Vakantie Kos vluchtelingen?

Dit jaar wilden mijn moeder, zusje en ik naar het Griekse eiland Kos op vakantie, het leek ons heel leuk, en het was all-inclusive. Nadat we de vakantie in zo’n bureau hadden doorgenomen, hadden we papieren met de kosten en bedenktijd etc etc meegekregen, omdat mijn moeder nog even over de reis wilde nadenken. Ze heeft mijn vader en oma gebeld op de terugweg, maar die zeiden dat er veel vluchtelingen zaten en het daarom gevaarlijk kon zijn. Wij zijn toen teruggegaan naar het reisbureau en hebben er naar gevraagd. De mensen op het reisbureau zeiden dat bijna alle mensen die naar Kos waren gegaan geen of weinig ‘last’ hadden van vluchtelingen. Nu hebben we thuis gekeken op nieuwswebsites over de vluchtelingen in Kos en daar wordt verteld dat het er een chaos (in de zomer van 2015) was en dat veel mensen medelijden etc kregen. Wat denken jullie, niet gaan vanwege het nieuws of wel gaan omdat het reisbureau zegt dat er niks aan de hand is?

ik had net een heel verhaal getypt en nu is het weg ha ha kutzooi

Ik zou vorig jaar ook op vakantie gaan naar Kos maar we hebben het een paar weken van tevoren nog omgeboekt naar Rhodos vanwege de vluchtelingen. Een vriendin van me is alsnog met haar zus naar Kos gegaan en die had er persoonlijk niet zoveel van meegekregen maar er zijn wel een hoop mensen die ‘last’ hebben van de vluchtelingen. Het lijkt me persoonlijk ook heel lastig om te zien dat die mensen vluchten om te kunnen overleven terwijl jij vrolijk vakantie viert.

Ik weet niet of dit helpt maar volgens mij is het vooral een persoonlijke keuze want ik weet niet hoe jij er tegenover staat.

Mijn vriend woont in Kos dus ik ben er basically elke vakantie. Je ziet vluchtelingen ja, maar het is zeker niet gevaarlijk. Ze doen écht geen vlieg kwaad en ze lopen ook echt niet in de weg. Op de plekken waar jij zult komen (hotel, zwembad, strand, barstreet, winkelstraten) zul je ook niet echt vluchtelingen zien, die zitten vooral op wat meer buitenaf plekken.
De ‘chaos’ waar ze het over hebben was omdat de burgemeester had besloten alle vluchtelingen ‘op te sluiten’ in het voetbalstadion van Kos, zonder voorzieningen. Maar dat zit buitenaf en daar zul je dus niet komen. (overigens is dit niet meer aan de gang.)

Maar goed kortom als je vluchtelingen ziet zul je ze alleen langs de weg zien zitten of rond zien lopen maar er is echt 0,0 reden om je niet veilig te voelen want ze doen echt geen vlieg kwaad. Ook hoef je niet bang te zijn dat ze bedelen, doen ze niet. Ze staren ook niet je eten van je bord, wat ik sommige mensen wel eens heb horen zeggen.

Ik ben afgelopen zomer naar Lesbos geweest. Daar zouden volgens media ook enorm veel vluchtelingen moeten zijn, waar je last van zou moeten hebben. Daar eenmaal aangekomen bleek dit ontzettend mee te vallen. Ik ga niet ontkennen dat ze er waren, maar media overdrijven echt onwijs. Ik heb er hoogstens 20 gezien en deze lagen allemaal te slapen in een parkje. Daarnaast heb je helemaal geen last van deze mensen. Ze spreken je niet aan en de meeste durven je niet eens aan te kijken. Ze komen absoluut niet bij toeristen in de buurt. Sterker nog, de echt toeristische gebieden proberen ze vooral te vermijden, omdat ze niemand tot last willen zijn. Zo’n toeristisch resort vermijden ze al helemaal. Het kan altijd voorkomen dat je een groep langs de weg ziet lopen, maar daar blijft het echt bij.

Het is dus absoluut niet nodig om je vakantie af te zeggen.

Mijn ouders waren afgelopen jaar in Lesbos en het was enkel aan 1 kant van het eiland waar veel vluchtelingen waren. Maar van vluchtelingen word het echt niet ineens gevaarlijk. Het is vooral heel schrijnend, maar als je op de toeristische plekken bent/ blijft zul je er denk ik niet veel van mee krijgen.

Ik heb zelf samen met een vriendin een vakantie naar Kos geboekt voor juni dit jaar. We gaan er van uit dat de situatie hetzelfde blijft. De burgemeester van Kos had ook gezegd dat de vluchtelingen op het westelijke gedeelte van het eiland (niet toeristelijke gedeelte) werden opgevangen en dat ze maximaal 24 uur op het eiland konden blijven. Kos lijdt onder de vluchtelingencrisis, maar ze zijn er mee bezig. Ik ga gewoon, maar heb voor de zekerheid wel een annuleringsverzekering afgesloten voor als het toch anders verloopt…

Ben er deze zomer geweest, je hebt er echt totaal geen last van hoor.

De meeste vluchtelingen komen aan op Lesbos en gaan vanaf daar door naar Athene, dus op Kos zul je er niet zoveel last van hebben

Ik was afgelopen zomer op Kos, en het viel allemaal ontzettend mee qua overlast etc. Het werd ,vond ik, in de media heel erg opgeblazen. Wij hebben totaal geen last van de vluchtelingen gehad en hebben goed vakantie gevierd.

Na het stappen gaven we ze wel eens iets eten , en er waren sowieso meer toeristen toen die gezinnen een pakketje met eten gaven en dus waren ze eigenlijk heel erg vriendelijk en dankbaar.