Van Havo 3 naar Mavo 3?

Heeyy Ladies,

Ik zit nu in 3 Havo.
Ik sta heel erg veel tekorten, en doe heel erg veel voor school.
Ik hoor wel dat kinderen uit mijn klas ongeveer 1 tot 1,5 uur aan huiswerk besteden.
Maar voor mij is dit niet het geval, ik ben wel 3 uur bezig met mijn huiswerk.

Ik vind het huiswerk vaak moeilijk en de toetsen gaan ook niet al te best.´

Ik wil nu misschien naar de Mavo gaan, 3 mavo.
maar dan moet ik naar een andere school.
Ik heb geen vrienden op die school, en ken er eigenlijk niemand…

Hebben jullie ervaringen en wat zouden jullie doen?

Bedankt.

xx

Ik heb precies hetzelfde als jou, maar ik zou niet naar Mavo 3 gaan, het is nog niet de helft van het schooljaar en er kan dus nog van alles veranderen. (En mocht je aan het eind van het jaar nog steeds op niet over gaan staan lijkt het me fijner om volgend schooljaar naar Mavo 4 gaan? Dan zit je in ieder geval nog een jaar bij je klas) Maar je besteed er wel heel veel tijd aan. Heb je met je mentor en/of teamleider gepraat? Misschien kunnen die je ook nog wel helpen. En anders kan je altijd nog op huiswerkbegeleiding gaan, zij kunnen je helpen met het huiswerk maken, en misschien leer je niet op de goede manier? Vraag eens aan je klasgenoten hoe zij leren. Op bijles gaan voor de vakken waar je echt heel slecht voor staat is misschien ook nog wel een idee. Succes, ik hoop echt dat je overgaat :slightly_smiling_face:

Ik heb dit toevallig een aantal jaar terug gedaan en wat een fijne verandering voor mij…

Heb het er met je ouders en je mentor over. Vraag of hij/zij kan informeren bij andere docenten aangezien mavo leerlingen heel anders hun vragen beantwoorden dan havo leerlingen. Denk er nog eens goed overna en weeg de voor en de nadelen af.

Wat rainbow zij lijkt mij niet zo handig. Je maakt in mavo 3 al een deel van je PTA (schoolexamens) als je dat in mavo 4 moet inhalen is dit heeeeeel erg lastig. Je kan dan beter (denk ik) een jaartje overdoen en dan echt tijd hebben voor je stof om met niet teveel stress het examen in te gaan.

Succes meid! Wat je keuze ook is… je komt er wel ( misschien is het ook handig om je studiekeuze mee te nemen, wil je iets gaan doen wat alleen met hbo kan is het wellicht misschien handig om toch nog de havo te proberen dit jaar. Wil je iets gaan doen met mbo dan kan je net zo goed een stapje terug doen en het op de mavo op een wat rustiger tempo afmaken

probeer over te gaan naar 4 havo, met dit bewijs kun je meestal ook aanmelden bij een mbo opleiding. (vraag voor de zekerheid even aan je mentor/decaan )

Belachelijk om dit advies te geven. Bij mij op school zijn er ook gestopt omdat ze dat zielige papiertje hebben. Je hebt gewoon 'n middelbaar school diploma nodig. Een écht diploma.