Vakken inhalen voor (dier)geneeskunde

Hoi, ik ben dit jaar begonnen aan een opleiding psychologie en heb hierbinnen ontdekt dat mijn grootste interesse eigenlijk ligt bij het lichaam (alleen de biologische vakken spreken me aan). Ik heb me nog eens verdiept in geneeskunde en diergeneeskunde, en dit wil ik eigenlijk wel graag doen. Mijn probleem is dat ik C&M en E&M heb gedaan, dus ik ben van plan om het komende jaar een versneld traject te doen met scheikunde, biologie en natuurkunde. Deze drie vakken heb ik wel gehad in de onderbouw. Nu vraag ik me af of het slim is om dit te doen aangezien beide opleidingen een strenge selectie hebben. Ik ben momenteel nog verder aan het zoeken naar een backup-opleiding waar je sowieso voor wordt aangenomen, maar denk niet dat ik die ga vinden (suggesties?). Nu vraag ik jullie advies, want ik weet namelijk niet of dit dom is om te doen. Als ik voor beide opleidingen niet wordt toegelaten heb ik uiteindelijk 3 jaar weggegooid.

als je uitgeloot wordt kan je het ook nog in België proberen. heb je daar ook al over nagedacht?

Ja alleen hoor ik vaker dat de toelatingstoetsen voor geneeskunde in België moeilijker zijn, dus ik denk dat als ik in NL niet wordt toegelaten, dan in België ook niet. Ga het wel sowieso proberen. Volgensmij hoef je voor diergeneeskunde in België geen toelatingstoets te doen maar dat weet ik niet zeker. De vraag is alsnog of dit slim is, niet alleen is het vavo best duur, maar ik weet ook niet of ik uiteindelijk voor de opleidingen wordt toegelaten…

Biomedische wetenschappen?
Biologie? Met de bachelor biologie mag je een verkorte opleiding doen voor Geneeskunde. Geen idee of dat ook zo is met biomedische wetenschappen.

Geneeskunde in Gent heeft geen toelatingstoets, maar het is meer een soort afvalrace. Dat houdt in dat na het eerst jaar ongeveer 30% overblijft. Als je heel veel zorgen maakt over de toelatingstoets kun je het dus nog wel daar proberen, het is voor veel mensen een plan B als ze niet worden toegelaten in Utrecht.

In Belgie is het standaard dat er voor geneeskunde en tandheelkunde een toelatingstoets is. volgens mij is er enkel in het franse deel geen toets

oh volgens mij heb je het over diergeneeskunde en niet geneeskunde of wel haha?

Ehh sorry ja, dat bedoelde ik :cold_sweat: Te snel getypt

Voor Geneeskunde moet je in ieder geval ook VWO certificaat wiskunde (en Nederlands en Engels?) hebben in Nederland. Ik zou of dat proberen, of naar België zoals gezegd is.

Maakt het je iets uit op welke universiteit je het doet of gaat het meer om de studie? Want er zijn natuurlijk universiteiten die meer op basis van portfolio kijken & meer op basis van toets. Als jij goed bent in leren, kun je beter naar een universiteit gaan die zich focust op toetsen.

ik heb het ook gedaan! via Boswell-beta. ik had een EM profiel en heb toen nog de vakken sk en na gevolgd want ik had al wel bio in mijn pakket. Dus als je vragen hebt, ik weet er wel het een en ander van :wink:

In Gent is er geen toelatingstoets :wink: En daar kan je 6 jaar zitten. In Antwerpen weet ik niet of er een toets is, maar opgelet want daar kan je maar 3 jaar zitten! (Enkel bachelor dus) Verder kan je nergens anders diergeneeskunde doen. Over Wallonië weet ik niets. Maar aangezien Franstalige dierenartsen mij al zó óntzettend de keel hebben uitgehangen met hun domme onwetendheid zou ik sowieso nooit naar een Waalse unief gaan. Hun algemene reputatie is niet zo goed :wink: Verschillende DA’s hier in Brussel weten niet eens wat RHD2 is of KVV.