Van de middelbare af? Het huis uit!? :O

Problem solved :slightly_smiling_face:

1&2&4. wat voor niveau doe je?
als je bijv… tl doet, kan je daarna op die school doorgaan met havo en als je havo doet kan je doorgaan met vwo, heb je zo weer mooi 2 jaar erbij!
3. neem een vakantiebaan, bijna elke winkel vraagt er nu om, kun je wat sparen, leren met geld omgaan etc.

xsucces!

Ik doe VWO :frowning_face:
Maar ik heb groep 1 en 2 in een jaar gedaan, dus ben net 17 als ik ga studeren…
En de vakantiebaan, dat wilde ik ook gaan doen deze vakantie, maar ik ga binnenkort met familie 3 weken weg, dus ik denk niet dat ze me voor die twee resterende weken aannemen… Maar toch thanks voor je reactie :slightly_smiling_face:

maar, kan je niet via internet een studie doen ofzo?
ja, een zomerbaanje nemen zou alvast kunnen. ik zou het verder ook niet weten.

Tja, er wordt min of meer van mij verwacht dat ik WO ga doen…
En opzich wil ik het zelf ook wel, maar niet al zo snel!!

pfoee moeilijk waar woon je dan?
je kan toch gewoon universiteit doen eerste 2jaar…
en dan die master of whatever halen,
dan ben je wat ouder en dan die opleiding?
of ff een jaartje werkennn :slightly_smiling_face:
en dan kijk je verder dan ben je toch al 18 is stukken beter…

Ja, dat is wel zo!
Maar is het niet raar om een jaar… helemaal niks te gaan doen?
Ik ben ook wel weer bang dat ik me ga vervelen en lui word als ik alleen werk. Dan wordt het echt zo: wat gaan we vandaag nou weer eens doen? Dacht ik het niet; WERKEN!!
Aaah ik weet het gewoon niet!

tuurlijk is het niet raar om een jaar niks te doen, eigenlijk is het gewoon een soort van stop nemen voordat je weer verder gaat met alles. je kan ook voor een jaar een soort van wereldreis maken. ;p offum, gewoon gaan werken. maar als jij daaar niet zo’n zin in hebt, zou ik dan toch maar daar heen gaan.

Ik denk dat het best wel mee gaat vallen als het eenmaal zo ver is xD
Ik kan me echt niet voorstellen dat je niet van de middelbare school af wilt ik ben juist zoo blij dat ik er vanaf ben =D
Maar wat mij altijd wel vet leek was een jaar highschool of rondreizen ofzo… Maar dat zou jij ook wel niks vinden want, dan ben je ook van huis weg en kost een hoop geld… Maar ja dan wordt het of werken of gewoon gaan en ik denk dat als je gewoon gaat dat het wel meevalt =)

Komend jaar jij nog zo veel veranderen, waarschijnlijk wil je aan het eind wel op kamers.
Dat heb ik bij mezelf en anderen ook gemerkt, in het begin van VWO6 lijkt het allemaal nog ver weg, moeilijk en eng. Hoe verder je het jaar in gaat, hoe meer je erover te weten komt, hoe leuker en makkelijker het lijkt. Nu is het bijna zover en ik heb nu pas echt het gevoel dat ik er klaar voor ben. Het enge is helemaal verdwenen.
Dat je nu al weet welke studie je gaat doet toont ook al aardig wat zelfstandigheid.

Een tussenjaar is ook normaal hoor, je kan gaan reizen en/of werken. Hier zijn de mensen met tussenjaar alleen meestal degenen die nog niet weten wat ze willen studeren.

En over dat geld, je hebt nu nog een heel jaar om er mee om te leren gaan. Via de ib-groep krijg je stuciefinanciering en kan je ook een lening met weinig rente aanvragen.

En weet je zeker dat de reistijd niet te doen is? Vaak heb je toch maar weinig les, waardoor zelfs een reistijd van 2 uur nog best te doen is.

Vaak kom je in een studentenhuis terecht, dus echt alleen zal het niet worden. En ook echt niet alle studenten houden van uitgaan.

Thanks voor je reactie :wink:

Maar dat is het juist, uit mijn klas wil iedereen juist weg, het huis uit en studeren en ik als enige niet, haha. En zij wilden het vorig jaar en 2 jaar geleden ook al.
Een jaar tussenstop is nog wel een mogelijkheid voor mij, maar reizen of een jaar highschool zit er niet in want dat is idd te duur.

Maar in ieder geval heel erg bedankt voor je tips!! :grinning:

Ik ben ook 17 als ik klaar ben met mn Vwo, maar wil dan wel gewoon op kamers.
Probeer het te zien als een geheel nieuwe ervaring.
Je zegt dat je vrienden niet super zijn, maar dat je wel meer zelfvertrouwen hebt gekregen. Dus wat doe je? Je gebruikt dat nieuwe zelfvertrouwen om betere vrienden te maken.
Als je op studeert ga je echt niet iedere avond uit, donderdag is een beetje de standaard avond, maar je hebt ook nog avonden van de studie/studentenverenigingen. De gemiddelde student kan altijd uitgaan echt niet betalen.
Je krijgt een OV-jaarkaart, dus je kan wel gratis met de trein.
Dan woon je bijv in Utrecht/A’dam, maar dan ga je op vrijdag naar huis en zondagavond terug.
Heb je geen familie daar in de buurt wonen waar je zou kunnen overnachten? Het zijn namelijk wel de twee duurste steden van Nederland xD

Kan je goed skiien/snowboarden? Dan kan je namelijk ook een tussenjaar nemen en dan in de winterperiode dat doen en de rest van het jaar een normale baan. Dat is wat leuker dan de hele tijd normaal werk doen.

Je maakt trouwens zelf ook wel problemen, als je niet goed met geld om kan gaan en weinig hebt, ga dan nu werken. Geef al het geld aan je ouders om het voor je te bewaren zodat je een potje hebt voor volgend jaar. Er zijn echt zat mensen die nog voor maar een paar weken vakantiewerkers nodig hebben, niet geschoten is altijd mis. Probeer anders een fruitkweker ofzo. Je kan ook gaan oppassen, gewoon bij een paar basisscholen briefjes uitdelen (of is school al afgelopen daar?) of door de brievenbus doen en wachten op reactie.

woeeew ik heb dat ook, precies hetzelfde, ook 1&2 in één jaar gedaan ben jonge leerling ook 17 als ik weg moet… :stuck_out_tongue:
maar uhm daar heb je niks aan, maar ik ga nu pas naar de derde… uhm ja je kan misschien eerst een heel jaar lang gaan werken ergens n de buurt en pas daarna verder leren, en msschine het huis uit, dan heb je genoeg geld. uhm meer weet ik niet
doeiiii succes!

Ik weet het… :wink:
Ik moet gewoon niet zeuren en heel veel gaan werken, ik heb ook wel ruim voor de vakantie bij 2 dingen gesolliciteerd maar toen hadden ze niemand nodig, en toen was ik nog 15.
Helaas geen familie daar wonen, maar ik heb wel research gedaan en als je bijv. in Utrecht net buiten het centrum gaat wonen (je hebt daar 1 goedkopere buurt waar ook veel studenten heen gaan) valt het mee met de kosten.

Maar heel erg bedankt voor je reactie & tips!

Gewoon weer proberen, met 15 ben je idd ook wel jong. Probeer het in de horeca of een supermarkt anders? In winkels hebben ze vaak ook vakantiepersoneel nodig.
Oh, wel jammer. Ik woon zelf echt naast utrecht en heb daar veel familie (maar ik wil naar Wageningen)
Die buurt die je bedoelt is wss Kanaaleiland? Daar wonen idd veel studenten en je kan vanaf daar heel goed naar het centrum komen (sneltram) Het is trouwens geen gezellige buurt, veel flats en grijs, maar als student kan je ook niet zoveel eisen stellen.
Er zit wel een hele goede fysiotherapiepraktijk met een zwembad (ook voor zwemles) xD

Ik snap dat dit heel erg lastig is voorje! Je kan inderdaad ook nog even doorleren door over te stappen naar een hoger niveau. Daar heb je later ook alleen maar voordeel van, en je hebt een extra jaar om te kijken wat je nu echt wilt. Je kan ook met iemand op school praten (met je decaan bijv) voor eventuele andere studies dicht bij huis. Misschien is dat wel veel leuker dan je eigenlijk dacht?
En wie weet heb je over een half jaar toch zoiets van ik wil het huis uit, omdat je er dan al wel klaar voor bent.

Heel veel succes ermee

huisgenoten zoeken?
ik weet het woord even niet.

Weetje… ik heb best wel het zelfde als jij. Ik heb eindexamen gedaan dit jaar en ik ben geslaagd, maar eigenlijk vind ik het best wel jammer dat ik nu weg moet van de middelbare school. Niet dat ik nou zo’n geweldig klas had (in tegendeel), maar ik heb het toch heel leuk gehad op school. En eigenlijk zou ik best wel nog een tijdje de middelbare school willen doen. Ik dacht serieus dat ik de enige was :stuck_out_tongue: Maar nu ik de eindexamens achter de rug heb en ik in bezit ben van een diploma en eigenlijk officieel niet meer op de middelbare school zit, heb ik ook wel weer zin om naar de universiteit te gaan. Ik denk dat het sowieso al helpt als je weet wat je na de middelbare wil gaan doen. En dat weet jij al, dus dat is een voordeel :slightly_smiling_face:
Zelf vind ik het eigenlijk niet zo erg om het huis uit te gaan. Het lijkt mij juist leuk. En je leert vanzelf genoeg mensen kennen denk ik! Natuurlijk op de universiteit bij je opleiding, maar je kan ook nog bij een studentenvereniging gaan waar je ook weer heel veel mensen leert kennen. Je kunt in een studentenhuis gaan wonen, en volgens mij ben je dan nooit echt alleen :stuck_out_tongue:
En als je liever eerst nog thuis wil blijven wonen, dan kun je best wel elke dag op een neer reizen. En vriendin van mij die woonde eerst vlak bij Eindhoven en die reisde elke dag heen en weer naar Amsterdam, 2 uur heen en 2 uur terug, dus 4 uur in totaal. Nu woont ze wel in Amsterdam en ze heeft het heel erg naar haar zin.
Oja en over niet genoeg geld. Volgens mij werken bijna alle studenten wel (behalve als de ouders alles betalen natuurlijk).

Nou een heel verhaal :stuck_out_tongue: Ik hoop dat je er iets aan hebt!

je kan misschien ook eerst 1 jaar gaan werken en daarna studeren heb je én geld en ben je toch nog thuis… en kan je nadenken of je wel écht die studie wilt doen… sommige mensen hebben spijt van een bepaalde studie.

Ik snap je probleem.
Ik had altijd een ‘na-mijn-eindexamens-ben-ik-weg’ attitude maar als je in je eindexamenjaar zit, kijk je toch er anders naar.

Kan je niet in je eerste jaar thuisblijven en gaan werken om vervolgens in je tweede jaar uit huis te gaan met wat geld op zak? Dan heb je ook een extra jaar om je mentaal voor te bereiden om uit huis te gaan. Je bent dan ook een jaartje ouder.