van havo naar vmbo-tl, lastige ouders.

ja, ik heb al de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon niets vinden in de trant van mijn verhaal.

haihai!
ik moet even mijn hart luchten over mijn ouders, en mijn situatie nu,en ik hoop wat tips te kunnen krijgen, want ik trek dit echt niet meer.

ik zit nu in 3 havo, en ben al 3 jaar lang aan het hannessen tussen vmbo en havo. steeds toch maar zo hard mijn best gedaan op het havo dat ik gewoon over ging etc.
en nu dit jaar weer hetzelfde verhaal. maar dit jaar was de stof écht moeilijk, en snapte ik driekwart gewoon niet. ik ga nu ook niet over, en heb voor de keuze gestaan tussen; 3 havo nog een x. of naar 4 vmbo-tl. ik heb er lang over nagedacht, en toch besloten om naar vmbo te gaan omdat ik havo gewoon nét niet haal, óf ik moet zo hard werken dat ik nergens anders meer tijd voor heb.
super jammer enzo. maarja, ik heb het geaccepteerd en heb het er veel met mn ouders over gehad. die vonden het stom van me en bladiebla (je kent al die zeur-verhalen wel. maar ze bedoelen het goed). uiteindelijk had ik gezegd dat ik hun support het belangrijkste vond, en dat als zij niet achter mijn keuze stonden ik het echt niet leuk vond. waren ze het mee eens, alle aanvaringen van ervoor bijgelegd enzo, en ik dacht dat ze me écht begrepen etc.
volgende avond tijdens het avondeten; mn moeder- ja lever je computer maar in.
uit het NIETS moest ik hem inleveren! ik mag m nu maar een uurtje per dag, en mijn mobiel is hiervoor al afgepakt, ook uit het niets na de ouderavond. :S
m’n moeder verwacht nu dat ik ongeveer 4 uur per dag aan mn huiswerk zit, en ze wil dat ik na school bijlessen ga nemen. als ik na school net thuis ben begint ze meteen al te zagen over m’n huiswerk dat ik het wel moet doen etc. omdat ik anders niet over ga.
Nee dat ga ik ook niet! ik heb besloten dat ik naar 4 vmbo-tl ga!
na de meivakantie begint de instroming naar 4 vmbo voor mij, en moet ik alle PTA’s van 3 vmbo inhalen enzo. hoort bij het instroomprogramma.
denk ik dat mijn moeder (mn pa doet er niet zo heel moeilijk over) het heeft geaccepteerd, hoor ik van mijn beste vriendin (die sprak mn moeder dit weekend toen mn ma dr ging ophalen) dat mn moeder wil dat ik nu iets ga terug doen ofzo.
want ik heb het nu voor mezelf verpest, dus moet ik nu maar 10x zo hard gaan werken om alles in te halen.
wat is dat voor een waardeloze instelling van mn moeder?!
ik kan er niets mee, ik heb er geen zin meer in, ik ga gewoon lekker mn best doen voor 4 vmbo en dan moet ik volgens haar OOK nog voor 4 havo gaan?! dat kán niet allemaal tegelijk!
en als ik er met haar over praat dan lijkt het alsof ze het allemaal begrijpt, maar een dag later doet ze weer preciés hetzelfde als voor het gesprek!

sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het ff kwijt.
ik vind dit zo frustrerend! ik krijg echt het gevoel dat ze nu denkt dat ik een of ander super dom kind ben ofzo omdat ik naar vmbo-tl ga. :S vmbo is helemaal niet dom.
ze heeft zelf huishoudschool gedaan (laagste van het aller laagste), en mn vader heeft ook helemaal geen school gedaan alleen een technische opleiding van 2 jaar, en mn 8 jaar oudere zus heeft vmbo-bbl gedaan.
maar ik krijg nu het gevoel dat ik gepushd word om het 30x beter te doen dan mn zus, moeder & vader tegelijk!

ik vind dit echt niet leuk, en ik hoop dat iemand van degene die dit leest een tip heeft.
want het is echt niet zo dat ik heel opstandig ben ofzo, maar wat wel een feit is, is dat als gezegd word tegen mij (vooral als mn ma t zegt) dat ik aan mn huiswerk moet, dat ik het dan vooral NIET doe.
simpelweg omdat ze zich er gewoon niet mee moet bemoeien, want dan doe ik het wel.

Waarschijnlijk wil je moeder net dat je een goede opleiding doet omdat zij huishoudschool heeft gedaan en weet dat je met lage opleidingen weinig toekomst hebt (wat natuurlijk niet wil zeggen dat vmbo een lage opleiding is, maar misschien vreest ze dat je gaat blijven zakken en dat je gewoon te weinig leert)

Edit: als je trouwens je huiswerk niet doet als ze het je vraagt, moet je ook niet verwonderd zijn dat ze je niet vertrouwt op dat vlak.

Ik vind dit echt rot voor je :S
Maar heb zelf echt geen tips.

Dus up voor jou
x

-

Je kan niet op je tenen gaan lopen, dat heeft geen zin, dan werk je jezelf alleen maar verder in de shit!
Succes.

Leg het uit aan je mentor/decaan bij wie je dat hebt geregeld… die kan misschien je moeder wat bijsturen.

ik weet precies hoe je je voelt! alleen gaat het bij mij tussen vwo en havo >_> maar mijn ouders zeggen dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is… vroeger werden ze boos op me als slechte cijfers haal… maar nu zien ze dat ik erg mijn best doe…

je moet idd je ouders proberen te overtuigen dat je gewoon meer dan je best hebt gedaan!

Ik heb dit ook gehad…Ik ben twee maanden terug nadat ik ben blijven zitten in vwo 4 naar havo 4 gegaan en daar ben ik echt het nerdje allemaal hoge cijfers enzo dus het is echt veel fijner…Ik denk dat het bij jou ook wel zo zal zijn…dus het is dit wel waard opzich…Ik heb dus op mn rapport 6 8en en negens en dat is echt nog NOOIT bij mij gebeurt sinds de basisschool(in de eerste deed ik gymnasium en had steeds een 4 ofzo voor latijn -.-’) Nu zeurt mn moeder ook de hele tijd van je had vwo moeten blijven doen enzo je kan het wel en ik heb zoiets van nee geen denken aan ik haal eindelijk alleen maar goede cijfers dit is veel beter…ik denk dat je ouders het misschien ook wel inzien nadat je op vmbo allemaal goede cijfers haalt enzo…dat ze dan misschien wel ziet dat het beter voor je is…

maar toch is dit anders… met havo kan je nog steeds super veel, je kan gelijk naar HBO. Maar als je TL doet ( ik zit in 3e jaar ) dan is die druk zo groot vind ik, want ik wil naar de havo, omdat ik een hbo opleiding wil gaan doen. Maar als je al op de havo/of hoger zit, dan ligt alles veel meer voor de hand.
Ik denk dat daarom haar moeder mss ook zo reageert…

Een vriend van me die wil nu ook van 5 vwo naar havo gaan. Hij doet nu al heel erg zijn best maar staat op het punt om te blijven zitten. Als hij het dan wel red is het met allemaal 5,5’s en dan red hij het volgend jaar met zijn examenjaar niet. Zijn vader zit ook steeds te klagen, maar zijn ouders zijn gescheiden dus hij woont vaker bij zijn moeder dan zijn vader dus heeft hij er minder ‘last’ van zeg maar.
Ik weet niet of je het fijn vind om met je vader er over te praten, misschien kan die iets aan het gedrag van je moeder doen?
In ieder geval succes.

Je ouders hebben inderaad het beste met je voor, maar daar gaan ze wel heel ver in. Het niveau is duidelijk íets te hoog voor jou. Maar als ik jou was zou ik er toch nog een keer goed over nadenken of je het jaar niet over wilt doen, ik heb best veel mensen in mn klas van havo die balen dat ze het jaar niet over hebben gedaan. (ik zit in 3 vmbo-tl).

Maar anders zou ik nog eens met je ouders of anders met je mentor gaan praten, misschien dat je mentor het je ouders uit kan leggen, dat je wel je best doet maar het gewoon niet lukt.

Mijn schoonzusje had dit ook (al zat zij wel op vmbo-havo)

Zij is met haar ouders gaan praten en uit eindelijk mocht ze naar vmbo als ze zou beloven dat ze dan wel hele goede cijfers zou halen (dus niet 6jes) en hard haar best zou blijven doen.
Ze wil zelf eerst vmbo dan mbo en dan hbo doen dus ze is zelf op zich wel gemotiveerd om uit eindelijk een hogere opleiding te gaan doen. Ze wil alleen zo snel mogelijk een opleiding gaan doen waarbij ze iets kan doen wat ze echt leuk vind.

ik heb een beetje mixed feelings bij dit verhaal. weetje, ik ben zelf ook ooit bijna afgezakt. dan wel volgens het belgische systeem, van de latijnse, naar de moderne. ik mocht dit niet van mijn ouders en dat vond ik compleet onterecht, want naar mijn mening werkte ik hard genoeg en vond ik te moeilijk. achteraf gekeken deed ik toen eigenlijk totaal niet mijn best (ik zeurde al als ik even langer als een uur aan mijn huiswerk moest zitten). in mijn laatste 3 jaren kreeg ik dat door en was ik altijd bij de eersten van mijn klas (in de latijnse), hoewel ik eigenlijk er nog steeds niet alles uithaalde.

ik begrijp je ouders dat ze je niet willen laten afzakken. hoe hoger je niveau van opleiding, hoe meer kansen je later krijgt op de arbeidsmarkt, ook al moet je daarvoor zwoegen. als je het kan, zou ik in havo blijven. dat lijkt misschien nu het harde werk niet waard, maar geloof me, het is het wel.

nu zit ik met mixed feelings omdat het makkelijk is om te zeggen dat het te moeilijk is en dat je hard werkt en blahblah maar omdat ik zelf in die situatie gezeten heb waarin ik dacht dat ik hard werkte maar het totaal niet deed ben ik een beetje sceptisch. ik zou voor jezelf nagaan of je echt inderdaad zo hard werkt als je zelf denkt. als je oprecht tot de conclusie komt dat je gewoon niet beter kan en dat je, hoewel je zo hard werkt als mogelijk is, het toch niet haalt, is het inderdaad beter van over te schakelen. maar als het is omdat je dénkt dat je hard werkt terwijl je eigenlijk beter kunt, blijf dan in havo en werk harder. anders zal je later wel leren hard werken.

succes. kan je niet helpen srry,upppje

Bedankt voor de tips en meningen!

maar ik wil helemaal geen HBO doen, ik wil zoiezo MBO doen, dus die push voor mij om havo te halen zodat ik meteen HBO kan gaan doen is er niet. (beetje raar verwoord, maar weet niet hoe ik het anders kan neerzetten)

En ik heb ook met veel vrienden en vriendinnen hierover gepraat, en gevraagd wat zij ervan vonden, en bijna allemaal zeiden dat tl meer een school voor mij is, aangezien ik van het ‘‘hier & nu’’ ben, en ik wil nu leven, en gewoon door gaan op school met een opleiding. En met havo kan dat niet.
Dat soortgelijke reacties kreeg ik van vrienden en vriendinnen. En ja, wie kennen mij nou beter dan de mensen waarmee ik 6 á 7 uur per dag mee opschiet?
(ouders even uitgesloten ivm verhaal, want die kennen mij nog beter, maar bij mijn ouders gedraag ik me nou eenmaal iets rustiger en netter dan op school.) Daarbij is het ook nog zo dat bij de toetsen hier op school best veel inzicht vragen zitten, en daar ben ik super slecht in! Ik denk óf 30x te moeilijk over iets, of 30x te makkelijk. maar wat ik invul is nooit goed bij een inzichtvraag. xD

Dat ja

Je moeder wil waarschijnlijk dat je HBO gaat doen en dat je later veel gaat bereiken enzo, maar je geeft zelf aan dat je niet beter kan en dat moet ze maar accepteren. Ik vind het trouwens wel knap dat je er wel voor gaat om het gemiste PTA van VMBO te gaan doen.

@CinnamonCream

Sowieso, mensen die nu geen havo aankunnen kunnen vaak wel HBO als ze eerst MBO doen, maar moeten gewoon een stapje er tussen doen zeg maar.

Maar als je toch na het MBO gaat, kan je daar toch ook over praten. Niet echt een gesprek beginnen ofzo maar gewoon praten over het beroep wat je wilt gaan doen. En gewoon zeggen dat je het leuk vind. Wat wil je worden eigenlijk? Ik ga volgend schooljaar (als ik slaag) een opleiding secretaresse doen.
Maar je doet dus wel je best voor school? Dan vind ik de reactie van je moeder best raar eigenlijk. VMBO-TL is echt niet laag ofzo…

ik ben ook van havo naar vmbo gegaan, maar me ouders hadden er helemaal geen problemen mee, als ik het vmbo dan maar zou redden. misschien moet je aan je ouders uitleggen dat het vmbo helemaal niet laag is, en dat je daar ook makkleijk een toekomst mee kan krijgen zegmaar. succes! x

@ coloursilver
ik weet nog niet wat ik wil gaan doen later. maar ik weet wel dat het iets is waarbij ik bezig blijf, mensen of dieren helpen ofzo, of iets doen met mijn handen. in die strekking.
mijn gedachten gaan nu uit naar visagie, maar dat kan volgende maand ook weer anders zijn. :stuck_out_tongue: