Men, ik had een heel verhaal getypt maar ik drukte op een knopje en nu is alles weg 
In het kort wat ik net had is dat ik ook die overstap heb gemaakt en dat ik dat geen onprettige stap vond. Het was voor mij juist goed. Ik heb de sector zorg gedaan, maar de pabo heeft niet echt eisen welke vakken je moet volgen. Althans mijn pabo niet…
Ik had dus zorg gekozen en daardoor had ik sowieso ned, engels, biologie, maatschappijleer en gym. Daarbij heb ik wiskunde, geschiedenis en muziek gekozen. In de 3e had ik daar ook Frans en economie bij.
Ik heb na het vmbo de mbo opleiding onderwijsassistent gedaan… Duurt een jaar langer dan wanneer ik de havo zou doen en dan naar de pabo, maar je hebt 3 jaar langer ervaring in het onderwijs dan wanneer je de havo doet. Ik weet niet of jij al weet hoe je naar het hbo wil. Maar ik weet wel dat ze de toegangseisen voor onderwijsassistenten zwaarder willen hebben. Omdat er veel onderwijsassistenten het niveau niet aankunnen, zeggen ze. Maar ik zie eigenlijk geen verschil met studenten die havo hebben gedaan. Ik vind de toegangseisen goed hoor, zeker weten.
Voor mij is die route heel erg goed geweest, omdat ik dus meer ervaring heb opgedaan. Ik ben niet meer dat onzekere meisje van oa1. Ik heb me kunnen ontwikkelen op het vakgebied waarin ik wil werken. Voor mij is het denk ik heel goed geweest. Ik krijg nu vaak van mijn begeleiders te horen dat ik veel zie in de klas en dat ik veel oppak. Maar dat is allemaal wat ik geleerd heb op het mbo en waar ik nu dus profijt van heb.
Heel verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt…