vader wil zelfmoord

Hoi meiden,

Mijn vader wil zelfmoord plegen. Ik wil niet precies de reden vertellen [beetje privé] maar ik zal je zeggen, hij heeft veel meegemaakt in zijn leven. Hij zit in de schulden, met de familie gaat het niet goed en hij zit aan de drank. Net heeft hij het er over gehad met mij, en hij zei dat hij zelfmoord wil plegen. Ik had hier helemaal geen reactie op maar nu ben ik echt overstuur. Zijn woorden raakten me en ik denk dat hij het ook echt gaat doen. Ik durf hem niet meer alleen te laten, bang dat hij straks van het balkon springt ofzoiets. Ik kan ook niet naar school morgen, want dan ga ik steeds denken dat als ik thuiskom, hij dood is. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, dus ik heb het even hier geplaatst, in de hoop dat er een paar mensen zijn die me begrijpen en die met me mee leven. Ik typ hier met trillende vingers, zo bang ben ik. Ik kan ook niet tegen hem zeggen dat hij het niet moet doen, natuurlijk gaat hij niet luisteren. Ik snap wel dat als je zo veel in de problemen zit je liever dood wil, maar hij gaat mij, me moeder en me broertje er heel veel pijn mee doen. Ik denk steeds dat hij er vandaag nog is maar morgen niet meer…

vertel het je moeder?
een familielid ?
vertel het op zn minst je mentor.

Zeg dat als hij dat doet, dat je met hem mee zal gaan. Het klinkt misschien een beetje cru, maar misschien dat hij zich hierdoor bedenkt.

Isditkutadvies?

Eh. Ik denk niet dat ze hier heel veel aan heeft.

Heb je niet iemand waar je mee kan praten, is bijvoorbeeld iemand die je kent psycholoog of vertrouwenspersoon? En vertel het tegen je moeder en je broertje, want jij moet niet alles op je dragen. Hij moet gewoon geholpen worden en dan moet je het maar even naast je neer leggen dat hij het er met jou over heeft gehad en er expres niet met anderen over gepraat heeft.
En verder heel veel sterkte.

Hulp zoeken! Naar je moeder gaan! Iemand anders inschakelen die je kunt vertrouwen, en wel onmiddellijk!

Ik vind het echt heel naar voor je dat je dit te horen hebt gekregen ): Maar je bent in ieder geval zo slim om niet alleen met het probleem te blijven zitten en in ieder geval enigszins hulp op een forum te vragen(bedoel ik trouwens niet sarcastisch ofzo!) maar ik begrijp heel goed dat je bang bent!

Nee, niet doen. ‘You jump, I jump, Rose!’ Het zou heel mooi zijn als hij zich hierdoor bedenkt, maar het is een vorm van manipulatie! Ik zou haar dit niet aanraden.

Ik zou hem sowieso vertellen dat je absoluut niet wilt dat hij het doet, omdat je hem niet kwijt wilt. Dat kan zo belangrijk zijn voor iemand om toch te horen dat hij niet gemist kan worden dan. En misschien kan je je huisarts bellen voor advies voor hulp voor je vader ?

En natuurlijk dat je super veel van hem houdt en dat altijd zal blijven doen. Ik zou eigenlijk advies moeten kunnen geven ivm opleiding, maar zover ben ik nog niet in het eerste jaar sorry:$
Echt heel veel sterkte!

Mijn oom heeft het van de zomer ook geprobeerd, die had ongeveer vergelijkbare problemen. Het is hem niet gelukt omdat hij het op het laatste moment niet door durfde te zetten. Zijn arm is nu wel verlamd, maar dat terzijde. Bij mijn oom was het een schreeuw om aandacht. Ik denk, natuurlijk weet ik het niet, maar ik denk dat dat bij jou vader ook zo is. Iemand die namelijk echt zelfmoord wil plegen en niet gered wil worden, zal het ook niet vertellen. Misschien is dit zijn teken dat hij hulp wil, dat hij aangeeft dat hij het alleen niet meer gaat redden. Maar ik ben geen dokter of psycholoog, maar bij mijn oom was dat in ieder geval wel zo. Mijn oom wilde niet dood, maar de poging tot was zijn teken dat hij op een diep punt zat.

Wat ik zou doen is het met je andere ouder/verzorger overleggen. Je vader laten weten dat hij van waarde is in deze wereld en dat jij onvoorwaardelijk van hem houdt, dat geld niet uitmaakt en dat alles wel weer goed komt. Ik ben opgevoed met de zin ‘niets is zo erg dat het niet op te lossen is en dat wij (mijn ouders dan) niet meer van je houden’. Ik snap dat wanneer iemand schulden heeft dat hij dat niet meer zo ziet. Same als bij mijn oom, hij had een dure hobby, een drugsverslaving. Maar door hulp en steun kan hij toch nog een licht aan het eind van de tunnel zien. Steun hem en laat je moeder ervoor zorgen dat hij hulp krijgt. Zowel een psycholoog als een afkickbegeleider. Probeer hem ook te laten zien dat ondanks dat het hard werken wordt om back on track te komen, de wereld ook veel leuks heeft te bieden. Én voornamelijk dat geluk niet duur is, of zelfs niets kost. Het is overal, het ligt er maar aan of je het wilt zien.
Hopelijk komt alles goed!

Oei, lang verhaal sorry :stuck_out_tongue:

Dit is bij een vriendinnetje van mij gebeurd… Het was vreselijk… Verschrikkelijk…
Je moet met je vader praten en zeggen dat hij je niet alleen kan laten. Dat er een uitweg is, dat hij bij je moet blijven. Je moet hem NIET alleen laten en onmiddelijk professionele hulp inschakelen die hem misschien mee kan nemen of hem onder toezicht kan houden… Je moet niet wachten tot het te laat is! Echt niet.
Heel veel sterkte meis… je zit in de ergste situatie die ik me maar kan voorstellen… Hopelijk red jij jezelf ook een beetje…
Liefds.

^ wat hierboven word gezegd! bel iemand die langs kan komen en laat je vader niet alleen!

Het leven zonder ouders (beide bij mij in dit geval, wegens ziekte) is echt verschrikkelijk, en dat moet je vader ook inzien, hij hoort jou niet kwijt te raken maar jij hem ook niet!
Wat iedereen hierboven al zegt, doe er alles aan wat je kan doen om hem te helpen…
Ooit zal hij je dankbaar zijn dat je hem tegenhield!
Heel veel sterkte meissie!

Ik zou dit tegen je moeder vertellen, hoe schokkend het ook is en het er met hem overhebben. Misschien zelfs een psycholoog erbij halen. Mijn 'schoon’vader is depressief en heeft al meerdere keren zelfmoord proberen te plegen. Dit kan hele ernstig zijn en als hij werkelijk een poging waagt is dit tekenend voor ook jouw leven. Zoiets wil je niet meemaken. Dus schakel hulp in, zegt hoe erg je het zou vinden als hij er niet meer zou zijn. Maar ik zou zeker professionele hulp inschakelen. ALs hij een ernstige depressie heeft dan kun je hem daar niet in je uppie uit praten, dan heb je echt hulp nodig.

Ik denk dat alles al wel gezegd is, ik kan er niet veel meer aan toevoegen. Ik wil even reageren om te zeggen dat ik je heel veel sterkte wens en dat ik hoop dat het beter met je vader en met jou zal gaan.
Heel veel liefs,