Hoi meiden
Sinds september studeer ik in Frankrijk via EF. Ik verblijf daar nu al 3 maanden in een gastgezin. Eind maart kom ik terug naar België. Maar nu loopt het voor mijn gevoel allemaal niet zo lekker, en ik zou kunnen veranderen, maar ik twijfel.
Voor ik vertrok in september had ik eerst met mijn gastmoeder gebeld (zij woont alleen in een appartement). Daar had ik haar ingelicht over een aantal zaken:
- Ik speel klarinet, wil volgend wss conservatorium doen, en moet naast de les ook klarinet studeren. Zegt zij tegen mij op voorhand dat dat allemaal geen probleem is, en dat ik tot 22u 's avonds kan oefenen. Daar aangekomen, zegt zij dat zij naar school heeft gebeld om eventueel daar te oefenen. Voor mij geen probleem. Maar omdat er daar ook lessen doorgaan, kan ik niet spelen wanneer ik wil, en ik heb uren gekregen waarop ik mag oefenen. Ik begrijp dat. Ik kan zonder probleem maandag, dinsdag en woensdag een paar uur oefenen. Donderdag en vrijdag kan ik niet oefenen. In het weekend uiteraard ook niet. Het is geen probleem dat ik donderdag niet kan oefenen, dan moet ik toch naar de klarinetles. Maar vrijdag, zaterdag en zondag zou ik wel wat moeten oefenen. Dus dan deed ik dat gewoon. Na verloop van tijd kwam mijn gastmoeder vaak binnen om te vragen of ik kom stoppen. De eindtijd is al teruggeschroefd van 22u naar 21u (logisch, er wonen kinderen onder ons verdiep), en dan uiteindelijk naar 18u30 's middags kan ik ook niet altijd oefenen, omdat veel bewoners dan siesta houden. Het zijn voornamelijk oudere mensen die er wonen, op dat een gezin met kinderen na. Ik begrijp dat als je in een appartement leeft, rekening moet houden met de rest, maar waarom zegt zij dan eerst dat het geen probleem was te spelen, terwijl dat uiteindelijk wel zo is? Ze had dat de buren toen ook ff kunnen vragen! Ik heb ook op het conservatorium gevraagd of ik daar niet kon oefenen, maar das nie mogelijk.
- Ik ben vegetarisch. Eet geen vlees of vis, maar de laatste tijd wel wat vis om het haar wat gemakkelijker te maken. Geen probleem. Zij kookt vaak veel pasta enzo met veel room. Zij is zelf ook dik. Ik wil dat niet worden, en heb gevraagd of ze wat meer groenten kon serveren zonder saus en wat aardappelen. Want groenten was eerst echt heel weinig. Zij zegt dat het veel duurder is omdat ik vega ben, terwijl dat niet klopt, want ze moet toch minder vlees kopen? (wel meer groenten)
- Er staan geen ‘echte’ bureau op de kamer. Er staan zo’n heel klein tafeltje, en dat was bedoelt om je toiletspullen op te zetten. Al heel snel nadat ik daar was, had ik alleen een kamer. Er waren 2 kamers, 2 studenten. Die ander ging véél meer uit dan ik, en om mij 's nachts niet te storen mocht zij naar de andere kamer gaan. Wij betaalde nog steeds allebei voor een 2persoonskamer (goedkoper dan alleen) Ik had dat tafeltje dan vrij gemaakt, zodat ik toch een beetje met een tafel kon studeren. Toen zij met EF belde zegt ze: ja maar zij pakt heel dat tafeltje in om te studeren en dat dient daar niet voor. Maar wat is dan het probleem, ik was toch alleen op die kamer? Maar al bij al is die tafel dus heel klein, en ik vroeg: ja, maar ik heb toch een tafel/bureau nodig om te studeren? En nu komt het strafste! Blijkbaar ben ik de eerste student van haar die daar een probleem mee heeft. Alle studenten studeerden altijd op hun bed. Maar is dat nu zo raar dat ik voor te studeren een bureau nodig heb?
- Zij is ook altijd over haar financiële situatie bezig. En van de school krijgen de gastgezinnen heel weinig geld, staat ook in de brochure. Zij heeft mij gezegd hoeveel ze voor een 1persoonskamer krijgt en hoeveel voor een 2persoonskamer. Maar zij mag dat niet vertellen van EF en ze doet dat toch! En zegt ze tegen mij van, als je het verteld, vertrouw ik je niet meer. Doe ik dus ook niet, maar heb het wel aan mijn ouders verteld owv de situatie. Zij vertellen dat niet verder. Maar ik kan u verzekeren dat het niet veel is. En nu is die andere student weg en komt er in januari een nieuwe. Zij heeft voor een 2persoonskamer gevraagd. Gevolg is dat ze met mij op de kamer moet. Maar omdat ik wil studeren, school en klarinet, wou ik die kamer alleen behouden. Dus heb ik gevraagd aan school voor een kamer alleen. Nu moeten mijn ouders per week 35 euro meer betalen, terwijl mijn gastmoeder daar amper iets extra voor krijgt. En ik moet verhuizen naar een kleinere kamer. Opzich niet erg hoor, maar die ander betaald dan 35 euro minder en heeft dan de grote kamer. Bovendien is de schuif van dat tafeltje kapot.
Ik wil dus misschien veranderen van gastgezin, maar ik twijfel, omdat ik geen garantie heb dat het beter is, dat ik daar meer klarinet kan spelen en een tamelijk goede bureau heb om te studeren. Al bij al heb ik mijn gastmoeder niet zo heel graag omdat zij nogal ambetant kan zijn, maar ze doet haar best. Ze is 68 jaar, op pensioen dus, maar moet nog werken omdat zij anders niet rond komt. Zij moet eten, verwarming en elektriciteit betalen, en met het geld dat ze van school krijgt, komt ze daar niet mee toe. Eigenlijk werkt ze dus voor haar studenten.
Vervelende situatie vind ik. Maar vinden jullie dat ik moeilijk doe? Moet ik mij erbij neerleggen? Zou ik van gastgezin veranderen of niet?