vakantie met vriendinnen leeftijd?!

Heeii,
Vanaf welke leeftijd vinden jullie dat het oke is om “alleen”(zonder ouders, maar met vrienden) op vakantie te gaan. Ik ben zelf nu 14 en het lijkt me echt tof om dat te doen, maar ik denk(eigenlijk weet ik het wel zeker) dat dat te jong is. Maar wat vinden jullie wel een goede leeftijd

Ligt eraan waar je heen wilt.
Ik zou zeggen 16 voor Nederland en 17/18 voor het buitenland.
Maar het ligt er vooral aan hoe volwassen je bent.

Zelf ging ik voor het eerst met vrienden op mn 17e op vakantie naar Griekenland.

Ik vind 14 serieus echt nog veel te jong… Zelf was ik 17 toen ik voor het eerst zonder ouders op vakantie ging en dit was naar Appelhof. Hier is de minimum leeftijd 15 dus daar kom je sowieso nog niet de camping op.
Ik vind 16/17 een goede leeftijd om voor het eerst in Nederland zonder ouders op vakantie te gaan, en echt vanaf 18/19 pas voor het buitenland.
Ga sowieso eerst in Nederland zelf een keertje op vakantie. Hierbij merk je alvast hoe het is zonder ouders, iedereen spreekt je eigen taal nog dus als er een probleem is kun je er nog in je eigen taal over praten en zo nog wat dingen.

Ik ga dit jaar voor het eerst zonder ouders en ik ben 16 :stuck_out_tongue: Ga naar Mallorca met vriendinnen voor examen reis. Vorig jaar ben ik met mijn vriendin mee geweest naar Vlieland een camping daar dat was wel met haar ouders maar die deden de hele dag zelf dingen en wij hadden ook een eigen tent en vrienden enzo… dus ik zou zeggen 15/16 toch wel echt minimaal :slightly_smiling_face:

Ik vind 14 eigenlijk nog echt te jong. Zelf ben ik voor het eerst zonder ouders op vakantie geweest (naar het buitenland) op m’n 16e, maar de oudste die meeging was toen 24, dus dat is ook weer anders.
Het ligt er denk ik vooral aan hoe volwassen je je gedraagt, maar ik vind 16/17 wel echt het minimum.

18

14 is echt te jong. Ik denk dat rond de 18 wel oké is.

15-16 in Nederland, rond je 18e naar het buitenland.

Ik was 16 toen ik voor het eerst met mijn vriendinnen op vakantie ging. Dat was binnen Nederland. Ook op mijn zeventiende bleven we nog in Nederland. Vanaf m’n 18e mocht ik naar het buitenland.

Ik mocht vanaf m’n 18e echt alleen naar het buitenland, en jonger hing af met wie ik anders ging maar dat was iets van 16-17.

Ik vind 14 nog best wel jong, denk dat je beter eerst rond je 16/17 in Nederland kunt gaan en daarna kunt kijken voor het buitenland

Ik was net een paar weken 18 toen ik naar het buitenland op vakantie ging met vrienden.

Ik was zelf 18 toen ik voor het eerst zelf op vakantie ging. Toen hebben we wel alles georganiseerd en hebben we ook wel wat rondgereisd en in hostels geslapen enzo. Ik vond het persoonlijk toen wel heel fijn dat ik 18 was, aangezien je dan simpelweg steviger in je schoenen staat. Verder zou 17 voor buitenland wat mij betreft ook wel kunnen, maar dan zou ik gewoon op één plek blijven. 15/16 zou ik zeggen voor zoiets als Appelhof, etc.

Maar wat je wel kunt doen, is zo’n vakantie met Vinea of Simbo. Hierbij kun je ook met vriendinnen en zit je ook met leeftijdsgenoten. Ik weet niet of dat je wat lijkt, maar vriendinnen van mij hebben dat ook gedaan toen ze ongeveer zo oud waren als jij en zij vonden dat heel leuk!

eigenlijk rond 16/17 jaar kan je al zegmaar kijken waar je gaat naar het buitenland.

Hangt af van persoon tot persoon en naar waar je gaat.

Zuiden van frankrijk, da’s ok.
Zuiden van Mexico of India. Net iets te ver :wink: Een beetje een safeguard, als er iets mis gaat, dat je dan sneller naar huis kan gaan.

Ik was 16 toen ik met mijn vriendje en meerdere vrienden van ons naar het zuiden van duitsland ging! Het scheelde wel dat mijn vriend en nog een andere jongen wel hun rijbewijs hadden.

Ik was zelf 17 toen ik voor het eerst met vriendinnen naar Londen ging. Ik denk dat 14 inderdaad een beetje aan de jonge kant is.

14 vind ik echt te jong. Je mag niet eens ergens wat huren/boeken nog.

14 is echt heel erg jong, ook om in Nederland op vakantie te gaan. Ik was bijna 17 toen ik voor het eerst met vrienden op vakantie ging in Nederland. En toen was ik de jongste. Ik vind 16 echt de minimumleeftijd voor Nederland, 18 zo’n beetje voor het buitenland.

Ik ben ook 14 en ik moet er niet aan denken om nu al alleen op vakantie te gaan. Ik stress al bij het inpakken van m’n koffer, laat staan zonder begeleiding op vakantie gaan! Zelf denk ik dat 16/17 een goede leeftijd is om alleen op vakantie te gaan, binnen Europa dan tenminste.