van havo 3 naar mbo

Heee,

ik heb een vraagje,
ik zit op havo 3 en ik wil heel graag interieurontwerper worden. daarvoor moet je naar een kunstschool. Ik had laatst een gesprek op school over mijn profiel en daar vertelden ze dat je, als je van de havo naar een kunstschool wil, dat je dan minder snel word aangenomen. Als je van de mavo naar een kunstschool wil is de kans veel groter dat je op die school komt. Ze stelden dus voor dat ik van havo 3 al naar het mbo (kunstschool) kan.

Nu is mijn vraag, is er iemand die ook van havo 3 naar het mbo is gegaan en wat is je ervaring daarmee (vond je het leuk).

ik hoop dat dit me kan helpen met mijn keuze.
xx

Ik zou mijn havo afmaken, en alsnog de kunstschool proberen, is zo zonde altijd. Misschien vind je die opleiding uiteindelijk wel helemaal niet leuk en dan heb je niks…

Ik zou niet naar het MBO gaan maar je HAVO afmaken. Ik weet niet hoe lang je al interieurontwerper wil worden, maar als je het nog niet lang wil zal ik zeker niet naar het MBO toe gaan. Misschien denk je er over 2 jaar weer anders over en dan baal je echt dat je je HAVO niet heb afgemaakt.
De interieur opleiding die ik ken op het MBO is erg slecht. Je doet er niet zo veel en het wordt gezien als een pret opleiding.

Havo afmaken!!
Je komt sowieso wel op die school hoor, mbo scholen kunnen het geen zak schelen of je wel of niet van havo komt serieus van mbo krijg je spijt ik wil nu niks liever dan naar het hbo.

Ik zou ook echt havo afmaken, dan kan je nog alle kanten op.

Er is gewoon een HBO opleiding interieurarchitectuur hè…

Sowieso je havo afmaken! Dan heb je ook keuze om naar het HBO te gaan (wat ik zeker aanraad).

Wacht even, jouw studieadviseur/mentor/decaan/met welke persoon je ook gesproken hebt die op jouw school werkt, heeft je serieus geadviseerd om eventueel van school af te gaan vóór je een diploma hebt gehaald? Dat is écht absurd!

Van school af gaan zonder diploma is nooit een goede keuze. Je weet niet zeker of die opleiding je bevalt en als je later besluit dat je toch iets anders wilt krijg je spijt van je keuze. Werkgevers én de maatschappij kijken bovendien de rest van je leven op je neer als je je middelbare school niet eens hebt afgemaakt, en dat je sneller aangenomen wordt als mavo’er dan als havo’er aan die kunstschool is waarschijnlijk lariekoek. Verspil je capaciteiten niet!

He, wacht even. Ik dacht dat dat helemaal niet kon? Het MBO is toch de vervolgopleiding die komt na het VMBO(mavo?)?
dus voor die opleiding moet je toch nog altijd eerst geslaagd zijn voor je middelbare?

Of ben ik nu helemaal van de pot gerukt?

Jouw school zit er heel erg ver naast.
En je vind geen kunstacademies op MBO niveau.

Yes, je kan met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo inderdaad naar het MBO wat ik overigens niet aanraad omdat het nogal word onderschat.

Maak alsjeblieft je Havo gewoon af! Je bent nu nog jong, misschien zie je binnenkort een opleiding die én hoger én leuker is.
Ik heb ook een klein jaartje MBO gedaan en grote spijt. Ik vond het extreem makkelijk, de mensen om me heen waren over het algemeen tuig en daarbij had ik ook nog eens een niet leuke school. Ik ben er zo snel mogelijk weggegaan en ga nu -op mijn 18de- weer naar de Havo…

En geloof me, er bestaan zoveel leuke HBO-opleidingen! Toen ik naar het MBO ging kon ik niks kiezen want ik vond het allemaal niet leuk genoeg en op het HBO weet ik zo 6 opleidingen te noemen die mij heel erg leuk lijken, al is dit natuurlijk wel persoonlijk.

Dat dacht ik ook, volgens mij moet je voor de meeste toch echt MBO 4 of havo diploma hebben!

Waarom maak je niet je havo af en ga je dan interieurontwerper op HBO niveau doen?

Dit zegt school alleen omdat zij dan betere cijfers hebben.
Ik zit nu in havo 4 & ga waarschijnlijk niet over & dan wordt je maar verwezen naar het mbo. Maar wat als je het niet aanspreekt & dan zit je zonder diploma.
Bij mij op school zijn de helft van de leerlingen doorverwezen naar het MBO en sommige trappen er dan in & zitten nu zonder diploma en vinden hun opleiding op het mbo niet meer leuk.
Dus als ik jou was zou ik gewoon de havo afmaken :slightly_smiling_face:

Verplaatst naar subforum School.
(Let voortaan even op in welke categorie je je topic post!)

Nja, geen kunstacademie, maar wel creatief georiënteerde MBO-scholen zoals St. Lucas en het Grafisch Lyceum.

Maar ik zou wel de havo afmaken. Zo kun je op het grafisch lyceum bijvoorbeeld een creatieve MBO opleiding in 3 jaar doen in plaats van 4 jaar en heb je in ieder geval een middelbare schooldiploma.