van 3 havo naar 4 vwo

Hee meiden!
Ik heb een vraag aan jullie,
Is er iemand die van 3 havo naar 4 vwo is gegaan ?
Ik sta nu voor de keuze, of volgend jaar 4 havo te gaan doen of 4 vwo.
Ik vraag me dus af of het te doen is om 4 vwo te doen.
Nu doe ik 3 havo maar ik doe eigenlijk niet veel voor school en ik sta er heel goed voor. (niet arrogant bedoeld)
Wat zouden jullie doen? & is er iemand met ervaring?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
alvast bedankt

Ik weet nog dat ik 4 havo heel pittig vond(vooral omdat we opeens alles zelf moesten doen)

Het kan best zijn dat jij je wel red in 4 VWO, maar volgens mij ligt daar het tempo nog hoger.
Ik zou het trouwens alleen doen, als je voor je vervolgopleiding een VWO diploma nodig hebt.

Oke bedankt, ja ik heb al van meerdere mensen gehoord dat 4 havo een stuk lastiger wordt, maar vele docenten denken dat ik het aan zou kunnen.
Ik heb nog geen idee wat voor vervolgstudie ik wil gaan doen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik kan je niet echt helpen,
maar wat ik je wel kan vertellen is dat van havo3 naar havo4 echt kut is :astonished: echt, het is veel moeilijker ofzo, en je hebt veel meer stof. Echt bahbahababahah. ;p

Oke dan zou je het kunnen doen, zodat je na de middelbare school meer keuze hebt.

ik hb zelf havo gedaan, wilde eigenlijk ook wel naar vwo, maar ik was te lui :stuck_out_tongue: ik had vwo (volgens mij) ook makkelijk aangekund.

Als ik jou was, zou ik het doen. Je kan het anders een paar weken aanzien en vragen of je dan alsnog naar havo mag. Met vwo heb je meer mogelijkheden en als het op je niveau is, lijkt het mij wel prettiger werken :slightly_smiling_face:

ik heb helemaal niets gemerkt met de overgang van 3 havo naar 4 havo… alleen dat we toen profielen moesten kiezen (ik deed de oude fase, geeeeeeen idee hoe het gaat in de nieuwe fase :stuck_out_tongue:), toen heb ik voor N&T gekozen, want dat vond ik makkelijk en mijn vader wilde dat graag… ging makkelijkkkkkkkkkk amper geleerd, makkelijk gehaald, enz…
voor mij was er weinig verschil

Dankjewel! Ik denk eigenlijk ook wel dat ik het ga doen, ik zal inderdaad wel even vragen of ik dan zeg maar zo een proeftijd krijg.

ik heb daar geen ervaring mee,
en ik zit nu in 4 gym en er zijn echt veel mensen die veel onvoldoendes staan, terwijl ze er vorig jaar goed voorstonden!

dus de overgang van 3 naar 4 is best groot… maar als jij denkt dat je het kan en gewoon goed je best doet moet het lukken toch? :grinning: en anders kun je altijd weer teruggaan?

^Ah dan geld het dus voor alle niveaus. Heeft denk ik ook te maken met dat je een profiel kiest.

Ik ben dus heel erg bang dat het echt te moeilijk wordt… maar ik vind het ook zo zonde om de kans te laten schieten want het kan ook zijn dat ik het wel kan. Ik wil trouwens N&T gaan doen ( mensen zullen nu wel zeggen dat dit heel moeilijk is, maar deze vakkan liggen mij veel beter dan geschiedenis enzo ).

Ik zit nu op VWO en haal juist betere cijfers omdat het meer een uitdaging is. Ik stond vorig jaar rond deze tijd 6 onvoldoendes, nu maar 1, omdat we daar nog maar 1 cijfer van hebben. Heb daar dus nog niks voor compenseren. VWO geeft je natuurlijk wel meer keuzes en ik zou het gewoon doen, maar de 4e klas is wel anders dan de 3e inderdaad dus hou daar rekening mee. Je kan niet meer verslagen ed. een weekje later inleveren, want dan staat er een 1. Je moet veel meer zelf doen, huiswerk moet je zelf opletten in je studiewijzers, toetsen net zo. Je moet dus een stuk zelfstandiger zijn.

Nu kan ik ook geen verslagen een week of zelfs maar een dag te laat inleveren want dan staat er ook een 1, maar ik snap wel wat je bedoeld, meer inzetten en zorgen dat je het op tijd af hebt en op tijd snapt. Maar deed jij vorig jaar dan havo? omdat je nu zegt : Nu doe ik vwo en haal juist betere cijfers!

Als je je in 3 havo verveelt, zou ik het lekker doen.
Ik heb zelf Gymnasium gedaan en deed daar al bijna niets (A). Ik heb het niet als moeilijk ervaren of als veel of weet ik wat je kunt verzinnen. Zolang je maar zorgt dat je een beetje bij blijft.

Het verschil tussen havo en vwo is met name de diepgang in de stof.
Als je bij een havo-examen 1 argument moet geven, moet je op het vwo 3 argumenten geven e.d.

Verder, met het oog op de toekomst, is het zo dat je al bijna havo nodig hebt om bij de appie achter de kassa te mogen zitten. Diploma’s worden, hoe naar het ook is, steeds minder waard. Dus áls het je de mogelijkheid heb, zal k het zeker doen!

Laat je even weten wat je besluit? :slightly_smiling_face:

Nou, wij konden vorig jaar verslagen een maand later inleveren dan de deadline zonder onvoldoendes te krijgen hoor : p. Maar ehm nee, ik zat vorig jaar ook op VWO. Eigenlijk bedoelde ik meer van, ik zit op VWO En haal in de 4e juist betere cijfers : p

ik doe nu vwo 4 en het is echt heel erg zwaar vind ik… ik sta nu 6 onvoldoendes van de 11 :pensive: en mijn 2e toetsweek komt er weer aan. het is echt heel anders dan in de onderbouw, de leraren leggen veel minder uit. je moet echt alles zelfstandig doen. maar ik zou als ik jou was eerst denken over wat je later ongeveer wilt doen en of je daar echt vwo voor nodig hebt.

Dit was lekker duidelijk, dankjewel! Ik laat zeker weten wat ik ga doen! Ik heb binnenkort een proefwerkweek, die mag ik dus ook niet verprutsen… De normen om naar 4vwo te mogen liggen ook best hoog, het is dus niet zo dat ik zoaar even naar vwo mag, ik moet dus ook dit jaar laten zien dat ik het echt wil en dat havo te makkelijk is. Ik denk eigenlijk dat ik er wel helemaal voor ga, want ik wil na de havo toch nog vwo doen, als ik het nu niet doe.

Ik doe nu 3 atheneum, en als ik zo door ga dan ga ik naar 4 havo of ik blijf zitten. 3 Atheneum vind ik dus al vrij lastig, met dezelfde problemen die hier al genoemd zijn (plannen, studiewijzers, etc.) en ik denk dat ik best in 4 vwo zou kunnen komen, maar ik zal er wel wat voor moeten doen om over te gaan. En ik denk dan wel dat 4 vwo me gaat lukken, omdat het ongeveer dezelfde problemen zijn. En ik heb in de 1e en 2e klas bijna niets gedaan, nu ik er eens op terug kijk eigenlijk :’)
Dus wat ik wil zeggen is, dat als je heel graag wilt studeren, je 4 vwo moet gaan doen. Maar ik zou niet 4 vwo gaan doen als je veel hobby’s hebt, of als je niet goed kunt plannen.

Plannen kan ik op zich wel goed, hoef het nu alleen niet te doen… & ik heb wel hobby’s waar ik tijd insteek maar ik heb sowieso wel 3 uur per dag tijd voor school.

Ik ben van 2 havo naar 3 vwo gegaan. In het begin vond ik het wel wat moeilijker maar dat kwam meer omdat ik nog eerst moest wennen. En waarschijnlijk krijg jij dat dan ook, maar dan moet je gewoon doorzetten!