Van Associate Degree naar Bachelor

Hii!

Ik ben afgelopen september begonnen met de Associate Degree Finance & Control. Ik heb heel bewust voor de 2 jaar durende opleiding gekozen, omdat ik na mijn HAVO ben gestopt met school en niet zeker wist of ik 4 jaar vol zou houden. Momenteel zit ik erg lekker in de ‘studieflow’ en twijfel heel erg wat ik in de toekomst wil doen. Ik heb nog geen beroep of iets dergelijke voor ogen en ook niet perse iets op het gebied van Finance & Control…

Alleen ik vind het studeren best wel leuk en twijfel daarom nu of ik misschien over zal stappen naar de Bachelor. Ik kan dit doen nadat ik de Associate Degree heb afgerond, maar daardoor zal ik wel een extra stage moeten lopen. Ik kan ook volgend schooljaar doorstromen naar de Bachelor klas. Het enige nadeel is dan dat ik bij vrij jonge mensen in de klas kom waar ik het op het moment niet heel goed mee kan vinden. Gezien wij al een aantal vakken samen volgen, weet ik bij wie ik in de klas zal komen.

Doordat ik niet zo goed weet wat ik in de toekomst wil, twijfel ik nog erger. Is het dan geen verspilde tijd, kan ik niet beter kijken naar iets anders, etc, etc…

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt die enige tips hebben?

Ik heb geen tips voor je, behalve dat het altijd beter is om een diploma te hebben. Mocht je in de toekomst wel weten wat je wilt gaan doen, dan heb je in ieder geval een startkwalificatie of iets om aan te tonen dat je wel geschikt ben. Denk aan: ervaring of denkniveau. Tegenwoordig is er bijna in elke vakgebied een tekort aan personeel waardoor ook best veel cursussen/opleidingen worden aangeboden of worden betaald door werkgevers. Ook als zelfstandige kun je meerdere kanten op. Ook wil ik aangeven dat het oké is dat je nog niet weet wat je wilt. Vaak kun je door meerdere ervaringen (zowel sociaal als intellectueel), werkplekken etc. achter komen wat je wel leuk vindt.
En mocht je door willen studeren, laat jezelf aub niet tegenhouden omdat je bij vrij jonge mensen in de klas komt. Uiteindelijk ben je daar voor je zelf.

1 like