van havo naar vwo zonder vreemde taal

Hoi hoi,

Op dit moment doe ik 4 mavo en na de examens ben ik van plan om naar havo te gaan. Ik weet het al 100% zeker en ik sta een 7,7 gemiddeld en je moet een 6,8 gemiddeld staan om naar havo te gaan dus ik denk dat alles wel goed komt, hoop het tenminste. Ik ga E&M doen met wiskunde B, maatschappijwetenschappen en filosofie. Na havo wil ik naar vwo want ik wil graag een universitaire opleiding doen en dat via de weg van vwo. Het probleem is dus dat ik na havo niet naar vwo kan zonder een vreemde taal (Duits&Frans)…

Ik heb Duits alleen in de 2de gehad en vond het verschrikkelijk. Frans heb ik wel 3 jaar gehad en dit jaar ook voor 2 maanden als mijn extra vak maar ik heb het toch laten vallen. Ons Frans-niveau is echt makkelijk en omdat mijn lievelings docent het gaf had ik het als een extra vak gekozen, het leek me ook wel handig. Toen ik ineens mijn eerste schooldag van dit jaar hoorde dat mijn frans docent is gestopt was het echt niet leuk meer… Zij gaf me echt zelfvertrouwen, haar lessen waren echt leuk en door haar snapte ik alles, ik stond zelfs een 8,5 gemiddeld terwijl ik de jaren ervoor meestal een 6 stond. Het was echt kut toen ik te horen kreeg dat ze weg is, niet alleen voor mij maar ook voor veel andere want ze was echt een goede lerares. Ze heeft dik 20 jaar op mijn school gewerkt en het jaar dat ik haar nodig heb is ze weg… We kregen dus 2 nieuwe docenten en dat is niet echt fijn want ze wisselen telkens de lessen om en hun lesmethode is anders dus je kan er ook niet echt aan wennen zeg maar. Ook kon ik met een van hun niet echt goed werken, ik vond dat ze niet echt goed les gaf en ik was niet de enige de hele klas was het ermee eens dus ik lette meestal niet echt op en dat leidde tot ruzie en ik werd er telkens uitgestuurd blablabla. Ik had er dus niet echt meer zin in en het was toch mijn extra vak dus ik liet het vallen.

Ineens kwam ik vorig maand erachter dat je niet naar vwo kan gaan zonder frans of duits. Nu ben ik echt pissed off omdat ik frans dit jaar heb laten vallen -,- Had ik dat maar niet gedaan pff. Dit is mijn probleem en ik vroeg mij af of het mogelijk is om toch vwo te doen zonder een vreemde taal, ik hoop van wel… Sorry het is best een lang verhaal hahah.

Vwo kan je niet zonder een vreemde taal doen.

Tenzij je een dislecty verklaring hebt.

In mijn klas waren er mensen met dyslectie en die moesten ook gewoon een vreemde taal doen? Ik hoor dit trouwens ook voor het eerst.

nvm ik kan niet lezen

Je zou ook gewoon eerst HBO kunnen doen, volgens mij kan je dan doorstromen naar het WO als je je propedeuse haalt. Zonder een vreemde taal kan je normaal niet naar het vwo(ik denk dat de school van 7am echt een uitzondering is), maar via het HBO kom je er wel! Tenzij de studie die je kiest ook een vreemde taal vereist, maar dat lijkt me niet als je daar toch al niet zo dol op bent;)

Ik zit in havo 5 en ga hierna vwo doen in 1 jaar zonder vreemde taal op de vavo. Er werd totaal niet moeilijk over gedaan, zolang ik maar wel een vak ter vervanging had.

Ik weet niet welke WO opleiding je precies wilt doen, maar sommige opleidingen mag je doen zodra je je propedeuse hebt gehaald. Dat is een soort mini diploma voor het behalen van je eerste jaar op HBO.
Als je die in 1 jaar haalt ben je zelfs sneller dan via de VWO weg :wink: En je hebt die tweede taal ook niet.

De enige uitzondering voor het laten vallen van de tweede taal die ik ken is als je dyslexie heb.

De propedeuse weg wordt binnenkort afgeschaft dus daar zou ik niet vanuit gaan dat dat nog kan over 3 jaar.

Bedankt! Ik heb het net opgezocht, alleen wat kut is is dat de scholen die vavo geven bij mij in de buurt wel een vreemde taal vereisen dus moet ik gaan reizen…

Kun je niet gewoon frans weer erbij nemen als je straks naar havo gaat dan? ik weet niet of dat mag maar als je op school erover gaat praten kunnen ze je vast wel helpen. als je het dit jaar nog hebt laten vallen zul je waarschijnlijk nog niet extreem erg achterlopen, maar met wat harder werken denk ik dat je dat best in kunt halen.

Ik zou het gewoon even navragen bij de school waar je van plan bent om het te gaan doen,

Bij ons ligt het eraan hoe erg je vorm van dyslexie is en welke punten je nog haalt. Waneer het nog haalbaar is moeten mensen het gewoon blijven volgen, anders mogen ze het laten vallen.

Je mag alleen vwo zonder extra taal doen als je idd een dyslexie verklaring hebt. Dat is wettelijk zo bepaald dus een school mag eigenlijk niet zeggen dat je als dyslect een extra taal moet hebben voor vwo.
Volgens mij kan het wel andersom dat sommige scholen je onder bepaalde voorwaarden toch vwo laten doen zonder extra taal ookal heb je geen dyslexie verklaring. Maar hoe dat precies werkt zou je sws bij je eigen school moeten gaan informeren

Voor Atheneum moet je hoe dan ook een vreemde taal hebben. Daar kom je niet onderuit. (Tenzij je inderdaad dyslexie hebt, maar dat heb je volgens mij niet). Ik zal het er inderdaad op school over hebben. Misschien kun je als je naar havo gaat, Frans er gewoon weer bij nemen. Als jij er zo goed voor staat, zou het heel goed kunnen dat ze daar niet moeilijk over gaan doen. Gewoon aankaarten op school!

Bij mij kwamen er vorig jaar mensen uit havo naar ons, vwo Duits, en die hadden ook alleen 2 jaar Duits gehad 2 jaar geleden. De ene doet het prima, maar een vriend van me doet bijna niks en haalde een prachtige 1 voor zijn schrijfexamen. Het is dus wel mogelijk maar je moet er wel wat tijd in steken en wel een beetje aanleg voor talen hebben(anders zal het denk ik echt te veel tijd in beslag nemen).

Kun je je niet beter eerst focussen op je examen en daarna je HAVO? Het vwo komt daarna pas. Kun je dan er met een docent over praten die er iets meer over weet.

Dat sowieso inderdaad.

eerst inderdaad je eigen examens halen, dan havo doen met een vreemde taal en die taal ook bij vwo doen. bij voorkeur duits :wink:

Huh maar je kan toch gewoon op havo een vreemde taal kiezen? Ze beginnen in de bovenbouw gewoon weer bij 0,0 voorkennis dus je mist in feite niks.