet aan bij me intresse!

Toen ben ik naar het HBO gedaan omdat ik altijd al geinteresseerd was in Vastgoed en nu doe ik de HBO opleiding vastgoed en makelaardij! En dit bevalt me gewoon heel goed omdat ik dit echt leuk vind en echt gemotiveerd ben om te leren omdat het aansluit bij me intresses

Nu kan ik je wel wat vertellen over het verschil van beide
Op de universiteit is het heel erg individualistisch… het is massaal en je bent een nummertje… (dit zal ook per studie verschillen) Dit betekend dat je veel colleges hebt in grote zalen… je hebt weinig contacturen… colleges zijn zelden verplicht en je moet heel erg goed zijn in zelfstudie…

op het hbo heb je een echte klas van ongeveer 30 studenten… je zit met hun in college ipv met nog 200 anderen waardoor het veel makkelijker is vragen te stellen aan docenten… bovendien vind ik dat de docenten veel laagdrempeliger te bereiken zijn… voelde me op de Uni een klein meisje en daardoor durf je slecht vragen te stellen omdat er nog 200 andere studenten meeluisteren… op het HBO zijn docenten en klasgenoten allemaal zo met elkaar betrokken dat je dat veel sneller doet…

Daarnaast is het op de Uni zoveel zelfstudie en op het HBO veel minder… door het actief volgen van colleges waarin je ook veel oefent ipv alleen luisterd leer je super veel! Daarnaast heb je veel praktijkgericht onderwijs zoals projecten etc die super leerzaam zijn en waardoor je betrokkenheid onder studenten onderling veel groter is!

Het gaat uiteidenlijk om de intresses die een studie wel of niet geschikt maken… maar ik ben erg blij met het HBO heb het hier veel meer naar mijn zin ook wat betreft manier van onderwijs

Ik weet dat je het al hebt gezegd, maar niet elke opleiding is zo. Ik heb eigenlijk alleen maar contacturen, omdat mijn studie(s) zo klein zijn. En ook een deel instelling natuurlijk, wat jij had, het geen vragen durven stellen, heb ik ook. Maar de meesten zetten zich er gewoon overheen, of gaan in de pauze/na college naar de docent toe. Over het algemeen zijn de docenten ook gewoon mensen hoor ;p En bij ons op de opleiding kennen alle docenten op z’n minst je gezicht (zelfs docenten die ik niet heb, hmm).
Deze post door een WO-student die vond dat universiteiten toch wel héél onpersoonlijk werden afgeschilderd ;p

Het zal ook zeker wel per studie verschillen! Maar als je een wat grotere studie kiest als economie of rechten dan is het ook echt heel onpersoonlijk! Zo is mijn ervaring en zo hoor ik van vrienden die rechten studeren!

Het zal ook zeker wel per studie verschillen! Maar als je een wat grotere studie kiest als economie of rechten dan is het ook echt heel onpersoonlijk! Zo is mijn ervaring en zo hoor ik van vrienden die rechten studeren!

Up