Valse kat weg doen

Heey meiden

Wij hebben thuis al een tijdje een kat maar ze word steeds agressiever terwijl wij haar niet slecht behandelen oid. We hadden haar 2 jaar geleden gekocht via marktplaats en die eigenaar was al niet zo vriendelijk dus misschien ligt het aan haar verleden.

Maar nu is het zover gekomen dat ze mijn nichtje heeft gebeten en mijn moeder is laaiend en ze wilt die kat gewoon echt weg hebben.
Om eerlijk te zijn vind ik deze kat ook niet fijn om in huis te hebben aangezien we haar niet eens kunnen aaien/vastpakken zonder dat ze begint te bijten.

Soms als ze bij me op schoot ligt is ze rustig maar dat kan zo weer omslaan en pakt ze mijn hand beet en gaat er dan in bijten en krabben.

Nu ben ik het er mee eens dat ze weg moet want het is ook niet veilig voor mijn nichtjes en neefjes die hier constant komen en het is ook niet leuk als ie dan telkens in de bench moet.
Mijn moeder wilt onze kat gewoon naar het asiel brengen en mijn vader en ik willen gewoon iemand zoeken die graag een kat wil zodat ze niet in het asiel hoeft. We zijn namelijk bang dat niemand haar wilt hebben omdat ze vals is en dat ze in het asiel uiteindelijk een spuitje krijgt en dat willen wij niet. Aan de andere kant zouden we ook niemand kennen die haar zou willen hebben.

Heeft iemand advies wat wij hiermee aan moeten?
Mijn nicht wou haar eerst hebben en toen hebben we het een weekend geprobeerd maar onze kat ging niet samen met die van haar helaas.

Via facebookverkoopgroepen (weetjewel, die vraag en aanbod groepen), marktplaats, en misschien zijn er ook wel speciale sites voor dieren/kattenverkoop?

Zijn jullie al met haar naar de dierenarts geweest? Het kan ook zijn dat ze ziek is en pijn heeft waardoor ze zich zo gedraagt.

Mochten jullie uiteindelijk definitief beslissen dat ze weg moet is het misschien een optie eerst te zoeken naar iemand die haar wil hebben en als dat niet lukt haar pas naar het asiel te brengen.

Hebben we al gedaan maar er is niks aan de hand met haar

Sommige katten vinden het nou eenmaal niet fijn om om opgepakt/geaaid te worden. Doe dit dan niet. Het laatste is volkomen normaal kattengedrag.

Ik vraag me overigens ook af waarom jullie dat kat in een bench stoppen? De meeste katten vinden opgesloten worden absoluut niet fijn en het kan zelfs traumatisch zijn voor zo’n beestje. Het zou me niet verbazen als de kat daar (onbewust) alleen maar agressiever van wordt.

Verder vind ik dat jullie er als gezin wel erg makkelijk over doen. Waarom steken jullie er niet eerst moeite in om de situatie te verbeteren? Lees wat dingen op het internet, probeer wat dingen uit en ga inderdaad desnoods (zoals hierboven gezegd wordt) langs bij de dierenarts. Laat de kat nakijken. Mankeert hij niets lichamelijks, vraag de dierenarts dan om hulp over zijn gedrag.

Een kat doe je niet zomaar weg als hij vals is, dan probeer je het probleem op te lossen.

Het is niet alleen als we hem aaien of oppakken. Het is ook gewoon random als mensen rondlopen. Daarom doen we hem in een bench als er kleine kinderen op bezoek zijn anders zou t kunnen zijn dat onze kat mijn nichtjes of neefjes zomaar bijt oid en mijn neefjes en nichtjes hun gezondheid is alsnog belangrijker dus dan moet onze kat even in een bench als er kinderen op bezoek zijn.

Het is ook zo dat mijn moeder die kat gewoon niet meer wilt na wat er is gebeurt, ze vertrouwd die kat nu helemaal niet meer en dat snap ik wel.
En zoals ik daarnet al zei er is niks aan de hand met onze kat want we hebben haar al eerder naar de dierenarts gebracht maar die kon niks vinden.

Ik vroeg me idd ook al af waarom een kat in een bench wordt gedaan. Daarnaast hebben katten langer dan een weekend nodig om elkaar te leren kennen.

Beet ze je nichtje echt zomaar? Zo niet (dus ze aaien de kat of gaan er achteraan), kan je ipv de kat in een bench doen ook je nichtjes en neefjes duidelijk maken dat ze de kat met rust moeten laten. :slightly_smiling_face: Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat de kat op je nichtje afrende en toen ineens ging bijten. Als dit wel het geval is zou ik het inderdaad ook niet weten…

Edit: Ik zie nu dus dat je kat wel random bijt. Sorry, dan weet ik het ook niet.

Dan doe je de kat even tijdelijk in een andere ruimte (garage, andere kamer of gewoon naar boven), niet in een bench. Een kat heeft bewegingsvrijheid nodig. Als je moeder de tijd had genomen dit te googelen, had ze kunnen lezen dat het geen goed idee is om een kat in een bench te stoppen.

Overigens heeft de ‘valsheid’ die jij beschrijft altijd een oorzaak. Misschien heeft de kat wel ontzettend veel stress door een bepaald iets of zelfs iemand. Ik vind dat het als baasje jouw taak is om erachter te komen wat de oorzaak is, ook als je de kat niet meer vertrouwt, en vervolgens naar een oplossing zoekt. Of in ieder geval probéért een oplossing te vinden. Uit je berichten blijkt namelijk niet dat jullie überhaupt al iets hebben geprobeerd (behalve naar de dierenarts gaan, dan) om het gedrag van de kat te veranderen. In plaats daarvan willen jullie het beest wegdoen. Ik zou dat, als baasje van een kat, echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

Maar goed, het lijkt alsof je moeder de beslissing al heeft gemaakt. Ik hoop voor het beestje dat hij terechtkomt bij een familielid/kennis. Als hij nu al zo ‘vals’ is, wil ik niet weten hoe hij eruit komt nadat hij een tijdje in het asiel heeft gezeten.

Eens met al het bovenstaande.

Wat Pioneer zegt ^

Voor zover ik weet krijgen katten in de Nederlandse asielen geen spuitje omdat ze er te lang zitten of omdat ze vals zijn. Verder kan het heel goed zijn dat jullie een kat hebben die helemaal niet goed in de omgang met kleine kinderen is. Als een kat niet is opgegroeid met kleine kinderen, zal deze ook geen plezier hebben in de omgang met kleine kinderen. Ik heb een kat die grote gezelschappen niet fijn vindt en ze duikt dan gewoon de slaapkamer in voor haar rust.
Het kan heel goed zijn dat jullie kat enorm veel stress krijgt van de omgeving die jullie voor haar creëren en dat ze daardoor vals is, zeker omdat het in de loop der tijd erger is geworden. Een kat in een bench stoppen vind ik trouwens echt te belachelijk voor woorden, ik kan er bijna boos om worden. Een kat houdt niet van kleine ruimtes waar ze niet zelf uit kunnen.

Als laatste zou ik je aanraden om in het vervolg geen kat meer aan te schaffen via marktplaats. Als het je niet uitmaakt of het een raskat is of niet, dan zou ik lekker naar het asiel gaan. Daar zitten enorm veel leuke beestjes die een tweede kans verdienen.

Ik wil zelf meer moeite doen om erachter te komen waarom onze kat zo doet maar mijn moeder wilt haar gewoon weg hebben. Ze zegt van ja ik moet dat beest niet meer, niet te vertrouwen.
Mijn vader en ik zijn dus naar lieve mensen aan het zoeken die m willen hebben. Mijn vriendin wou haar ook alleen ze heeft een hond dus ze twijfelt of dat ook samen gaat.

Mijn kat was aan het begin ook zo. Kwam ook mede door het nestje waarin ze geboren is. Ze is de kleinste en moest altijd vechten voor een plekje om te eten en zo. Dat heeft ze altijd gehouden. Maar ze heeft het nooit fijn gevonden om geaaid te worden. Alle mensen wisten dat en ze werd ook wel rotkat genoemd. Ik vond dat vreselijk, maar ja ze was ook niet lief. Nu is ze ondertussen wat ouder (12,5) en ze is vreselijk aanhankelijk. Iedereen mag haar nu aaien wat dus eerst niet mocht. Dit is langzaam gegaan, maar vooral ik mocht steeds meer. Maar ja, eerst dus niet. Ze heeft een hekel aan drukte en dan is ze altijd weg. Ze is sinds ze klein is altijd ergens anders als het thuis drukker is. Dan is ze naar buiten of boven. Zo viel ze ook niemand aan…
Nu komt ze echt om aandacht vragen en zal ze niet snel bijten of krabben. Ik denk dat het gewoon een beetje hoort bij een kat. En de dierenarts zei dat het bij mijn kat lag aan dat ze een schildpad was… Die zijn vaak wat minder aanhalig of zo.

Krijgen ze helaas wel. Ook wanneer ze ziek zijn en zelfs pasgeboren kittens worden geëuthanaseerd omdat er gewoon veel te veel zijn.

OT: Er zijn speciale kattentehuizen. Hier komen katten die wild, ziek etc. zijn. Hier worden ze verzorgd en zitten ze met soortgenoten. Vaak zitten daar wel kosten aan verbonden maar die heb je ook wanneer je een kat naar het asiel brengt.
http://dierenthuis.nl/ < dit is een voorbeeld van zo’n tehuis in Almere.

En verder, neem geen huisdieren als je niet bereid bent om ze als levend wezen ipv als object te behandelen.

Dit

+Komt jullie kat buiten? Want onze kat was eerst ook vrij agressief maar sinds we hem buiten laten is dit een heel stuk geminderd.