vakken in de bovenbouw moeilijk?

Ik ga volgend jaar in 4 vwo natuur & gezondheid doen met scheikunde, biologie en natuurkunde. ik vroeg me af hoe moeilijk het wordt in de bovenbouw (vooral natuurkunde) en of het nog wel ‘te doen’ is in bijv 6vwo. ik ben zelf niet goed maar ook niet slecht in de vakken.

Ik ga volgend jaar naar 5 vwo, dus ik heb alleen ervaring met 4 vwo, en ik vond dat jaar eigenlijk heel erg meevallen. Ik heb wel gehoord dat 5 vwo het moeilijkste jaar is, dus daar ben ik wel een beetje bang voor. Wat ik vooral merkte afgelopen jaar was dat de mensen met de verkeerde profielkeuze best wel hard op hun bek gingen. Ik heb ook natuur en gezondheid gekozen, en in mijn klas zitten heel veel mensen die dat wel hebben gekozen maar eigenlijk helemaal niet goed waren in scheikunde, wiskunde en natuurkunde. Als je die vakken gewoon niet echt hebt en er gewoon niet echt het inzicht voor hebt zal je er wel heel hard voor moeten werken

^ vorig jaar ging het nog best wel goed met die vakken. ik stond voor alle 3 vakken minimaal een 8 maar dat heb ik wel gedaan met veel moeite, dus van daar dat ik nu een beetje bang ben (maar ik ben wel echt bereid om er moeite voor te doen). ook had ik het gevoel dat de proefwerken te makkelijk waren (het waren bijvoorbeeld vaak gewoon opdrachten die ook in het boek stonden maar dan met andere cijfers, is/was dat ook bij jullie zo?) en daarom heb ik het idee dat ze nu opeens de proefwerken wel veel moeilijker gaan maken of zo. anyway bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

Bij ons was het verschil tussen onder- en bovenbouw erg groot. Ik haalde in de onderbouw alleen maar negens en tienen zonder er veel moeite voor te hoeven doen, maar dat veranderde in één klap toen ik in de bovenbouw kwam. 4 VWO vond ik nog wel te doen, maar ik moest dan wel tevreden zijn met zesjes/zevens, in plaats van de hogere cijfers die ik gewend was. 5 VWO vond ik zelf het lastigste jaar. Ik ontving regelmatig onvoldoendes en moest herkansingen doen, terwijl ik er wel veel tijd en moeite in stak. Daar moet je even doorheen bijten… Als je volhoudt en denkt aan dat diploma, dan kom je er wel! Het examenjaar valt dan vervolgens wel weer mee (naar mijn ervaring), hoewel de examens mij persoonlijk mega veel stress opleverden. Ik dacht dat ik ze nooit zou halen, maar uiteindelijk had ik geen enkele onvoldoende. Ik heb er dan ook wel echt enorm veel voor geleerd… Kortom: in de onderbouw kwam het me allemaal vanzelf aanwaaien en in de bovenbouw moest ik er écht veel en veel meer moeite voor doen. Als je de motivatie hebt, komt het vast goed! :slightly_smiling_face:

^bedankt voor je reactie! als ik nu kijk naar de examens van vorige jaren van bijv natuurkunde, dan lijkt het me echt onmogelijk om dat te halen. mensen zeggen tegen mij dat dat komt omdat ik nog niet alle stof heb gehad. leer ik de komende 2 jaren dan echt nog zoveel bij?

Ja, je leert écht nog veel bij. Vooral bij vakken als natuur- schei- en wiskunde en biologie komt er echt nog veel meer stof bij. Als je nu examens bekijkt zal dat inderdaad gewoon niet lukken om die reden. Maak je om de examens nog geen zorgen in ieder geval, die stof wordt je echt wel stap voor stap allemaal aangeleerd! Maar, houd wel in je achterhoofd dat het wel veel en druk wordt, is mijn tip. :slightly_smiling_face:

bedankt, ik heb nu een stuk meer vertrouwen :slightly_smiling_face:

Ik keek in de zesde wel eens terug op alles uit de vierde. Inderdaad heel veel makkelijker, maar ik vond de stof in de zesde ook te doen. Ze laten je niet direct examenniveau doen. (; Het komt echt wel goed!

Helemaal mee eens! En stel het komt echt niet goed met je n&g profiel dan mag je altijd nog wisselen van vakken. Natuurkunde kan je bijv nog vervangen door aardrijkskunde. Maar als je gewoon goed je best doet komt het helemaal goed!

Is er ook iemand die dit weet voor EM? Ik maak me vooral zorgen over economie en wiskunde a en het te druk krijgen (ik heb buiten het verplichte extra vak namelijk ook filosofie gekozen.)

@Nightmare ik vond wiskunde a wel te doen, mits je docent het goed uitlegt. Had mijn eindexamen met een 6,5 afgerond terwijl ik normaal nooit zo goed was in wiskunde a haha. Economie heb ik niet gehad dus daar kan ik je niet mee helpen

^
Dan komt het wel goed denk ik, als ik niet mn docent van dit jaar heb (lesgeven is voor hem een powerpoint laten zien en vervolgens de hele les dumpert enzo kijken) Thanks!

Update: inmiddels heb ik 4 vwo afgerond en ik sta voor alle drie vakken goed. Het was te doen dus. Ik ben blij dat ik toch voor N&G had gekozen vorig jaar :slightly_smiling_face:

ff

Bedankt :slightly_smiling_face:

Wel één ding voor iemand die nu naar 4 vwo gaat en nog twijfelt: biologie is écht veel moeilijker geworden. In 3 vwo waren het vragen als “noem de onderdelen van het hart”, maar nu krijg je een hele lange tekst en daar moet je dan een vraag over beantwoorden. Veel toepassen dus.