Van Havo naar MBO zonder diploma.

Hee!

Misschien vinden sommige dit topic wat onnodig, maar ik zit er zelf wel heel erg mee en hoop dat ik hiermee mensen trek die hiermee ervaringen hebben oid.

Vorig jaar ben ik gezakt voor de havo en het zit er dik in dat dat dit jaar weer gaat gebeuren. Vorig jaar kwam dit door priveproblemen. Ik was depressief en zag het vaak niet meer zitten. Vijf maand terug leerde ik mijn huidige vriendje vinden en had ik eindelijk echt vriendinnen. Dit heeft me uit mijn depressie geholpen, maar het was erg worstelen. Doordat dit jaar schooljaar vooral in het teken heeft gestaan van weer gelukkig worden en aan mezelf werken, heeft school hier weer onder geleden. Zelf wil ik al een tijdje graag gewoon naar het mbo omdat ik ten eerste niet genoeg motivatie zal hebben voor hbo als ik al slaag, plus ik nu ik eindelijk een sociaal leven heb, het moeilijk is om alles nog te combineren. Voor mijn depressie ging school goed, maar dat kwam omdat ik gewoon niks anders deed dan aan school werken. Ik ben er vooral achter gekomen dat een sociaal leven mijn veel gelukkiger maakt en het belangrijkste voor mezelf vind ik nog gelukkig zijn en van alle momenten in het leven genieten.

Alleen nu komt het: ik zie er enorm tegenop dat mijn omgeving ( familie, kennisen etc) erachter komen dat dit jaar weer niet gaat lukken en ik dus naar het mbo ga. Mij zegt niveau niks. Het gaat er ten slotte om dat je gelukkig bent. Helaas heeft mijn hele leven mijn omgeving eraan bijgedragen dat je niveau en je baan álles voor je zou zijn.Ze hebben het altijd over school en erin slagen etc. Mezelf op de been houden zou me nog wel lukken, maar alleen door de reacties van anderen ben ik bang weer terug te vallen en misschien zelf weer depressief te gaan worden…

Hoe zorg ik ervoor dat ik hier niet aan onderdoor ga, aan de meningen van anderen en ik mezelf ervan kan blijven geloven dat met mbo ook alles goed komt en het niet erg is?

Veel liefs!

Alvast een schouderklopje: Goed van je dat je je eigen weg op gaat en niet de weg volgt die je ouders van je willen/verwachten.
Denk dat je gewoon tegen je zelf moet zeggen dat dit is wat je wilt en jij hiermee jouw baan hebt die jij wilt hebben.
Ga een goed gesprek aan met je ouders en vertel hun jou emotie en gevoelens en vraag of zij je kunnen steunen bij jouw beslissingen hoe stom zij ze ook vinden, zij willen je toch ook gelukkig zien? (zeg dit er bij:P)
En zonder mbo’ers was de maatschappij niet op peil gehouden :slightly_smiling_face: Waren afgelopen maanden ook veel reclames over in de bushokjes!

Succes!

Ik heb mijn HAVO diploma wel gehaald, maar heb zelf de keuze gemaakt om naar het MBO te gaan, ook omdat ik vond dat ik nog niet aan het HBO toe was en ik mezelf nog te jong en onervaren vond.
Op school deden leraren er nogal minachtend over, zelf ervoor kiezen een lager niveau te gaan doen, dat vonden ze belachelijk en gewoon onzin. Ik was dan ook de enige die van HAVO naar het MBO ging en dat kon me allemaal niets schelen. Ik heb voor mezelf gekozen en het was de beste beslissing in mijn leven. Ik ga wel door naar het HBO (dat had ik van te voren ook als doel) en ben nu veel meer ervaren en echt klaar om aan mijn ‘nieuwe’ leven te beginnen.

Ik heb niets zoals jou mee gemaakt, maar je moet je echt niets van anderen aantrekken. Het gaat erom dat jij je er goed bij voelt en jij gelukkig bent en niet wat anderen daar van vinden. Je kunt het beter zo doen, dan aan het HBO beginnen en dan misschien weer terug zakken. Dan ga je zelf ook het gevoel hebben dat je echt gefaald hebt en dat wil je denk ik niet.

Daarbij vind ik MBO sowieso beter dan het HBO aangezien het MBO gewoon praktisch gericht is en dit is denk ik voor iedereen beter om dit mee te maken.

Als jij gelukkig wordt van het feit dat je naar het MBO zal gaan, dan is dat hartstikke goed.
Je hebt nog een aantal maanden om eraan te trekken voor de havo. Haal tot dan alles eruit wat erin zit.
Zoek een leuke mbo opleiding en ga ervoor.
Je kan daarna altijd nog naar het hbo, tot die tijd is roem en status niks waard.

Ik zou er sowieso nog alles aan gaan doen om je diploma te halen. Ook al ga je daarna MBO doen. Zonder diploma van school gaan is een ontzettende afrader.

Dankjewel voor jullie reacties! (sorry voor mijn late reactie, was op school)

Meisje uit mijn klas heeft ook geen diploma. Ik zit zelf op MBO examenjaar nu en is opzich geen probleem toch? Je krijgt een overgangsbewijs en als je je MBO-4 diploma hebt is het toch ook prima?