Van 2 havo naar 3 mavo/TL

Hii,

aangezien mijn rapport niet zo goed is moet ik van 2 havo naar 3 mavo/TL. bij mij op school ga je in 3 mavo/TL op werkweek, en je moet ook een keuzepakket kiezen.
Zelf kan ik hier erg weinig informatie over vinden, en ook door de mensen van school word ik niet erg wijzer aangezien het nog niet 100% zeker is dat alles doorgaat.

Nu is mijn vraag; welke keuzepakketten kan je kiezen voor 3 mavo/TL, en als er meiden zijn die dit zelf hebben meegemaakt, hoe verliep de overstap voor jullie?
was alles makkelijker, of was het alsnog heel moeilijk?

btw. ik wil later lerares op het basisonderwijs worden, dus wat zouden jullie mij aanraden qua keuzepakket etc.?

alvast bedankt, en als er al een topic over is, stuur hem even door alsjeblieft! :slightly_smiling_face:

Hey! Op bijna elke school is vmbo-3tl anders qua vakken
Ik geef de 3 voorbeelden van vakkenpakketten op 3tl klassen

1. Je hebt alle vakken, dat is bij ons op school. Je hoeft dan alleen de keuze tussen Frans of Duits te maken.
  2. Je moet een sector kiezen. Dit wordt ook op scholen gehanteerd. Je hebt 4 soorten sectoren
  • sector economie. Economie verplicht+ wiskunde of een taal verplicht+ 2 of 3 vakken naar keuze
    -sector zorg. Biologie verplicht+ ak of ges of nask of wis verplicht+ 2 of 3 vakken naar keuze
    -sector landbouw/techniek. Nask + wiskunde verplicht + 2 of 3 vakken verplicht naar keuze.
  1. Je moet 4 of 5 vakken naar vrije keuze kiezen. Dit wordt bij een kennis van mij gehanteerd.

Ik hoop dat je wat meer duidelijkheid hebt over de mogelijkheden die op scholen worden gehanteerd.

Xxx

Bedankt allebei voor de informatie!

Graag gedaan! :slightly_smiling_face:

Voor de pabo zou je als vakken kunnen denken aan geschiedenis - aardrijkskunde - kunst/tekenen aangezien je dat ook moet geven op de basisschool. Voor de rest worden er op de pabo niet echt eisen gesteld, maar taal en rekenen is wel erg belangrijk.

Men, ik had een heel verhaal getypt maar ik drukte op een knopje en nu is alles weg :hammer:

In het kort wat ik net had is dat ik ook die overstap heb gemaakt en dat ik dat geen onprettige stap vond. Het was voor mij juist goed. Ik heb de sector zorg gedaan, maar de pabo heeft niet echt eisen welke vakken je moet volgen. Althans mijn pabo niet…
Ik had dus zorg gekozen en daardoor had ik sowieso ned, engels, biologie, maatschappijleer en gym. Daarbij heb ik wiskunde, geschiedenis en muziek gekozen. In de 3e had ik daar ook Frans en economie bij.

Ik heb na het vmbo de mbo opleiding onderwijsassistent gedaan… Duurt een jaar langer dan wanneer ik de havo zou doen en dan naar de pabo, maar je hebt 3 jaar langer ervaring in het onderwijs dan wanneer je de havo doet. Ik weet niet of jij al weet hoe je naar het hbo wil. Maar ik weet wel dat ze de toegangseisen voor onderwijsassistenten zwaarder willen hebben. Omdat er veel onderwijsassistenten het niveau niet aankunnen, zeggen ze. Maar ik zie eigenlijk geen verschil met studenten die havo hebben gedaan. Ik vind de toegangseisen goed hoor, zeker weten.
Voor mij is die route heel erg goed geweest, omdat ik dus meer ervaring heb opgedaan. Ik ben niet meer dat onzekere meisje van oa1. Ik heb me kunnen ontwikkelen op het vakgebied waarin ik wil werken. Voor mij is het denk ik heel goed geweest. Ik krijg nu vaak van mijn begeleiders te horen dat ik veel zie in de klas en dat ik veel oppak. Maar dat is allemaal wat ik geleerd heb op het mbo en waar ik nu dus profijt van heb.

Heel verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt…

Ik heb het zelf gedaan. Zelf vond ik mavo toen heel makkelijk, al helemaal in het begin. Volgens mij verschillen de pakketten ook een beetje per school…

Super bedankt voor je verhaal!
ik zat zelf ook al te denken aan iets met wiskunde, muziek en geschiedenis, maar ik wil sowieso geen duits en frans meer. ook biologie en aardrijkskunde zijn nogal ramp vakken voor mij :’)
vakken zoals maatschappijleer en economie heb ik nog niet gehad, dus daar weet ik verder ook niet van of ik het wel of niet kan, dus dat is wel vervelend.

ik wil inderdaad ook de opleiding van onderwijsassistente doen, en daarna naar het hbo voor de pabo.

vind je het goed als ik je even een note stuur?

Verschilt het heel erg qua makkelijkheid en moeilijkheid? of zit er weinig verschil in?

Tuurlijk!