Van HAVO naar VWO, maar niet de juiste vakken.

Toen ik in de 3e zat wist ik zéeeker dat ik geen WO wilde doen, want dat was moeilijk en blabla, dus daarom heb ik geen 3e taal gekozen (frans of duits)
Ik ben/was lui. dat is mijn probleem. Voor talen moet je leren, en daar ben/was ik te lui voor.

Nu ik bezig ben met mijn eindexamens begint de Universitaire opleiding ‘Dierenarts’ me toch wel te roepen… Maar hoe kom ik nu op het VWO?
Ik heb al gekeken op de site van het Luzac, en gezocht naar VAVO, maar daar moet je 18 jaar voor zijn heb ik begrepen? Ben nu 16, word in augustus 17…

Vroeger kon je na 2 jaar HBO doorstromen naar WO (universiteit), maar dat is dus afgeschaft.
Het liefst doe ik mijn VWO in 1 jaar, puur omdat ik denk dat ik het wel kan, als ik mijn luiheid aan de kant zet, en het scheelt toch een jaar.

Dus, heeft er iemand hier ervaring met één van de twee genoemde scholen (luzac, vavo) of weet iemand een andere weg?

vast bedankt!

Luzac/Blankenstijn hoef je geen achttien voor te zijn, moet je alleen je ouders zo ver krijgen om 20.000 euro te betalen. je kan in Den Bosch kijken, daar heb je ook een school die ook vwo in 1 jaar doet

Ik heb geen ervaring met Luzac en vavo. Voor vavo moet je 18 zijn ja, dat weet ik wel.
Maar, ik weet wel dat als je op het hbo je P haalt dat je gewoon WO kan gaan doen.
Je P kan je in 1 jaar halen, als je hard je best doet en alle toetsen haalt…

Ik zit zelf op het luzac en ik vind het persoonlijk om te janken. Iedere dag van 9-5 les, nablijven tot 6 voor boeken niet bij,huiswerk niet af,te laat etc en op zaterdag terug komen kan ik altijd nog… Mijn hele sociale leven is naar de hell door luzac vind ik,en ik vind dat ik het net zo goed regulier had kunnen doen want mijn cijfers blijven het zelfde…

[quote author=Sjalalalaa link=topic=154764.msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg5466766#msg5466766 date=1274906515]#msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg5466766#msg5466766 date=1274906515] date=1274906515]#msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg5466766#msg5466766 date=1274906515]#msg

Ja dit was dus in de 3e mijn plan. Maar dat is afgeschaft… In ieder geval voor de opleiding tot dierenarts.
Een propedeutisch- of einddiploma van een hbo-opleiding, afgegeven door een onder de WHW vallende hogeschool. Aanvullende eis is dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B aantoonbaar zijn afgelegd op vwo-niveau. Met een propedeutisch diploma kun je niet deelnemen aan de decentrale selectie (tenzij in het bezit van een vwo-diploma met de juiste vakken).
Hier staat ongeveer dat je met je P toegelaten kan worden, maar je moet de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde aantoonbaar hebben afgelegd op VWO-niveau.
(extra uitleg, omdat ik het zelf pas snapte na 8x lezen)

[quote author=Sjalalalaa link=topic=154764.msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg5466766#msg5466766 date=1274906515]#msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg5466766#msg5466766 date=1274906515] date=1274906515]#msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg[quote author=materialxthings link=topic=154764.msg5466766#msg5466766 date=1274906515]#msg

Ik heb inderdaad gehoord dat je lange dagen maakt, en dat het erg streng is… Daarentegen zal ik maar 8 maanden op deze school zitten, zo lang is dat niet. ^^ Als je er je hele middelbare schooltijdperk moet doorbrengen lijkt het me wel erg kut.

Voor vavo staat er dat je 18 moet zijn, maar ik ken ook 2 mensen die 17 zijn en het vavo doen, dus ik weet niet hoe dat precies zit maar je kan het altijd proberen of even contact zoeken met een school
En luzac is echt heel streng, zou het echt niet kunnen uithouden. Ze zeggen ookd at je makkelijkere pta’s krijgt en dus hogere cijders haalt en met goede cijfers je examen ingaat, maar voor het examen niet zo hoog haalt, maar omdat de pta;s makkelijker zijn dat je toch slaagt. Weet niet of het waar is maar heb het gehoord

anders moet je blankenstijn is proberen?

In Rotterdam kan je vavo op je 16e al doen hoor? Moet je wel door je middelbare school worden door verwezen zegmaar. Waarom praat je er sowieso niet met je decaan over? Die weet meer dan wij.

Ja, maar omdat ik nu de examens heb, kan ik niet in contact komen met mijn decaan. Hij is bijna nooit op school, en reageert niet op mijn emails… Best vervelend.

Ik ga even zoeken naar blankestijn. (vreemde naam zeg.)
Ik woon inderdaad vlakbij Rotterdam, maar ik wil ook graag mijn vwo in 1 jaar doen, en volgens mij kon dat niet voor je 18e ofzo?

Editje: Niet echt veelzeggende website hebben ze. x’)

Hee, ik zit nu op het Vavo Rijnmond College. Ik doe VWO. Ik heb het profiel C&M en heb naast Frans dit jaar voor het eerst Duits gedaan. (Sinds de 3e dan) Het gaat eigenlijk wel goed, sta gemiddeld een zesje, voldoende dus. Je moet wel echt willen, het is héél hard werken, het hele jaar door. Maarja, ik ga slagen, dus voor mij is het het zeker waard geweest. :slightly_smiling_face:

Je hoeft er trouwens geen 18 voor te zijn. (Ik ken ook een paar 17-jarigen op school) En als je je laat ‘uitbesteden’ door je school, wordt het voor je betaald.

Als je nog vragen hebt, roep maar.

Voor VAVO hoef je volgens mij geen 18 te zijn hoor,
bij die in Arnhem iig niet, want daar zitten heel veel mensen van 16/17
je moet wel slagen met een 7 gemiddeld en dan kan je een 1jarig programma VWO volgen.

Ooh oke, ja ik wist niet dat, dat niet bij elke opleiding kon. Bij de opleidingen waar ik naar keek kon dat wel maar die waren meer economisch.
Dan zou ik als ik jou was toch proberen de vavo te gaan doen voor de vakken die je dan nodig hebt en ernaast misschien werken?

Doe toch maar niet, heb ik nog een concurrent erbij :stuck_out_tongue:

Nee grapje. Ik ken iemand die dat gedaan heeft op de Roc geloof ik? Ik weet er verder niet veel van.

Ik weet niet hoe het bij jou op school zit, maar bij ons op school heb je geen frans of duits op HAVO nodig om door te kunnen stromen op VWO. Ik heb hier namelijk zelf ook een tijdje over nagedacht en heb ook geen frans of duits in mijn pakket maar volgens mijn decanen kon ik gewoon doorstromen van het HAVO naar het VWO. Ze raden mij alleen wel aan om het weer een beetje omhoog te brengen via o.a. www.duits.nl . Maar meer niet, hoefde geen toets af te leggen of iets anders om te bewijzen dat ik het niveau aankon.

VWO in een jaar is best pittig hoor. Het verschil is toch wel heel groot tussen vwo en havo. Zelf ben ik nu bezig met VWO in een jaar, maar ik moet zeggen dat het een verschrikkelijk moeilijk jaar was. Ik heb NG met wisk B en filosofie, en ik kan je vertellen dat het verschil tussen vwo en havo in exacte vakken echt enorm is. Zelf was ik er ook zeker van dat ik het wel kon in een jaar, en ik slaag waarschijnlijk ook wel, alleen mijn prive leven heeft er wel onder geleden. Dus mijn advies is: je bent nog maar 16, dus ga vwo gewoon in 2 jaar doen, zo heb je ook tijd voor leuke dingen.

Ik zag dat je diergeenskunde wilt gaat doen ? Lotingstuedie toch? Nou dan moet je sowiezo geen 1 jarige opleiding doen, het is echt moeilijk om dan hoge cijfers te halen. Je hebt veel meer kans om hoge cijfers te halen als je in 2 jaar vwo doet.

Zo’n meisje die ik ken die vavo doet en zij zegt dat het best makkelijk iswtme verbaasde 2 in1 jaar,want ze zegt dat het verschil niet zo groot is en heel veel onderwerpengewoon precies het zelfdeisalleen vb.voor economie hebjeop het vwo dan 2 nieuwe onderwerpenerbij en m&o is vb.precies het zelfde. ikz ou vavo doena ls ik jou was, want als je dan laat uitbesteden dan kost je je schooljaar alleen 100 euro wordt de rest voor jebetaald.

Op het HBO je propedeuse halen! Dan kan je ook naar de universiteit. Gewoon goed je best doen, dan heb je hem na 1 schooljaar al.

ik heb nog nooit gehoord dat je voor VAVO 18 moet zijn. Want heel veel mensen die ik ken zijn na de HAVO gewoon VAVO gaan doen, en die waren nog geen 18 toen. Maar als ik jou was zou ik geen luzac doen, is duur en zwaar.
En dat jij zegt dat je denkt na havo “wel even” VWO in een jaartje te gaan doen, denk ik niet. het verschil is echt groot. een goeie vriend van me is na de havo vwo gaan doen, en hij heeft er echt spijt van. hij had achten en negens op de havo, en nu alleen nog maar zessen met een paar zevens.
als ik jou was zou ik er nog ff flink over nadenken. Misshcien eerst hbo en dan wo?

Ik doe VAVO op een ROC bedoel je dat? Er zitten ook meiden van 16 bij mij in de klas. Ze nemen de regel van 18 jaar niet zo nouw hoor

ik heb gewoon eerst havo afgemaakt en daarna 2 jaar vwo gedaan en nu zit ik op de universiteit.
Maar als je zegt dat je wat lui bent lijkt me gewoon in 2 jar doen beter dan luzac oid want dat trek je dan nooit.
En je vwo doen na je havo is echt aan te raden want een hoop vakken hoef je niet meer te doen en als je op je eigen middelbareschool blijft ken je ook de docenten, leerlingen en de gang van zake.
Ik vond persoonlijk het verschil tussen havo en vwo niet groot (verschilt denk ook wel per profiel), je moet het gewoon doen, het komt niet aanwaaien wat met havo bij veel mensen wel het geval is.