Vak laten vallen

Hee allemaal,

Ik zit nu in 5 vwo en ik heb vorig jaar mijn definitieve profiel gekozen. Ik het NG met natuurkunde met Wiskunde-D. Ik heb Duits als extra vak. Wiskunde-D werd vorig jaar gezegd dat het heel moeilijk zou worden maar ik wilde het er alsnog op wagen. Tegen mij is toen gezegd: ‘Neem een extra vak zodat je het altijd nog kan laten vallen.’ Dus ik dacht, ik neem Duits. Nu is Wiskunde-D mij heel erg tegengevallen(ik heb een 1,6 gehaald in de toetsweek en hij telt mee voor m’n EXAMEN) en ging ik dus vanmiddag naar de schoolleiding om te vragen of ik het nu kon laten vallen zodat ik me beter op m’n andere vakken kan concentreren. Ik kreeg toen te horen dat het niet mogelijk was om Wiskunde-D te laten vallen, omdat Duits geen KEUZE-examen vak zou zijn en dat ik het dus alleen extra mag doen. Ik vind dit heel raar, ik had dan ipv Duits filosofie of aardrijkskunde moeten kiezen. Maar ze vonden eigenlijk dat ik het gewoon maar op moest halen(hier ben ik het niet mee eens, omdat ik dan een 1,6 op m’n eindexamenlijst heb en ik wil niet dat het me tegenwerkt stel ik wil straks decentraal gaan voor een studie.) Dus ik heb nu eigenlijk 2 keuzes gekregen of een 1,6 op m’n examenlijst of een half jaar aardrijkskunde/filosofie inhalen(waar school heel erg op tegen is)

Ik weet nu eigenlijk niet meer zo goed wat ik moet doen? En is het bij jullie op school ook zo dat wanneer je een Natuurprofiel hebt dat dan Duits geen keuze examenvak is?

Groetjes

P.S Sorry voor het lange verhaal :cold_sweat:

Wij kunnen duits wel gewoon kiezen bij een natuurprofiel. Ik vindt dat school je gewoon beter had moeten informeren. En als jij echt zeker weet dat wiskunde D niet gaat lukken zal ik een halfjaar aardrijkunde/filosofie in halen mits school met jou hier duidelijke afspraken over maakt!

ik zou een halfjaar gaan inhalen, ik denk dat dit beter werkt dan zo’n cijfer ophalen!

^Ja dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik vind het ook gewoon raar dat Duits op andere scholen wel gewoon kan. :hammer: Want anders was het probleem er gewoon niet, ik sta gewoon prima een 7 voor Duits.

Pff, echt super vervelend dat je school je wel waarschuwt dat je een extra vak moet nemen, maar dan niet uitlegt welke vakken je dan moet kiezen. Ik zou best kwaad en gefrustreerd worden, maar daar heb je natuurlijk niets aan.

Als het echt onmogelijk lijkt te zijn om wiskunde op te halen (waar ik vanuit ga, aangezien 1.6 wel erg laag is :cold_sweat: ) dan zou ik ook het half jaar in gaan halen van een ander vak. Ga eens een goed gesprek aan met je mentor of een andere leerkracht die je hiermee kunt helpen. Het zal denk ik best zwaar kunnen zijn om een half jaar in te halen, dus ik zou wel echt een vak kiezen waar je redelijk goed in bent.

Wat prut zeg…
Ik zou gaan praten met je mentor of je teammanager, je bent te weinig geïnformeerd en daar heb je gewoon recht op.
Ik hoop dat je het kan laten vallen.
Ak is op zich wel makkelijk, alleen veel leeswerk.
Filosofie is veel verslagen maken…

Ik hoop dat het goed komt!

Hee allemaal! Bedankt voor de reacties, even een update, ik heb nog even gevraagd wat nou precies de reden is dat ik het niet mag laten vallen. Er blijken bij ons op school ineens schoolspecifieke regels te bestaan (waar ik niets vanaf wist) Dat dat dus de reden is dat het niet mag, best wel vreemd want op een andere school zou ik dus nu gewoon wiskunde-d zonder problemen kunnen laten vallen.

Maar heb je alleen wis-D en geen andere wiskunde? Want wiskunde is volgens mij verplicht op het VWO en kan je niet laten vallen. Als je een andere wiskunde hebt lijkt me dat dit wel kan?

^Zo is het inderdaad ook op het VWO

Ik zit nu in 4 havo en ik moest kiezen voor 2 keuze examen vakken en ik heb duits en ak gekozen dus bij ons is het wel gewoon een keuze examen vak?

Als je moet kiezen zou ik voor aardrijkskunde gaan. Dat is geen moeilijk vak en is ook redelijk makkelijk in te halen denk ik.