Vakantie met vriendinnen dilemma

Heyhey,

Ik zit een beetje in een dilemma wat betreft het op vakantie gaan met vriendinnen in de zomervakantie. Het duurt natuurlijk nog een tijdje, maar meestal zijn we er nu al een beetje mee bezig om goedkoop te kunnen boeken.
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest met een groepje vriendinnen van de middelbare school na het eindexamen. We zijn naar Mallorca geweest en het was echt super geslaagd. Wat ik wel jammer vond, was dat 4 van de 6 meiden een vriendje hadden (nog steeds) en daar dus best wel mee bezig waren de hele tijd. De andere ‘single’ vriendin, net als ik, wilde wat vaker uitgaan en ook langer blijven op de feestjes. De andere meiden waren meestal al vroeg klaar met het feesten en gingen dan al naar het appartement, terwijl wij met z’n tweeën door bleven gaan. Ook was mijn beste vriendin van het groepje, die toen net een maand een vriendje had, constant aan het bellen met haar vriendje tot 6 uur 's ochtends soms. Dit vond ik best wel jammer, omdat ik met haar op een kamer sliep.
Nu zitten we allemaal op een andere school in een andere stad en spreken we elkaar dus veel minder dan op de middelbare school. Wel willen zij volgend jaar nog steeds met z’n allen op vakantie. Waarheen is nog de vraag, maar ik weet dat het geen bestemming wordt waar ik eigenlijk heen wil. Mij lijkt een bestemming waar je lekker kunt uitgaan met zon, zee, strand (je kent het wel) super leuk, net als Mallorca vorig jaar. Helaas houden een paar meiden (met de vriendjes) veel minder van zulk soort bestemmingen, waarbij je even lekker kunt feesten.
Zoals ik al zei spreek ik deze vriendinnen veel minder, maar is het nog wel steeds super gezellig met hen natuurlijk! Ik ga vaak uit met een andere vriendinnengroep (ook van de middelbare school), waar ik vooral dit jaar steeds meer mee optrek. We gaan vaak met elkaar uit op zaterdagavond en zij houden er ook wel van om soms even lekker te zuipen (om het maar even plat te zeggen). Zij waren nu ook plannen aan het maken voor de zomervakantie en vroegen ook of ik met hen mee wil. Dat lijkt me natuurlijk super leuk, ook omdat we een beetje hetzelfde idee hebben van wat voor soort vakantie we willen.
Ik weet alleen echt niet met welk van deze vriendinnengroepen ik mee moet gaan. Aan de ene kant lijkt mij het heel leuk om op vakantie te gaan met deze ‘nieuwe’ vriendinnengroep, maar aan de andere kant voel ik me echt super lullig als ik die andere meiden laat zitten. Ik weet zeker dat zij dan super teleurgesteld zijn en ik ben bang dat ik de vriendschap dan echt een soort verbreek, wat ik echt niet wil natuurlijk! Ik denk ook dat zij er gewoon vanuit gaan dat ik met hen op vakantie ga/wil. Ook zit mijn beste vriendin in die vriendinnengroep, die ik nu al veel minder spreek jammer genoeg, en ik ben bang dat zij dan echt super boos wordt als ik haar laat zitten.
Ik weet nu dus echt niet wat ik moet doen. Twee vakanties is geen opties (want: geld). Hebben jullie eventueel advies; wat zouden jullie doen? En hoe zouden jullie het, al ga ik met de ‘nieuwe’ vriendinnengroep, de andere vriendinnen vertellen?

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik zit er best wel mee en ik hoop dat jullie misschien tips hebben o.i.d.

Alvast bedankt in ieder geval X

degene met wie je het eerst heb afgesproken of die jou als eerst hebben gevraagd?

Je kan dit makkelijk oplossen:

Je gaat op vakantie met je nieuwe vrienden. Er is duidelijk ene kloof tussen wat jij leuk vindt en je oude vriendinnen (qua invulling van de vakantie) Dit zorgt sowieso voor uiteindelijke discussie, zeuren en/of spijt en weet ik wat nog allemaal.
Ik zou wel erover praten met je oude vriendinnen, wees eerlijk en zeg dat jij liever een ander soort vakantie hebt en dat het absoluut niet persoonlijk is. En dat je dit doet omdat je je vriendinnen niet wil opzadelen met iemand die eigenlijk liever iets anders doet. Je kan dan voorstellen om nu al een datum te prikken waarop jullie wel een dagje (eventueel als je toch nog iets van budget hebt 1 overnachting in een hostel ofzo) samen iets leuks kunnen gaan doen in het land zelf, er is vast wel een leuke nederlandse of belgische stad waar je goedkoop een dagtripje naar kan maken (je hebt studenten ov, en een rit van de grens van nl naar bijvoorbeeld antwerpen, brussel of gent kost 7,90 via de nmbs). Op deze manier heb je toch nog een beetje een “vakantie” met je oude vrienden, maar geef je geen geld uit aan iets waar jij niet volledig achter staat. vakantie draait immers om ontspanning en een leuke tijd, dus dat is je prioriteit.

Als je het aan je oude vriendinnen uitlegt zoals je hier doet, dan zullen ze dat toch wel begrijpen? Ik zou gewoon met die nieuwe vriendinnen op vakantie gaan.

eens. uitgaansvakantie moet je ook niet doen als je in een relatie zit vind ik

Eens met Sanseveria. Ga met die nieuwe groep. Ik vind dat je oude vriendengroep gewoon moet begrijpen dat jullie niet op één lijn liggen met wat je in de vakantie wil doen en dat je dat respecteert (en ook logisch vindt, want meeste mensen hebben minder behoefte aan een stapvakantie als ze een relatie hebben), maar dat jij dan een stapje terug doet en graag een andere dag/weekend met hun in de vakantie iets leuks wil doen. Zo kunnen zij een vakantie hebben waar zij zin in hebben, en jij ook.

Kan me wel voorstellen dat ze teleurgesteld zijn, maar ik zou het heel gek vinden als ze hierom de vriendschap verbreken of boos worden.

Ik ben het eens met de rest hierboven ^

Anders ga je al bijna met tegenzin op vakantie met je vorige vriendengroep… En met je nieuwe vriendinnen kan je echt met z’n allen ‘los’ gaan.