Van 2 Havo naar 3 Atheneum

Hoi iedereen! :stuck_out_tongue:

Ik wil het graag even hebben over school want ik zit hier best wel mee. Het zit namelijk zo; In groep 8 kreeg ik vwo+ advies (het ‘’+’’ betekent dat het nog net nog iets uitdagender is dan ‘‘gewoon vwo’’) Ik had namelijk op de cito toets een score van 550 en dit was dan ook de hoogst haalbare score.
Ik ben in de brugklas dan ook vwo gaan doen maar ik bleek totaal geen motivatie te hebben om te leren. Op de basisschool had ik dat ook al niet maar daar ging alles mij makkelijk af omdat je daar ook eigenlijk niet veel hoeft te leren. Ik ben toen in de 2de afgestroomd naar havo omdat ik 1 tekort voor wiskunde stond. Verder stond ik wel gewoon goed maar ik zat op een redelijk strenge en prestatiegerichte school waardoor ik toch havo moest doen.

Nu doe ik dus 2 havo en ik verveel me hier enorm. Ik haal meestal erg hoge cijfers en ik sta gemiddeld dan ook een 8. In wiskunde ben ik ook enorm vooruit gegaan en ik sta hier nu zelfs (afgerond) een 8 voor. Voor Nederlands en Engels sta ik beide een 9 dus voor de 3 kernvakken sta ik gewoon goed. Nu wilde ik dus graag weer terug naar het vwo. Ik heb het hier laatst met mijn mentor over gehad en hij wil mij niet naar het vwo laten gaan. Hij zegt dat de school eerst een beter beeld van de leerlingen wil krijgen en dat ze leerlingen pas na 3 havo over willen laten stappen naar 4 vwo. (ik hoop dat jullie dit verhaal een beetje begrijpen en dat ik niet al te langdradig ben ::slightly_smiling_face: ) Ik heb echt het idee dat dit complete onzin is want ik heb nog nooit gehoord dat leerlingen pas na 3 havo naar het vwo mogen, ook omdat 4 vwo juist een erg moeilijk jaar is waardoor leerlingen meestal van 3 havo naar 3 vwo gaan (verbeter me even als ik dit fout heb hoor) Aan mijn cijfers kan het sowieso niet liggen, hij heeft zelf ook gezegd dat mijn cijfers prima zijn.

Nu vroeg ik me af of een vwo school mij wel gewoon aan zou kunnen nemen terwijl mijn huidige school het er eigenlijk niet mee eens is? Mijn huidige school biedt sowieso geen vwo aan dus ik zou dan sowieso naar een andere school moeten, maar nemen andere scholen mij dan wel gewoon aan?

Sorry als ik dit verhaal enorm saai en langdradig heb gemaakt maar ik wilde het hele verhaal gewoon even vertellen. :cold_sweat: Ik wil er nog wel even bij zeggen dat mijn motivatie wel enorm omhoog is gegaan om dat ik erg gemotiveerd was om toch weer vwo te gaan doen en ik heb hier dan ook hard voor gewerkt. Daarom is het ook juist zo’n teleurstelling dat mijn school het er niet mee eens is. Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen of dat er iemand is die zelf de overstap van 2 havo naar 3 vwo heeft gemaakt.

Sorry voor eventuele spellingfouten want ik heb dit nogal haastig getypt :stuck_out_tongue:

Ik zou gewoon eens naar een andere school bellen en uitleggen wat je hier ook vertelt. Of je ouders laten bellen kan ook, maar zelf bellen maakt misschien ook een goede indruk.
Als die andere school zegt dat het geen probleem is dan kun je daarmee terug naar je mentor. Volgens mij kan een school je niet verplichten om te blijven, je mag gewoon naar een andere school overstappen dacht ik.
Wat vinden je ouders ervan?