vakken inhalen op hoger niveau: hoe aanpakken?

Hello meiden!

Ik heb nogal een raar vraagje: ik ben geslaagd op de havo met mooie cijfers en heb besloten vwo te gaan doen. Na mijn intakegesprek werd duidelijk dat ik ben aangenomen voor het vwo maar ik heb nogal een probleempje: ik moet 2 vakken inhalen! Ik had geen vreemde taal als vak op de havo en heb besloten te kiezen voor frans omdat ik hier altijd veel hogere cijfers voor haalde (op de mavo… xD) dan duits.

Daarbij… heb ik natuuuuurkunde nog als vak! Dit vak wilde ik graag gewoon ‘uitproberen’ om te kijken of deze me eigenlijk ligt. Maar dit heb ik niet gehad op de havo :'D dus ik ben me er zéér van bewust dat dit sowieso ongelooflijk moeilijk gaat worden voor mij (1: vak inhalen waar ik de basis niet eens van ken + 2) dit ook nog eens op een hoger niveau)

mijn vraag: ik heb nog 2 maanden vakantie, maar wil eigenlijk nu al een begin maken aan natuurkunde. hoe vinden jullie dat ik dit moet aanpakken? welke boeken kunnen jullie me aanraden? is het slim om álle boeken van vwo 1 t/m 6 te bestellen en dan zo snel proberen door te werken mbv een bijlesleraar? off???

mensen vertel me aub niet dat dit me niet gaat lukken, want toen ik van de mavo naar de havo doorstroomde wist ik ook niet wat me overkwam, maar ik heb hard gewerkt en ben geslaagd met 7’s en 8’en. ik ben bereid heel erg hard te werken en al mijn tijd hieraan te besteden dus onmogelijk hoeft het niet te zijn!

uppp

up :’)

geen ervaring mee, maar ik vind het wel ontzettend knap wat je gaat doen! van de mavo naar havo naar vwo! succes!

Naar welk jaar VWO ga je? Vijfde, zesde?

5+6e in 1 jaar.
ik doe in een paar vakken volgend jaar eindexamen
en in de andere helft pas in 2015 eindexamen

dankje!! :flushed:

Ten eerste gefeliciteerd! Als ik jou was zou ik niet alle boeken gaan bestellen. Bijles lijkt me wel wat handiger! Ik zou gewoon je vakantie goed inplannen, dat je bijv de 1e 2 weken je bezig houdt met de 1e klas dingen etc! Maar ik vind het wel knap van je dat je natuurkunde durft te nemen!

Ik zou voor natuurkunde het lesboek en opdrachtenboek uit 3 nemen, en dan alle bovenbouwboeken EN samengevat. Begin in boek 3, lees dat helemaal door en vat het samen en maak wat opdrachten. Ga dan door naar de bovenbouw tot het jaar dat jij gaat doen volgend jaar. Een bijlesgever zou wel veel kunnen helpen denk ik. Je zou via Facebook ofzo vast wel iets kunnen regelen, veel (ex-)vwo’ers hebben nu vakantie en zijn vast wel in voor een bijbaan (: maar zo iemand kan je ook echt gericht tips en dergelijke geven wat natuurkunde betreft, aangezien het toch een ‘vak apart’ is en jij er volgens mij amper ervaring mee hebt? Natuurkunde is echt een kwestie van oefenen en oefenen en de trucjes leren en inzien hoe het werkt, dus je zou de vakantie kunnen gebruiken om jezelf dat aan te leren.

EDIT: oh je gaat volgend jaar 5+6 doen, neem dan nog geen samengevat en alle boeken uit de bovenbouw, maar focus op jaar drie en vier (zie mijn volgende reactie :’)

hmm, dankjewel voor je advies! vind het serieus doodeng maar proberen kan geen kwaad haha :'D

Ah oké, wat goed! Dan zou ik klas drie en vier in ieder geval ‘inhalen’, dat is echt de basis. Ik neem aan dat je volgend jaar gewoon les krijgt en dan in vwo5 begint? Je moet dus bij het begin van 5 zijn. In vwo1 en 2 had je ‘in mijn tijd’ nog geen natuurkunde, in de 2e had je een combi van natuurkunde en scheikunde naar dat was zo afschuwelijk basic allemaal, dat werd in de derde wel herhaald.

Eh, samenvatting: neem de les- en opdrachtenboeken van klas 3 en 4 en zoek iemand die je wil helpen met het doornemen van de highlights.

Succes :slightly_smiling_face:

okee echt superbedankt voor je tips! :grinning: dus beginnen met boeken van klas 3 en daarin beginnen met het leren van de basis etc?

en dankje voor de tip van facebook! helemaal niet aan gedacht :’) lekker snugger weer. ikzelf heb geen facebook maar kan wel ff doorvragen

oh oké top! helemaal duidelijk en nu heb ik al een beetje een idee van hoe en wat ik moet doen. :grinning:

welke boeken gebruik(t)en jullie en waren ze handig/fijn?

Welke we in de onderbouw hadden weet ik niet precies meer, in de bovenbouw hadden we Newton, die waren wel fijn en overzichtelijk op zich.

Oh, weetje, het zou wel kunnen dat ik infoboek 1 ergens heb liggen doordat de leverancier iets verkeerd had gedaan en ik hem toen mocht houden. Zal even kijken voor je.

Ohja, gevonden. Wacht, ik note je even!

Wauw! Ik vind het echt knap van je.

ik vind het heel erg knap en dapper van je. mijn tips aangezien ik een noob ben zijn: zoek op youtube of je misschien online lessen kan vinden? er zijn vast ook “huiswerk” websites waar je wat opdrachten kan doen en of dingen kan leren.

Voor frans sowieso, dat weet ik zeker :grinning:

ooohja kijk disney films met franse ondertiteling en nederlandse taal bijv. Waarom disney films? ehm idk voorkeur, maar ook omdat deze heel vaak meertalig zijn geleverd op de dvd.

Gefeliciteerd! Ik heb dat ook gedaan, maar dan met 1 vak (Duits). Ik heb aan mijn docent boeken gevraagd die ik in de vakantie kon doornemen. Maar hoofdzakelijk heb ik gewoon goed m’n huiswerk enzo gedaan in de klas en met een goed cijfer het vak afgerond. Mijn docente heeft me daar ook in ondersteund waar dat nodig was.
Voor natuurkunde is het inderdaad handig om samengevat aan te schaffen, daarnaast heb je ook samenvattingen van boeken online van de methoden (zoals Newton, newtononline.nl is het geloof ik). Daar kun je ook opdrachten vinden. Ik zou zeker niet álle boeken aanschaffen, misschien die van de 4e klas, want ik neem aan dat je in de 5e begint van het vwo? Als je het dan lastig blijkt te vinden kun je altijd nog een bijlesdocent zoeken.