Van Havo 3 naar VWO 4?

Onlangs zei mijn mentor dat zij en de teamleider vonden dat ik naar het VWO kan omdat ik heel veel 7/8/9 heb op mijn raport. ze zei dat de stof even moeilijk was maar het tempo 2x zo snel gaat… heeft iemand hier ervaringen mee gehad? of kan iemand wat meer informatie geven want ik kan de knoop maar niet doorhakken of ik naar VWO 4 ga :flushed: (ik wil graag psychologe worden)

Ty xx

Denk niet dat het tempo 2x zo snel gaat… want mijn beste vriend komt van havo5 af, nu naar vwo5 en hij vindt het helemaal niet snel gaan.
Ik zou het gewoon doen als ik jou was, leraren zijn eerder voorzichtig dan dat ze je overschatten :wink:

ik zat tm de 3de in een havo/vwo klas, en nu in 4 vwo, ik vond het best een groot verschil, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het best te doen. ik zou vanwege dat niet afhaken als ik jou was.

2x zo snel is wat overdreven, maar op het vwo wordt wat meer naar inzicht gevraagd. Een vriendin van me is van vwo 3 naar havo 4 gegaan, net andersom dus, en zij heeft het op de havo nog steeds zwaar, omdat je daar meer domweg uit je hoofd moet leren en dit was zij niet gewend.
Als je echt goed staat zou ik het wel proberen, zo moeilijk is het niet. Ik zit nu in vwo 4 en je zal er wel echt voor moeten werken, maar als ik jou was zou ik 't dr wel voor over hebben.
Vraag anders bij een paar vakken waar je moeite mee hebt of je het vwo4 boek mag doorbladeren. Oefen een paar dingen dr uit en kijk of je 't zou kunnen.
xoxo

^ik ben ook van vwo3 naar havo 4 gegaan en ik doe nu niks en ik sta veeeeel hoger dan de gemiddelde leerling op mn school xD
als je havo 3 makkelijk aankan kan je vwo 4 ook wel denk ik ;p
anders kan je vast wel na een periode/halfjaar afzakken naar havo 4, deden paar mensen van mijn school ook

ik ben van havo 1 naar vwo 2 gegaan, nu zit ik in vwo 4 en het is echt heeeel moeilijk! de stof is idd niet heel anders ofso… maar de nomering is zwaarder en je echt goed zelfstandig kunnen werken! kweet niet of ik dit jaar wel haal sta 6 onvoldoendes >_> niet hele zware ofseu, dus ik moet in mijn laatste toetsweek 4 onvoldoendes ophalen…

Ik raad het je niet aan, 4vwo is een van de moeilijkste jaren. Bij ons was het ook zo in 5vwo dat van de mensen die van 5havo kwamen er uiteindelijk maar 1 niet van school af is gegaan, maar ook hij heeft moeite met het niveau.
Als je denkt dat je het aankan kan je het proberen, maar het kan je wel een jaar kosten. Je moet ook wel bereid zijn om je best te gaan doen.

4VWO is inderdaad een van de moeilijkste jaren.
Bij ons gaat het tempo wel degelijk 2x dan in de onderbouw, maar 4havo en 5havo gaan zelf ook sneller dan in de onderbouw.
Bij ons is VWO praktisch hetzelfde als havo, je krijgt dezelde stof in een andere volgorde en je gaat dieper op de stof in.

Maar als je een wat diepere stof aankan, dan zou ik dat zeker doen. Met VWO kan je later gewoon meer. Lukt het niet, kan je altijd nog terugzakken. Je merkt namelijk snel genoeg of het wel of niet lukt op het VWO.

Ikzelf heb altijd VWO gedaan, ben wel in de 4e blijven zitten, maar dat was omdat ik simpelweg niets deed en een achterstand had omdat ik van een andere school overging. Persoonlijk vind ik dat wel het moeilijkste jaar. In dat jaar wordt de basis gelegd voor de 5e en de 6e. Als je deze basis goed onder de knie hebt, dan zijn de 5e en de 6e praktisch appeltje eitje. Er wordt namelijk steeds weer teruggevoerd op de basis van de 4e. Althans dit is bij ons zo, denk niet dat dat veel verschilt met andere scholen.

ik ben van tl, naar havo en toen naar vwo gegaan,
maar ik moest na het 3e naar een andere school. en daar was echt alles 3x zo moeilijk, ik moet nu echt super veel doen enz…(ben dat dus echt niet gewent;))
maar als je zo hoog staat, denk ik dat het wel moet lukken. :grinning:

Moah, dat is bij ons niet zo, 5e en 6e zijn nog steeds moeilijk hoor. Nog nooit zoveel onvoldoendes gehaald als in dit jaar (zit nu in de 6e)

Als je bereid bent heel hard te werken moet je het doen.

Edit: En je moet er tegen kunnen dat je daar dus waarschijnlijk geen 8en en 9ens meer haalt.

Dit is bij ons op school in ieder geval, haha.
Het ligt er wel aan wat je profiel is trouwens. Ik heb E&M, en bij ons wordt telkens teruggegaan op de stof in de 4e. Behalve bij geschiedenis dan:P
Maar, ik zit in de 5e doordat ik ben blijven zitten, ik hoor wel van mensen met uit mijn oude klas, dat het wel veel moeilijker is met een N&G/N&T profiel.

de stap van 3 havo naar 4 havo is al best wel groot omdat je ineens meer en zelfstandiger moet gaan werken, daar moest ik wel even aan wennen. dus als je in dat jaar ineens een niveau hoger gaat dan wordt t denk ik wel moeilijk. maar als je echt makkelijk hoge punten haalt dan kan je t wel proberen, je kan altijd nog terug!

Bij ons gaat vwo niet 2x zo snel hoor, bij ons gaat havo bijna sneller, of even snel. Havo moet het tenslotte in 1 jaar minder doen. Vwo is vooral inzicht en meer doordenken, niet alleen uitgaan van het boek. Dus als je denk dat je ook wel goed ben in zelf op antwoorden komen, en niet voornamelijk uit je hoofd leren. Zou ik het proberen maar je moet er wel echt wat voor over hebben!

Oja ik zit nu in 4 vwo, en er zijn wel veel mensen van wie ik het nooit verwachtte, die nu heel veel onvoldoendes staan. Het is wel zwaar dus!

Zoals iedereen al zegt het gaat vooral om je inzicht. Ik ben van 5vwo naar 5 havo gegaan voor de stres, ik heb 4 vwo vrij makkelijk gehaald. Nu op havo merk ik dat ik eigenlijk meer moet leren. Dus als jij inzicht hebt in dingen, dan zou ik 't doen. Kijk anders naar wat toetsen en opgaven in het boek. Als je het aan kan moet je deze kans niet laten liggen.

ik zou het doen, als je het niet probeert weet je het nooit.

Ik zou het doen!
Alleen zou ik dan wel al bezig gaan in de vakantie, voor een goed begin met misschien wat basisstof wat 3VWO wel krijgt en 3Havo niet.
Als het niet lukt kun je altijd nog afstromen naar 4Havo of 4VWO nog een jaartje extra doen.
Als je dan afstroomt naar Havo kun altijd nog je HBO-propedeuse behalen en daarmee alsnog naar de universiteit gaan.

Succes met je keuze!

ik sta nu 8/9/7 op mijn raport
alleen the thing with my school is
dat ze je nooit egt de kans geven om naar vwo te gaan
van vmbo hoger gaan daar doen ze wel veel moeite voor
maar havo niet echt,
dat vind ik wel heel jammer
want net als jij wil ik spycholoog worden
en ik 'durf’niet echt naar mijn mentrix te gaan van
‘hey, i wonna do vwo’
xxxx

dus ik zou het doen!