Van 4 TL naar 4 havo?

Ja die overstap ga ik wáarschijnlijk volgend jaar maken, en zoals het er nu uitziet moet dat wel lukken.

Maar ik zou graag willen weten hoe groot de overstap is? (van mensen die de overstap hebben gemaakt ofzo) En dan vooral met wiskunde enzo, want ik kan supergoed dingen onthouden en makkelijk leren, maar mijn inzicht is wat minder dus daarom heb ik wat meer moeite met wis- en natuurkunde.
Sorry als dit een stomme vraag is. :blush:

oh ik zie nu ook net bijna hetzelfde topic, alleen die gaat over 3 havo naar 4vwo. XD

Ik wil het zelf ook.
Kies dan ipv. wis- en natuurkunde, bijv. m&o, of muziek, of beeldende vorming of een taal.

Ik ken heel veel mensen die van TL bij mij in 4 Havo kwamen.
De overstap is in zo verre groot dat:

• Je bij jongere leerlingen in de klas komt. Als je dit erg vind dan ga je je waarschijnlijk heel het jaar dood irriteren, maar op zich zit je er om te leren dus is dat niet zo heel erg lijkt me.
  • Je waarschijnlijk mee voor school zult moeten gaan doen dan je eerst deed. Dus meer huiswerk maken en meer leren. Je moet vooral niet denken dat je het makkelijk kunt want dan blijf je zitten en zit je nog langer op school
  • Er meer zelfstandigheid van je verwacht wordt dan op TL

Voordelen:

• Je hebt al een examen gemaakt dus in 5 Havo is het minder spannend

wat ik hoor is het wel pittig. Ik zit zelf in 6v maar een meisje dat nu havo examen gaat doen (en TL al heeft afgerond met bijna alleen maar 9ens) zegt dat ze er nu helemaal niet zo goed voor staat. Bij vakken als economie bijvoorbeeld mist ze echt basisvaardigheden die ‘wij’ al in de tweede klas hebben gehad. Je kan het dus wel vergelijken met het TL met 2 vingers in je neus doen en bij havo ook er echt hard voor moeten werken.

Ik ga het ook doen.
Heb al op havo gezeten dus weet al een beetje wat ik kan verwachten.
Alleen dat was in de eerste en tweede klas. Dus dan word je nog superveel geholpen enzo, dus dat zal wel anders zijn. Maar de manier van lesgeven is denk ik niet heel veel anders. Wel met het VMBO.

Hmm… Toen ik in 4 Havo zat, kwamen er ook een aantal mensen van VMBO naar Havo. 6 van de 9 is gezakt, maar dat kwam voornamelijk omdat ze totaal niets voor school deden. Als je gewoon goed je best doet, moet het lukken, maar je moet het denk ik niet onderschatten :slightly_smiling_face:

Het verschil dat ik vooral merkte, is dat de mensen die van TL kwam veel minder zelfstandig waren.

Bij ons mag je op Havo en VWO 10 uur in de week zelf invullen, en de mensen die van TL kwamen vulden dan alleen maar Open Leercentrum (computerruimte) of Atelier in (daar mag je werken als je kunstvak hebt) Dat is natuurlijk niet erg bevorderlijk voor je cijfers.

Ik zit nu in 5 Havo en in de vierde klas waren er ontzettend veel mensen van TL doorgestroomd naar Havo. Het grote verschil zit het hem vooral in geschiedenis en wiskunde, wat ze veel minder diep hadden gehad dan wij op de Havo. En de meesten hebben toch een andere mentaliteit, die spijbelen en hangen rond op het schoolplein. Maar er zijn altijd uitzonderingen: bv. mijn vriendje die er nu heel goed voor staat!

Zelf kom ik ook van t vmbo en zit ik nu in havo 5.
Voor mij was de overstap eigenlijk wel erg groot, op het vmbo haalde ik 7ens en 8en zonder iets te doen en nu moest ik gaan leren. Leren? Dat had ik nog nooit gedaan wist niet eens hoe ik dit moest doen! De eerste periode in havo 4 ben ik begonnen met één voldoende dat was een 6 en verder allemaal 5en! Moet je nagaan hoeveel ik daarvan schrok!
In ieder geval, elke periode haalde ik mijn cijfers weer iets op, maar jammer genoeg stond ik in de laatste periode nog drie 5en. Net te veel dus, ik moest het jaar overnieuw doen.

Havo 4 voor de tweede keer ging goed, ik was gewend aan de manier van leren en de omgang met de leraren(op het vmbo, bij mij tenminste, hadden de leraren veel meer contact met de leerlingen dan op de havo). Alleen ergerde ik mij wel aan de kinderen in mijn klas, ik was 17 en zij waren 15. Ik had zelfs een jongen in mijn klas die 14 was!

Nu zit ik in mijn examenjaar en ik heb mooie cijfers, geen onvoldoendes. Toch heb ik er achteraf wel spijt van dat ik het gedaan heb, ik had net zo goed een MBO opleiding kunnen doen, wat 1 jaar meer had gekost en daarna kun je elke HBO opleiding doe die je wilt.

Wat wiskunde betreft, in havo 4 vond ik dat ontzettend moeilijk, ik heb zelf wiskunde A, dit gaat vooral over kansberekening en een beetje over formules. Als je moeite hebt met inzicht denk ik dat je het beste wiskunde B kunt kiezen, aangezien dit heel erg met formules is en met TAN COS SIN zoals je ook op het vmbo hebt gehad.

Echter is er volgend jaar een nieuw systeem, ik geloof dat je geen onvoldoendes meer mag hebben in je verplichte vakken. Dat is wel een nadeel.

Sorry voor het hele verhaal, hoop dat je er wat aan hebt!
:heart:

Hm je kunt het in ieder geval proberen, een diploma heb je dan (als het goed is) alvast. En je kunt er altijd nog bijles bijnemen.
Ik zou dan geen moeilijke wiskunde (B ofzo) erbij nemen of natuurkunde ofzo.