van 3 gym naar 4 havo

Hey allemaal!
Ik heb jullie hulp nodig…
Ik zit nu aan het einde van mijn 3e jaar gymnasium, waarbij ik elk jaar op het randje ben overgegaan. Ik ben soms wel een beetje lui maar ik vind het ook zeker heel moeilijk. Nu lijkt het er op dat ik dit jaar niet ga redden en dus naar 4 havo moet, ipv 4 atheneum want ik wilde latijn en grieks laten vallen. Alleen een groot probleem, mn ouders. Ze willen heel graag dat ik naar 4 atheneum ga, en zeker niet naar 4havo. Alleen het lukt gewoon niet meer, en zelf ga ik ook liever naar 4 havo, dan heb ik minder stress, en kan ik daarna ook de opleiding doen die ik wil. Alleen mijn ouders vinden dat ik vwo moet blijven doen, omdat ik het kan, wat ook wel zo is, maar op mijn tenen. Ik durf dus echt niet te zeggen dat 4 atheneum niet meer gaat lukken en ik naar 4havo moet want ik weet zeker dat ze heel boos worden… help!

Als je Atheneum doet laat je Grieks en Latijn ook vallen… Maar als jij zelf weet dat je de discipline en capaciteiten niet hebt om VWO te blijven doen, moet je voor jezelf kiezen. Het is jouw toekomst, en niet die van je ouders.

Ik denk dat je zelf het best weet wat je aankan… Al is van gymnasium naar havo wel een grote stap.

Niet om je te demotiveren, maar veel mensen die bij mij in de klas zaten die maar net overgingen naar vwo4 hebben het uiteindelijk niet of amper gehaald. Vraag aan je mentor of leraren die de vakken geven waar je moeite mee hebt of ze denken dat je het wel aankan.
En beter een havo dimploma met 7ens en 8en dan een vwo diploma waar je net nog 6jes hebt kunnen halen!

Ik heb zelf 1,2,3 Gymnasium gedaan en toen 4 VWO en dit jaar 5VWO. Dit jaar heeft me genekt (ik red het net niet). Dus nu moet ik van 5VWO naar 5Havo. Beter maak je nu alvast de goede beslissing want ik heb ongeveer hetzelfde gehad! Havo is wel een heel stuk makkelijker hoor ik van iedereen maar dat kan ik nu wel gebruiken

En daarbij vind ik dat je ouders je horen te steunen in de beslissing die jij maakt… jij bent degene die aan het knokken is voor goede cijfers

Heel erg bedankt allemaal (: Ik hoor best wel vaak dat er veel mensen zijn die het in de bovenbouw van vwo niet halen, en ik dan denk ik helemaal niet als ik zie hoe het nu gaat…

Ik heb zelf ook 1, 2 en 3 Gymnasium gedaan. Daarna ben ik overgestapt naar 4 Atheneum en dat gaf echt een heel relaxt gevoel! Ik weet niet of je moeite hebt met Grieks en Latijn, maar het zijn over het algemeen wel vakken die je bij moet houden. Ik was daar te lui voor en haalde slechte cijfers! Ik was maar wat blij dat ik in de 4e geen Latijn en Grieks meer had en een profiel dat bij me paste :slightly_smiling_face:!

Hoezo? Het is gewoon van vwo naar havo…

Haha ik ga dit jaar ook van 3 gym naar 4 havo, en mijn ouders vinden het wel prima omdat ze weten dat ik voor mijn opleiding maar hbo nodig heb. Je kan ook tegen je ouders zeggen dat je eerst havo doet en daarna altijd nog vwo kan doen als je toch een universitaire studie wilt doen?

Jaa… Ik wil sowieso graag in Amerika gaan studeren en daar heb je niet persé vwo nodig, ze kennen daar die niveau’s niet eens, bovendien ben ik 16 als ik van de havo kom, dus dan kan ik nog alle kanten op

Als je toch hbo doen wilt, dan kan je gerust naar de havo gaan, maar mocht je je later bedenken en toch naar de universiteit willen, dan moet je dat wel doen via een omweg. Als je het kan, zou ik eigenlijk voor atheneum gaan. Waren Latijn/Grieks de echte probleemvakken, of ging alles niet zo goed?
Zelf heb ik Latijn en Duits en zit in 5vwo, en voor Duits sta ik met weinig moeite een 9, maar voor Latijn met veel moeite een 7. Dus als alleen de klassieke talen problemen geven, zou ik niet meteen naar havo gaan, want tussen havo en gymnasium is inderdaad een enorm niveauverschil.

Latijn en Grieks zijn probleemvakken, maar nask en wiskunde vooral ook. Economie vind ik ook niet zo makkelijk op vwo, en dat heb ik volgend jaar nog steeds… En geschiedenis met moeite een 6 dus het is een hele verzameling…

Ze zet eigenlijk 2 stappen terug, in plaats van 1. Want als ze eerst van Gymnasium naar Atheneum zou gaan, dan zou ze 2 vakken laten vallen, en daardoor misschien tijd overhebben voor haar moeilijkere vakken. Maar nu laat ze deze 2 vakken vallen én ze gaat ook nog een niveau lager. Dat vind ik een grote stap.
-En nee, we gaan nu niet de gymnasium/atheneum/vwo discussie houden, haha-

in 4 atheneum en 4 gymnasium heb je toch gewoon evenveel vakken? alleen heb je ipv latijn misschien een taal.
dus meer tijd heb je niet perse over, dat ligt dan compleet aan jezelf , denk ik.

Jij wakkert anders toch echt wel een discussie aan zo :stuck_out_tongue:

Bij ons op school was het zo dat je Frans en Duits kreeg op atheneum in plaats van Latijn en Grieks op gymnasium. Dus als je op mijn oude middelbare school had gezeten, was je maar een stapje omlaag gegaan. (Persoonlijk lijkt atheneum met NT mij ook vele malen moeilijker dan gymnasium met CM).

Ik denk dat het gewoon per school verschilt.

Bij ons op school niet. Ik heb in de 4e latijn en grieks nog als extra vak. In de 5e mag ik er 1 van laten vallen, en degene die overblijft gaat in de plaats van frans of duits.

Ja dat dacht ik al een beetje, maar dat was dus niet mijn bedoeling haha. Het verschilt inderdaad per school.