Hooi, ik wou vragen of iemand misschien hier van 3 havo naar 4 vwo is gegaan. Want mijn mentor gaat met mijn docenten erover praten of ik naar het vwo kan, alleen twijfel ik wel of ik het aankan want iedereen zegt altijd dat vd derde naar de vierde een grote stap is, en zeker als je naar vwo gaat. Ik kan wel echt goed plannen (niet arrogant bedoeld) en mijn cijfers zijn denk ik ook prima alleen is het het best als ik voor alles een 8 gemiddeld sta. En wat is het grote verschil tussen de derde en vierde?
Ik vond mijn stap van de 3 vwo naar 4 vwo echt ongelooflijk groot. Als de leraren zeggen dat je het aankunt, dan kun je dat. Het zal wel een tijdje kosten voordat je went aan de manier van werken in de bovenbouw. Je moet ineens veel zelf doen, maar dat went! Ik zeg doen, anders kun je altijd nog wel terug naar havo (: En ga op je eigen gevoel af, alleen wat jij wilt is belangrijk! Laat niemand je vertellen dat je het niet kunt, ga goed bij jezelf na of je het ziet zitten of niet.
Heel erg bedankt!
Ik vond de stap van 3 naar 4 vwo ook erg groot, omdat er ineens hele andere dingen van je verwacht worden. Dingen gaan meetellen voor je examens, er wordt steeds vaker gezegd van: je zit hier voor jezelf en daarmee moet je dus zelf steeds meer plannen, initiatief nemen en je verantwoordelijkheden kennen.
Als jouw docenten inderdaad zeggen dat je het aankunt en jij ziet het zelf ook zitten, zou ik ervoor gaan. Als het niet lukt kun je prima terug naar de havo, dat maakt niet uit.
Wat sta je nu dan voor je vakken?
Wat het grootste struikelblok is (althans in mijn omgeving) is dat mensen problemen hebben met plannen. Ik denk toch dat als jij hier goed in bent je hier een groot voordeel uit zal kunnen halen.
Ik sta voor wiskunde Engels en economie 9 en eerst ook voor biologie maar dat is nu net geen 9 en de rest 8’en behalve Nederlands scheikunde en natuurkunde maar ik wil n&t met economie en Duits dus mijn doel is graag nog nat en Sk ophalen. Ik denk dat natuurkunde sowieso lukt maar scheikunde misschien niet.
ik weet niet hoor… ik stond in 3vwo 9’ens, en ben in 4vwo blijven zitten omdat ik 2’en en 3’en haalde. De stap is echt vrij groot. Maar misschien lag dat ook wel aan mijn school?
Op mijn school kon je helemaal niet gemakkelijk terug van 4 vwo naar 5 havo (stel je haalt het jaar wel, maar je wilt niet naar 5 vwo) Want dan had je heel veel punten gemist die wel meetelde voor t examen, niet alles kon herberekend worden omdat je sommige toetsen alleen op de havo krijgt of zo. Succes iig.
Oh ja ik weet ook echt niet qat ik moet verwachten want sommige vonden de vierde gewoon te doen en andere alweer niet, maar bij mij laten ze bijna nooit kinderen van havo naar vwo gaan (wat wel logisch is)
Ik vond de stap heel groot, maar na een tijdje had ik mijn draai heel erg gevonden en vond ik het heel prettig. Je moet goed plannen en als je dat kunt is het wel te doen. Maar ja, hou er rekening mee dat het geen negens meer gaan zijn.
Ik zou zelf zeggen dat je het niet moet doen, je geeft aan dat er nu al een paar vakken zijn waar je veel moeite moet voor doen om op te halen. ik weet niet hoe de vierde is (zit in de derde) maar aangezien de mensen hierboven zeggen dat het een stuk moeilijker is, geloof ik dat wel. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar het het is wel erg vervelend als je 3 jaar op je tenen moet lopen.
Ik vond de stap van 3V naar 4V juist niet groot. Ik stond voor nagenoeg alle vakken hetzelfde qua gemiddelde, en sommige vakken gingen juist beter. Het is meer het plannen waar sommigen moeite mee kunnen hebben.
Ook ik moet me aansluiten bij de rest in dit topic. Ik vond de overstap van 3vwo naar 4vwo heel erg groot en zwaar. Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar ik zou echt goed nadenken of je bereid bent om je voor 300% in te zetten voor vwo, want anders ga je het misschien niet redden…
Ja ik snap het wel, ik ga denk ik ook vooral kijken wat m’n docenten erover te zeggen hebben