Mijn vader is nu al zo half jaar overspannen en voor ons wordt het alleen maar moeilijker. De vakantie komt eraan en ik kan met mijn vriend en zijn ouders meegaan naar Spanje, maar ik kan ook met mijn vader, mijn moeder en mijn vriend weggaan om te kamperen. Me zus heeft sowieso al een vakantie geboekt. Mijn zus zit sowieso altijd boven op haar kamer en zit alleen maar met haar vriend, nu zegt ze net tegen me: ik wil je geen schuldgevoel aanpraten hoor, maar ik zou voor mama kiezen, ze is anders echt heel zielig als ze alleen weg moet met papa, ze heeft dan amper een vakantie. Naar mijn mening ben ik de gene die altijd al aan mama denkt en een paar weken geleden heeft het mezelf al bijna gekost. Ik vind het echt heel lastig, zij heeft nu lekker al een vakantie geboekt en nu heb ik toch zo gevoel van: ik moet wel voor de vakantie met mijn ouders kiezen. Tuurlijk is het gezellig om met mijn ouders op vakantie te gaan, maar met een overspannen vader wordt het toch allemaal wat lastiger.
Wat vinden jullie ervan?
Wat is de band tussen jou ouders?
Gaan je ouders gelijk op vakantie als je vriend z’n ouders ook op vakantie gaan?
Ik zou met je vriendje meegaan. Je gaat op vakantie om te ontspannen en dat gaat anders niet lukken. Je moet wel onthouden dat jij niet voor jouw ouders hoeft te zorgen, hè, maar zij juist voor jou. Ik denk dat het dan ook wel beter is dat jouw moeder en vader even samen weggaan.
Wat een #%@#$ streek van je zus!
Ze weet zelf heel goed dat ze dat nu echt wél heeft gedaan.
Ik denk ook dat ze dat met die intentie doet, omdat ‘zij toch al een vakantie heeft geboekt’.
Heeft je vader hulp?
Praat ie met iemand?
Ik zou eens goed met je moeder praten hoe zij er over denkt en of ze het echt zo erg zou vinden als je niet mee zou gaan.
Misschien is het zelfs ook wel goed voor je vader, geen kinderen erbij en alleen met zijn vrouw, om even tot rust te komen.
Wat me ook op viel, is dat je zei dat je óf met je vriend mee naar Spanje ging óf met je vriend en je ouders mee ging kamperen.
Gaat je vriend hoe dan ook mee ?
Betekend dat dat als jij gaat kamperen hij niet mee kan naar Spanje of zijn het op andere dagen/weken dat jullie dan weg zouden gaan?
Ik zou met je vriendje meegaan. Misschien is het beter voor je vader om met zijn tweeën tegaan ipv. vieren zodat die wat meer tot rust kan komen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Je moet alleen wel onthouden dat dat heel lastig is als je vader/moeder in een heel lastige situatie zit en je band met die persoon toch wel goed is.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn moeder, en ik had echt het gevoel dat ik haar een beetje moest beschermen.
De band tussen mijn ouders is erg goed. Met mijn moeder op dit moment beter omdat mijn vader niet echt aan te spreken is. Hij zit dicht tegen een depressie aan en wil daarom ook helemaal niks. Toen ik net een gesprek begon over de vakantie werd hij helemaal kwaad op zichzelf dat hij die ‘klote-ziekte’ had. Mijn vriend zijn ouders gaan gelijk op vakantie als mijn ouders ja, opzich wel jammer omdat we anders een combo hadden kunnen doen.
Ik dacht daar ook inderdaad aan, Sleipnir, ze zijn bijna x aantal jaar getrouwd en me zus en ik dachten eraan om ze een weekend weg te geven. Maar daar in tegen weet ik haast zeker, dat als zij samen op vakantie zouden gaan, mijn moeder alleen maar ongelukkiger wordt. Mijn vader begint geen gesprek en wil het liefst gewoon niks zeggen of is er met zijn hoofd niet bij. Tegenwoordig gaat hij veel naar buiten toe om zijn hoofd leeg te maken, als mijn moeder vraagt of ze mee moet gaan, zegt hij altijd nee. Daarnaast zit hij veel op zijn kamer en komt hij pas naar beneden als wij allemaal naar bed gaan. Moet altijd oppassen dat ik het me niet persoonlijk ga aantrekken. Mijn vader heeft nu hulp en loopt één keer in de week bij een psycholoog vanaf de herfstvakantie volgens mij. Het levert alleen niet echt resultaat op heb ik het idee.
Ja, mijn vriend gaat hoe dan ook mee. We hebben een zwaar jaartje achter de rug - het is nog een keer uitgegaan - dus nu hebben we de belofte gemaakt dat we een leuk zomertje gaan beleven - hoe dan ook haha. Sorry voor mijn ingewikkelde verhaal hoor, maar ik moest het gewoon even kwijt, ik zit er best mee.
@ Belooved, inderdaad, dat bescherm-gevoel heb ik constant. Mijn zus gaat vaak naar boven met haar vriend. Terwijl ik dan vaak beneden blijf met mijn vriendje omdat ik het anders ‘zielig’ vind voor mijn moeder omdat ze dan eigenlijk best alleen is. Ze gaat wel is naar vriendinnen van haar, alleen ze is de laatste tijd zo moe dat ze liever thuis blijft. Ik heb het gevoel dat ‘de overspannenheid’ van mijn vader de relatie van mijn ouders echt heel negatief beïnvloed. Mijn moeder doet alles voor mijn vader, maar er kan nooit is een bedankje van af.
Ik heb laatst nog wel een huilbui gehad met mijn moeder omdat het me allemaal echt even teveel werd; hbo-studie, tentamens, mijn vader, het zielig vinden voor mijn moeder. En toen heb ik gezegd waar ik werkelijk waar mee zat. Toen zei ze dat ze het echt heel lief vond van me, maar dat ik ook zelf leuke dingen moest ondernemen.
Het schiet me nu te binnen dat me zus net zei, toen ik het over de vakantie had van: ‘mam zei een paar weken geleden dat ze het niet zo leuk zou vinden als jij met je vriend op vakantie zou gaan, omdat pap toch niets wilt’ Ik weet alleen niet zeker of ze dat echt heeft gezegd of dat het een ‘dreiging’ is van me zus.
Ik zou met je ouders mee gaan, je hoort eigenlijk niet voor je ouders te zorgen, maar ik zou me anders waarschijnlijk niet fijn voelen in Spanje, omdat ik me telkens afvraag of het wel goed gaat met hun. Ik zal wel duidelijk maken aan je zus dat je haar gedrag niet echt leuk vind, dat ze zelf ook wel eens rekening mag houden met jullie moeder.
Dan zou ik het er ook eens goed met je vriend over hebben, want hij heeft dus ook wat te zeggen in dit verhaal.
Misschien kan je je aan je vader vragen wat hij er van zou vinden als hij en zen vrouw/vriendin samen lekker weg zouden gaan. Zonder kinderen! Ik denk eerlijk gezegd dat dat veel chiller is voor je ouders. Zo kunnen ze misschien een keertje naar een leuk stadje een stukje gaan wandelen. Maar omdat hij dat nu niet toe laat moet je het denk ik gewoon aan je vader vragen. Vind je het fijn als ik mee ga?
@ Belooved, hij heeft gezegd dat het hem helemaal niets uitmaakt. Hij wil met zijn ouders mee op vakantie, maar hij vindt het ook leuk om met ons mee te gaan
Oke, dat is mooi.
Het zou namelijk best lullig zijn als hij zo graag naar Spanje wou maar jij dan toch wil gaan kamperen en hij daardoor zijn vakantie in Spanje misloopt.
Je zit nog op school neem ik aan?
Waar dan ook, hbo, middelbaar onderwijs enzz, maar ik zou eens gaan kijken of ze daar een of andere vertrouwens/contactpersoon hebben die je misschien wat meer info kan geven over psychologen en psychiaters en al die dingen en die je misschien ook met 1 in contact kan brengen.
Je vader heeft hier niet veel baat bij zeg je, en een psycholoog lijkt me sowieso echt ‘te weinig’ als ie er echt zo diep in zit…
Punt is dat hij zijn psycholoog wel goed vindt, het zoeken naar een psycholoog heeft echt serieus twee maanden geduurd. Hij vond het er allemaal niet betrouwbaar uitzien en was overal niet tevreden over. Ik krijg hem dus echt niet aan een andere psycholoog. Daarbij vraag ik me af of hij wel de waarheid spreekt als hij daar bij de psycholoog is. Op zijn werk ook, hij zegt dat het goed met hem gaat en vervolgens moet hij meer uren gaan werken terwijl het thuis helemaal niet goed is. Ho man, ik word er zo gek van
Je zus manipuleert je wel heel erg zo…
Het is en blijft je eigen keuze.
Praat met je moeder? Misschien vindt ze het wel niet zo heel erg, dat kan je zus niet voor haar bepalen. Maar het scheelt al wel een hoop dat je vriend mee kan als je met je ouders gaat!
En als hij die psycholoog zo goed vind, waarom heeft ie er dan zo weinig baat bij?
Je zou misschien eens contact met die psycholoog proberen te krijgen.
Mijn zusje zit momenteel ook bij een psycholoog, en die vonden het fijn om ook mijn mening en visie te horen om een zo goed mogelijk beeld van de heel situatie te krijgen en mijn zusje zo goed mogelijk te kunnen helpen.
Je zou het dus kunnen proberen, misschien heeft hij er wat aan en ben je ook gelijk van je frustratie af.
Je geeft hiermee ook aan hoe erg het eigenlijk is.
ik denk dat je ouders het chiller vinden om met zn 2en te gaan, misschien verbeterd dat de relatie tussen jouw vader en moeder ook wel, mijn ouders vinden het anders altijd veel leuker als er geen kinderen zijn, krijg ik het idee, ze willen altijd dat ik naar me moeder ga als mijn stiefbroertje en stiefzusjes ook weg zijn, maar ik ga dan niet hoor. Ik ga wanneer ik zelf wil.
Ik zou dus met je vriendje mee gaan.