Van HAVO3 naar VWO4

Lieve Girlscene lezeressen,

Ik zit nu in HAVO3 en ik wil volgend jaar erg graag naar VWO4, ik doe nu alles echt op m’n sloffen en hoef ook maar een dag voor een pw beginnen met leren.

VWO4 schijnt een erg zwaar jaar te zijn en mijn vraag aan jullie was wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Ik wil ook graag naar VWO want daar zijn ook meer aardige mensen, ik heb daar ook drie goede vriendinnen en bij mij op havo zijn er best veel schijnheilige bitches.

xx, PS.ILOVEYOU

Schijnheilige bitches zitten ook op Vwo hoor :’)

Ik wilde net zeggen, bedankt dat je van me houdt. Maar dat is je naam.

Ik vond vwo 4 ook niet heel makkelijk inderdaad, ik zat altijd net op het randje en heb het uiteindelijk wel gehaald. Ik weet persoonlijk niet hoe het is om van havo3 naar vwo4 te gaan (bij ons kan dit ook niet), maar ik heb zelf altijd al vwo gedaan en vond het toch best pittig. Vwo 5 vind ik persoonlijk makkelijker.

Dit ook ja. Meer dan je misschien verwacht.

Ik zou dat écht niet doen als ik eerlijk ben. De stap van VWO3 naar VWO4 is al enorm groot (25% blijft zitten ongeveer in 4VWO of stroomt af) dus vanaf HAVO3 is dat alleen maar lastiger. Bij ons kan het ook niet.

Mijn ervaring is, VWO4 is vooral moeilijk omdat het zo vreselijk anders is dan de onderbouw en dat kan lastig zijn, VWO5 is het moeilijkste qua stof, toetsen tellen het zwaarst mee en het is druk, veel PO’s, deadlines en meer. 6VWO is qua niveau niet veel ‘moeilijker’ maar je hebt het wel druk doordat je zo’n kort jaar hebt en profielwerkstuk en alles.

Als ik jou was zou ik eerst maar eens uitzoeken of het uberhaupt wel mogelijk is om van 3 havo naar 4 vwo te gaan. Het is een hele grote overstap en je mist toch een aantal jaar vwo-stof.
Misschien eerst maar eens een gesprek met je mentor/afdelingsleider aanvragen of het mogelijk is met je kennis en cijfers? Of anders kan je altijd nog vragen om van 3 havo naar 3 vwo te gaan, maarja dan kom je niet bij je vriendinnen in en daarom doe je het denk ik ook wel voor een groot deel of niet?

Ik zou het niet doen omdat ik zelf 3 vwo en 3 havo heb gedaan en daar zit toch wel een behoorlijk verschil in. Ik denk dat het een te grote stap is, en het zou zonde zijn als je dan in 4 vwo blijft zitten en misschien wel terug moet naar havo 4.

ik ben van VWO4 naar HAVO5 gegaan. Dit was voor mij heel lekker, je hebt een vak minder en ongeveer 3 lesuren minder per week.
Ik denk dat de stap van HAVO3 naar VWO4 inderdaad best groot is. Bij vwo heb je veel meer inzicht nodig en dan toepassen. Bij Havo heb je meer nodig dat je goed kan toepassen. Dit kan jij wss goed. Maar of je het inzicht ook hebt…

Ik persoonlijk zou het niet doen. Bij ons op school kan dit volgens mij alleen maar als je overal een 8 voor staat.

-

Bij mij op school is het gewoon mogelijk om van HAVO3 naar VWO4 te gaan, ik moet dan gewoon een aanvraag doen en als alle leraren denken dat ik het kan (op twee na) mag ik naar VWO4, bij ons is het ook zo dat HAVO3 en VWO3 zo ongeveer gelijk lopen met de stof dus dan heb ik ook niet echt een achterstand (alleen met wiskunde maar dat pik ik allemaal heel snel op dus dat word ook geen probleem)

Als je denkt dat het je zal lukken: doen!

de overstap is idd groot van 3 naar 4 vwo. iemand zegt dat 25 procent dat jaar niet haalt, lijkt me sterk overdreven. bovendien, waar haal jij die cijfers vandaan? is dat misschien alleen op je eigen school zo?

ik zou er goed over nadenken. je moet hard werken, dat eigenlijk sowieso wel op het vwo (voor de meesten), en dat je nu makkelijk doet op havo wil niet zeggen dat vwo dan haalbaar is.

Ik ga een aanvraag doen en als bijna alle leraren denken dat ik het kan ga ik gewoon naar vwo!!

In de onderbouw is het normaal om een dag van te voren voor een pw te leren, to be honest.

@Cinnamon

ik vind Havo 3 eigelijk niet meer bij de onderbouw horen… dan denk ik eerder aan midden/bovenbouw.

Oh sorry, haha. Bij VWO wordt het wel geteld als onderbouw (3VWO) dus vandaar. Ik deed in de onderbouw dat in iedergeval wel en ik deed 3VWO, wat volgens mij toch ietsje moeilijker is dan 3HAVO, dus daarom zei ik dat.

O haha, ja ik heb nooit in 1,2 of 3 VWO gezeten… :flushed:

Ik weet niet, ik heb altijd al vwo gedaan. De 4e vond ik vrij makkelijk, de 5e was iets pittiger maar ook nog wel te doen. Begin zesde vond ik het weer makkelijk worden. Maar nu midden 6e is het nog wel te doen, maar is het voornamelijk heel veel. Ik leer nu nog steeds nog maar 1 dag voor een proefwerk…
Je kan het op zich gewoon halen!

Bij ons zitten de bitches voornamelijk op C&M of E&M. Ik zit in een N&G / N&T klas, daar zitten die naar mijn mening vrijwel niet.

Ik heb altijd vwo gedaan, dus het verschil weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik niet geloof in wat mensen zeggen over hoe zwaar jaren zijn. Iedereen zei bij ons altijd dat de 5e het zwaarst was en de 3e ook en blabla allemaal redenen. Nou ik vond dat totaal niet. Elk jaar leer je gewoon nieuwe dingen, dus ik vond elk jaar weer ietsje ‘zwaarder’ dan het jaar ervoor, omdat je veel dingen bijleert.

En mensen zeggen dat 4vwo zwaar is omdat je ineens profielen hebt en dan ga je dieper in op de vakken en dat zou onwijs zwaar zijn ofzo. Ja het kan ff wennen zijn, maar als de vakken je een beetje liggen, valt het heus mee!

Ik zit nu in vwo 5, en ben ook van havo 3 naar vwo 4 gegaan. Mijn mentor stelde dit voor omdat ik er heel goed voor stond, en hij hoopte dat ik dan meer te doen zou hebben/meer uitdaging zou krijgen.

Ik had de overstap eigenlijk onderschat, en vond het verschil groter dan ik had verwacht. Met name het verschil in de vraagstelling/stof van de toetsen en ik merkte ook dat ik een deel van de basiskennis niet had. Toch was het zeker wel te doen en ondanks dat al mijn vriendinnen op havo zaten, voel ik me thuis in deze klas.

Wij weten natuurlijk niet hoe jij in elkaar zit, maar als je er goed voor staat en denkt dat je het zelf kan, waarom niet?
Je moet natuurlijk wel genoeg motivatie hebben om zo’n overstap te maken, en niet met de hoofdreden ‘bij mij op havo zijn er best veel schijnheilige bitches’.